rabaty bylinowe

Jak zaplanować rabaty bylinowe?
ogrodziarz - specjalista Tipy.pl

Rabaty bylinowe, zwane czasem angielskimi, odznaczają się tym, że gromadzi się na nich różne gatunki roślin (głównie bylin) różnych wielkości i barw, sadząc je w nieregularnych grupkach. Prawidłowe skomponowanie rabaty bylinowej w taki sposób aby rabata była jak najdłużej efektowna i aby rośliny były zestawione harmonijnie, jest dużą sztuką i wymaga wieloletniego doświadczenia. Nie trzeba jednak bać się tej interesującej formy komponowania roślin ozdobnych. Zmiany i poprawki zawsze są możliwe, a miłośnikowi i kolekcjonerowi roślin nawet niedoskonała rabata bylinowa sprawi więcej zadowolenia niż najbardziej udany kwietnik.
1
Rośliny rozmieszczamy na rabacie tak, aby nie zasłaniały się wzajemnie, a więc stwarzamy coś w rodzaju piętrowego układu - z przodu rośliny najniższe, im dalej zaś od patrzącego, tym wyższe.
2
Przejścia pomiędzy roślinami powinny być płynne, aby nie tworzyły się schody, które wyglądają bardzo nienaturalnie.
3
Poszczególne pola na rabacie bylinowej mogą mieć różną wielkość i kształt. Nie ma tu ścisłych reguł. Warto jednak zwracać uwagę, aby nie były wszystkie jednakowej wielkości i nie miały regularnych, geometrycznych kształtów. Swobodne rozrastanie się bylin sprawi, że regularność konturów zostanie zatarta i nabiorą one pożądanej miękkości.
4
Stosunkowo najtrudniejszą sprawą jest dobór gatunków na rabaty tzw. uniwersalne, to znaczy takie, na których poszczególne grupy roślin mają kwitnąć na przemian przez cały sezon. Jeżeli bardzo zależy nam na takiej rabacie, to musimy dokładnie zapoznać się z opisem roślin, które chcemy posadzić, aby zorientować się nie tylko w porach kwitnienia, ale także i w tym, jak wygląda roślina po przekwitnięciu. Chodzi, bowiem o uniknięcie tworzenia się "martwych pól", albo o możliwość umiejętnego ich zasłonięcia.
5
Łatwiejsze do skomponowania są rabaty, które mają być okryte kwiatami przez część okresu wegetacji, a więc np. rabata wiosenna, późnoletnia lub jesienna. Można na nich gromadzić więcej roślin kwitnących o jednej porze, a więc osiągnąć większy efekt. Takie rabaty mogą być mniejsze i rozmieszczone w różnych częściach ogrodu, aby o różnych porach roku w innym miejscu coś się "działo".

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

#4797
22.08.2010
bardzo ciekawe i przydatne informacje!