Komunikacja niewerbalna.

Jak usprawnić komunikację niewerbalną?

Komunikacja niewerbalna, inaczej mówiąc język ciała, odgrywa niewątpliwie, istotną funkcję w porozumiewaniu się z innymi ludźmi na co dzień. Mowa ciała informuje nas świadomie lub nieświadomie o intencjach naszego rozmówcy, emocjach, samopoczuciu, pozycji społecznej, wykształceniu itp. Podczas kontaktów z innymi ludźmi, w trakcie wystąpień publicznych, czy w pracy warto znać i stosować określone zasady dotyczące efektywnej komunikacji. Poniżej przedstawiamy porady dotyczące właściwej komunikacji niewerbalnej.
1
Na początku pamiętajmy, aby odpowiednio wykorzystać otaczającą nas przestrzeń. Ważne jest, aby w komunikacji z różnymi ludźmi nie naruszać ich dystansu intymnego (chyba że rozmawiamy z naszą bliską przyjaciółką lub siostrą). Strefa intymna wynosi do półtora metra. W przypadku, kiedy kogoś dopiero poznajemy, starajmy się nie naruszać przestrzeni drugiej osoby, ponieważ nasz rozmówca może poczuć się niekomfortowo. Z czasem zacznie się odwracać os nas i przestanie nas słuchać. Unikajmy również dotykania i poklepywania - zbytnia poufałość może zostać źle odebrana. Dystans indywidualny (osobisty: między znajomymi, rodziną oraz przyjaciółmi)wynosi do półtora metra, dystans społeczny do 3,5m, a publiczny powyżej 7,5m. Uwzględniajmy dystans rozmawiając z daną ozdobą/osobami, aby nasza komunikacja była efektywna i przebiegła po naszej myśli. Jeśli sami czujemy się niekomfortowo, możemy zwiększyć dystans odchylając lekko głowę do tyłu lub w bok. W ostateczności możemy po prostu przesunąć się o krok w tył.
2
Pamiętajmy, aby zachować cały czas kontakt wzrokowy z naszym rozmówcą lub rozmówcami. Wzbudzamy w ten sposób uwagę odbiorcy oraz możemy pobudzić do uważniejszego słuchania. Kontakt wzrokowy pozwala na utrzymanie dalszej prawidłowej komunikacji oraz umożliwia również zachowanie porządku podczas rozmowy lub przemówienia.Warto również zaznaczyć, że w czasie rozmowy koncentrujemy ponad 40% naszej uwagi właśnie na oczach.
3
Następnie zwróćmy uwagę na dotyk, o którym wspomnieliśmy już troszkę wcześniej (mówiąc o dystansie). Możemy dotykać, przytulać czy klepać po plecach bliskie nam osoby; okazujemy w ten sposób nasze uczucia, sympatię czasem pocieszenie. Natomiast, unikajmy przytulania dyrektora firmy w pracy; wspomniane zachowania mogą zostać niewłaściwie odebrane. Ograniczmy dotyk do podania ręki witając się z daną osobą.
4
Podsumowując, aby efektywnie się komunikować musimy pamiętać o dobraniu odpowiedniego dystansu, utrzymaniu kontaktu wzrokowego oraz unikaniu dotyku w kontaktach oficjalnych.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

perswazja
dobry szef
Zaufanie w firmie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane