domowa spiżarnia

Jak urządzić spiżarnię?

muszka - specjalista Tipy.pl
Wiele osób marzy o domowej spiżarni, lecz większość z nich uważa, że to marzenie jest zarezerwowane wyłącznie dla właścicieli domów z dużym metrażem. Nic bardziej mylnego! Praktycznie w każdej kuchni można wygospodarować miejsce chociażby na małą spiżarnię. Jeśli nie wiesz jak urządzić domową spiżarnię- ten artykuł jest dla Ciebie!
1
Spiżarnia w małych pomieszczeniach.

Jeśli nie dysponujesz zbyt dużą przestrzenią w kuchni, bardzo dobrym pomysłem może okazać się wysuwana pojemna szafka, która pomieści różnego rodzaju przetwory. Taka szafka jest wyposażona w system szuflad i koszy, dzięki której wszystko można utrzymać w jednym miejscu. Regulowane prowadnice pomogą Ci dostosować długość szuflad wewnętrznych do Twoich potrzeb. Duży wybór takich szafek znajdziesz w ofercie firm: Ikea, Rejs, Noment czy Peka.
Dobrym pomysłem na spiżarnię w małej kuchni jest również zastosowanie tzw. wyciągu. Jest to wysoki regał z półkami, który poprowadzony jest po prowadnicy. Dzięki temu regał można swobodnie przesuwać po kuchni i dopasowywać jego położenie do swoich potrzeb. Dostęp do półki jest wygodny- można nawet obracać nim w lewo i w prawo. Dopuszczalne obciążenie takiego wyciągu wynosi 70kg. W wyciągach tego typu warty uwagi jest wyciąg cargo Swing marki Peka, z półkami Arena Plus.
Możesz również zagospodarować wolną przestrzeń między regałami ustawiając tam wąską półkę. Jedynym warunkiem jest tylko odpowiednie kolorystyczne dopasowanie regału i półki. Pamiętaj, że aby rozwiązanie było praktyczne to produkty, które są najczęściej używane, powinny leżeć najniżej dla lepszego dostępu.
2
Odpowiednie gospodarowanie powierzchni.

Na dole umieszczamy przetwory cięższe, które wymagają chłodnego otoczenia (warzywa, owoce). Unikamy jednak stawiania ich na podłodze - należy kłaść je na specjalnych podestach. Wyżej stawiamy słoiki lżejsze, konserwy, artykuły sypkie. Wysoko można zawiesić haczyki na których zawiesimy zioła, warkocze czosnku czy papryki.
Półki powinny mieć około 30 cm długości, jednak warto mieć kilka większych, aby odstawiać tam nieużywane garnki.
3
Higiena w spiżarni.

Podłogę należy wyłożyć płytkami ceramicznymi, ponieważ są one łatwe w czyszczeniu. Gdy nie lubisz płytek, to ściany pomaluj farbą lateksową, którą można zmyć w razie potrzeby. Podłoga drewniana powinna być zabezpieczona bejcą lub lakierem, aby posłużyła nam jak najdłużej. Dodatkowo spiżarnię trzeba wietrzyć co najmniej raz w tygodniu i sprawdzać, czy w sypkich produktach nie pojawiły się mole spożywcze.
Odpowiednia temperatura w spiżarni powinna wynosić 15 stopni Celsjusza. Aby zapewnić takie warunki, spiżarnia powinna być urządzona w północnej części domu. Jeśli nie masz takiej możliwości, to zadbaj, aby spiżarnia nie znajdowała się koło kaloryfera.
4
Bardzo ważna jest również odpowiednia wentylacja. Z zapasów może skraplać się para wodna, co grozi zawilgoceniem żywności. Aby tego uniknąć, wietrz regularnie spiżarnię. Możesz również zamontować w pomieszczeniu wentylator. W szafce możesz zrobić kilka małych otworów wentylacyjnych, aby zapewnić żywności lepszą cyrkulację powietrza.
5
Odpowiednie pojemniki do przechowywania:

- Pojemniki papierowe: takich najlepiej jest unikać, ponieważ nie chronią przed wilgocią ani insektami.
- Pojemniki szklane: są w pełni bezpieczne, ponieważ nie wchodzą w reakcje chemiczne z jedzenie. Gdy są hermetycznie zamknięte, chronią żywność przed zawilgoceniem lub wyschnięciem.
- Pojemniki metalowe: nie można w nich trzymać kwaśnych produktów, ponieważ reagują one z metalem wytwarzając szkodliwe substancje.
- Pojemniki z tworzywa sztucznego: są bezpieczne o ile mają symbol kieliszka i widelca na opakowaniu. Powinny również posiadać atest Państwowego Zakładu Higieny.
6
Czas przechowywania zapasów:

- Masło, jajka: 6-10 dni, trzymane w chłodzie
- Zaprawy: 12 miesięcy od przyrządzenia
- Nalewki i wina: nawet do kilkunastu lat
- Konserwy: do 10 miesięcy, pod warunkiem, że puszka nie będzie zardzewiała
- Kasze, mąki, makarony cukier: do 6 miesięcy, należy jednak chronić je od wilgoci i szkodników
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Projektowanie kuchni IKEA
kuchnia

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane