przetwory

Jak ratować psujące się przetwory?
MatronacieniaMatronacienia - specjalista Tipy.pl

Co należy robić, gdy przetwory się psują? Przede wszystkim nie należy się martwić, 1% zepsutych przetworów jest zawsze dopuszczalny. Najprostszą odpowiedzią byłoby – wyrzucić! Ale nie sama pleśń jest niebezpieczna, ale jej jady, które są toksyczne. Ważne jest zatem, by swoje przetwory w spiżarniach często przeglądać.
1
Gdy zauważymy na powierzchni jakąś plamkę, należy słoik otworzyć, zdjąć plamkę pleśni wraz z 1-centymetrową warstwą przetworu, a resztę zawartości przesmażyć lub gotować przez ok. 15 minut. Słoik oraz wieczko myjemy wodą z sodą i wyparzamy zanim użyjemy go ponownie. Przetwór najlepiej przeznaczyć do spożycia od razu, ostatecznie można znów przechowywać w słoiku, ale należy obserwować czy nie ma żadnych zmian.
2
Gdy cała powierzchnia przetworu pokryta jest pleśnią, trzeba go natychmiast wyrzucić. Jest on, bowiem niejadalny, niebezpieczny, a nawet trujący. Niektóre mogą być nawet rakotwórcze.
3
Gdy dżem uległ fermentacji alkoholowej – wyczuwa się zapach alkoholu, dżem się burzy, widać banieczki dwutlenku węgla – można go uratować dodając 1-2 łyżki cukru na słoik, a następnie podsmażyć lub gotować. Ewentualnie można dodać taki dżem do nastawionego akurat w gąsiorze wina.
4
Kompoty z małą plamką pleśni można ratować. Zebrać, nie mącąc zalewy, łyżką pleśń, a kompot jeszcze raz przegotować i przeznaczyć do szybkiego zużycia.
5
Gdy truskawki, wiśnie i śliwki w kompocie zaczynają w górnej warstwie zmieniać kolor, oznacza to, że owoce te mają tendencję do psucia się. Taki przetwór należy wyjąć ze słoika, zagotować i szybko zużyć. Trzeba oczywiście także sprawdzić czy zapach i smak nie zostały zmienione.
6
Gdy owoce po pasteryzacji opadają od razu na dno, oznacza to, że zamknięcie nie jest całkiem szczelne. Ponowna pasteryzacja uchroni je przed zepsuciem.
7
Gdy ogórki kiszone pleśnieją, trzeba pleśń zebrać i usunąć. Ale jeżeli powraca ona uparcie i szybko się rozwija, należy ogórki wyjąć, miękkie usunąć, a resztę umyć i ułożyć w słoju do pasteryzacji. Zalewę z kiszonki przecedzić przez gęste sito, przegotować i gorącą zalać ogórki w słojach. Zamykać i pasteryzować ok. 15 minut, szybko schłodzić.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane