gleba

Jak poprawić stan gleby na wiosnę?
ogrodziarz - specjalista Tipy.pl

Czasami gleba, którą mamy do dyspozycji zupełnie nie nadaje się do stworzenia ogrodu, o jakim marzymy. Jest jednak kilka sposobów by temu zaradzić. Zapoznaj się z nimi - poniżej znajdziesz porady jak to zrobić.
1
Gleby silnie piaszczyste można i trzeba ulepszyć przez dodanie odpowiednich składników. Glebę nadmiernie piaszczystą można poprawić przez dodanie gliny lub torfu. Torf jest lepszym materiałem, gdyż nie tylko podnosi zdolność gleby do wchłaniania i zatrzymywania wody, lecz także zwiększa zawartość próchnicy i w pewnym stopniu składników pokarmowych. Aby skutki były widoczne, trzeba wprowadzić dość dużą ilość torfu - około 15 kg na 10m2. Torf przed rozrzuceniem należy obficie zlać wodą, gdyż w przeciwnym razie trudno byłoby doprowadzić glebę do stanu odpowiedniej wilgotności. Torf rozrzucamy przed kopaniem gleby i przykopujemy tak jak obornik. Zabieg ten naturalnie można połączyć z nawożeniem, ale można też wnieść torf przed siewem czy sadzeniem i wymieszać go z ziemią.
2
Gleby wybitnie gliniaste możemy ulepszyć przez wniesienie torfu w dokładnie taki sam sposób, jak przy poprzednio omówionym torfowaniu gleb piaszczystych. Materiał ten poprawia przepuszczalność i przewiewność glin (rozluźnia je) i naturalnie również zwiększa zawartość próchnicy. Oprócz torfu można jednocześnie wprowadzić nieco gruboziarnistego piasku, który również wpływa korzystnie na przepuszczalność i przewiewność gleb gliniastych. Zwykle wystarczy pokryć powierzchnię warstwą grubości około 2 cm i przekopać widłami.
3
Wiadomo, że w mieście nie łatwo zdobyć obornik, jeżeli więc starania o ten nawóz zawiodą, powinniśmy się zdecydować na zastosowanie nawozów zielonych, to znaczy na uprawę roślin przeznaczonych do przykopania w celu użyźnienia gleby. Za najlepsze nawozy uważane są rośliny motylkowe - wyka, peluszka, seradela, a zwłaszcza łubin. Na gleby piaszczyste odpowiedniejszy jest łubin żółty, na gliniaste - łubin niebieski. Rośliny te uprawia się w tzw. czystym siewie lub w mieszankach. Jedną z roślin najbardziej zalecanych do stosowania jako nawóz zielony jest popularna roślina miododajna facelia. Nawozy zielone wzbogacają glebę głównie w próchnicę i azot, a także poprawiają jej strukturę i działają odchwaszczająco.
4
W czasie wzrostu warto rośliny zasilać gnojowicą lub rozcieńczonym nawozem ptasim.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane