budowa domu

Jak odzyskać VAT za materiały budowlane?

Planujesz remont swojego nowego mieszkania, odnowienie starego, a może budowę wymarzonego domku? Dowiedz się jak możesz odzyskać część pieniędzy poświęconych na materiały budowlane. Przed przystąpieniem do wspólnoty Unii Europejskiej, podatek wynosił 7% podatku VAT. Po wejściu do europejskiej wspólnoty podatek wzrósł do aż do 22%, co automatycznie spowodowało wzrost cen materiałów budowlanych. Składając odpowiednie dokumenty do urzędu skarbowego możemy uzyskać różnice między tymi stawkami, czyli owe 15%. Poniżej przedstawiamy jak możemy odzyskać VAT oraz jakie warunki musimy spełnić.
1
Możliwość ubiegania się o zwrot VAT mają osoby, które remontują mieszkanie lub budują dom w systemie gospodarczym, czyli bez zatrudnienia profesjonalnej firmy budowlanej/remontowej. Nie przysługuje nam zwrot, w przypadku, kiedy jesteśmy płatnikami VAT oraz dokonaliśmy zakupu na firmę.
2
Warto również zapoznać się z listą materiałów, które podlegają zwrotowi kosztów z fiskusa. Należą do nich m.in.: piaski naturalne wykorzystane na budowę, granulki, odłamki i proszki, drewno (o różnych wartościach), drewniane podkłady, gotowe płyty podłogowe, okna, drzwi, ościeżnice i progi, tapety papierowe, farby, kleje, rury, przewody, folie, taśmy, szkło płaskie, dachówki, cegły itd. (szczegółowy wykaz materiałów znajdziemy w załączniku Ministra Infrastruktury w Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury z dnia 27.08.2011 r.). Powinniśmy zachować wszelkie rachunki i faktury zakupionych artykułów, abyśmy potem mogli przedstawić je w Urzędzie Skarbowym (zabezpieczmy się i zróbmy kilka kser wymienionych dokumentów). Po zebraniu wszystkich faktur, posegregujmy je według firm wystawiających fakturę, co z całą pewnością ułatwi nam potem wypełnianie wniosku do urzędu.
3
Powinniśmy również posiadać pozwolenie na budowę albo akt prawny, dzięki któremu mamy prawo własności do remontowanego mieszkania (akt własności/umowa najmu lub dzierżawy itp.). Możemy zrobić odpis notarialny, gdyby urząd chciał zatrzymać oryginał.
4
Następnie powinniśmy zrobić sobie uspokajającą herbatkę lub melisę i zabrać się za wypełnienie druku VZM–1. Dokument wymaga wpisania szczegółowych danych każdej faktury. Musimy je najpierw ponumerować, następnie należy sprawdzić podany na fakturze numer PKWiU i wyszukać czy znajduje się na liście Ministra Infrastruktury. Oczywiście wpisujemy tylko te materiały, które możemy odliczyć. Do wniosku dołączamy akt własności mieszkania/inny dokument uprawniający do remontu lub pozwolenie na budowę, skopiowane faktury/rachunku/przelewy. Komplet dokumentów zanosimy do naszego Urzędu Skarbowego. Wówczas urząd ma cztery miesiące na rozpatrzenie wniosku i ewentualny zwrot kosztów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

oryginalna elewacja
Układanie kostki brukowej
wykończenie wnętrz

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane