Czyszczenie okularów

Jak czyścić okulary?

GosiaFGosiaF - specjalista Tipy.pl
Czyszczenie okularów
1 z 7
Żyjemy w czasach, kiedy co druga osoba nosi okulary i mimo, że coraz częściej wypierane przez szkła kontaktowe, są one nadal popularnym i cennym towarem. Właśnie po to, żeby co rok nie kupować nowej pary, powinno się szczególnie o nie dbać. Wiedza, jak je czyścić, na pewno przyda się wszystkim okularnikom. Ponieważ codziennie nosisz je po kilkanaście godzin na nosie warto, aby nie były one brudne ani tłuste. Ponadto warstwa brudu zbierająca się na oprawkach szkieł i tuż nad twoim nosem może się przyczyniać do zatykania porów skóry i powstawania wągrów. Dużo przyjemniej jest też patrzeć przez parę czystych szkieł. Jeśli chcesz wiedzieć, jak skutecznie czyścić okulary (zarówno korekcyjne, jak i słoneczne) – oto przepis dla Ciebie.
1
Mycie okularów
Włóż je pod strumień ciepłej wody.

Największym błędem przy myciu okularów jest zostawianie na nich grudek brudu przed dokładnym przetarciem. Soczewki mają to do siebie, że łatwo zbierają kurz i inne drobne zanieczyszczenia, które mogą zarysować ich powierzchnię, jeśli nie zmyje się ich przed rozpoczęciem wycierania. Dlatego na samym początku włóż okulary pod kran z ciepłą (ale nie gorącą) wodą, przytrzymaj je za rączki i każde ze szkieł przemyj wodą ok. 20 sekund, z przodu i z tyłu.

2
Wycieranie okularów
Spryskaj i przetrzyj.

Jak tylko usuniesz te zanieczyszczenia, które mogą zarysować szkła, czas na warstwę tłuszczu i brudu, która zebrała się na nich przez ostatni czas. Weź drobną szmatkę do czyszczenia szkieł (prawdopodobnie jest w zestawie razem z okularami), miękką bawełnianą szmatkę lub kawałek starego jedwabiu (może to być krawat). Następnie trzymając okulary za mostek spryskaj oba szkła na zewnątrz i od środka za pomocą specjalnego płynu do czyszczenia szkieł. Trzymając szmatkę palcem wskazującym i środkowym na zewnętrznej krawędzi szkła a kciukiem na wewnętrznej, delikatnie przecieraj je tam i z powrotem. Powtórz tę samą czynność z drugim szkłem.

3
Czyszczenie okularów
Czas na działanie bawełnianego wacika.

Ten krok jest wyjątkowo ważny przy czyszczeniu okularów słonecznych lub okularów z plastikowymi oprawkami. W okularach tego typu szkła zwykle „wskakują” na swoje miejsce i między nimi a oprawkami jest zwykle niewielka szczelina, w której lubi zbierać się brud. Aby go wyczyścić, najpierw wlej odrobinę spirytusu do płaskiej miseczki. Następnie weź bawełniany wacik, zanurz go w spirytusie i przetrzyj nim szczelinę, w której zebrał się brud. Po każdym ruchu zmień wacik na czysty. Aby jak najdłużej wykorzystać jeden wacik, zroluj go między palcami wycierając nim krawędzie szkieł. Wykonaj tę czynność na obydwu szkłach po obu ich stronach.

4
Czyszczenie okularów
Osusz okulary.

Po umyciu okularów, wytrzyj je do sucha, zanim ponownie je nałożysz. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Najdelikatniejsza metoda to po prostu łagodnie strzepać okulary nad umywalką, położyć na czystym bawełnianym ręczniku i pozwolić im wyschnąć. Jeśli brakuje ci cierpliwości, połóż okulary na ręczniku i użyj suszarki ustawionej na najniższą temperaturę z możliwych. Jeśli masz twardą wodę a nie chcesz mieć zacieków na szkłach, delikatnie pocierając je miękkim kawałkiem bawełny lub specjalną szmatką do czyszczenia szkieł, trzymając okulary za oprawki.

5
Sprawdzenie czystości szkieł
Czas na kontrolę.

Kiedy już zakończysz proces czyszczenia okularów, sprawdź efekt. Złap je delikatnie za rączki, podnieś do góry i wystaw na światło (nie słoneczne). Dokładnie obejrzyj każde ze szkieł. Jeśli efekt jest zadowalający, możesz już nosić czyste okulary. Jeśli nie, wykonaj od nowa krok 2.

6
Przechowywanie okularów
Odpowiednie przechowanie okularów.

Teraz kiedy już wiesz,jak skutecznie czyścić okulary, musisz też wiedzieć, gdzie je przechowywać kiedy ich nie nosisz. Większość ludzi po prostu kładzie je na stole lub na półce, co jest błędem. W ten sposób nie tylko pozwalasz szkłom znowu zbierać kurz, ale także ryzykujesz, że zostaną czymś zalane, staną się obiektem zabawy psa lub kota albo zostaną strącone przez twoje dziecko. Dlatego najlepiej jest przechowywać okulary w specjalnym futerale dołączonym do kompletu. Jeśli zgubiłaś futerał, wybierz się do optyka – tam chętnie pomogą ci wybrać nowy w rozmiarze odpowiednim dla twoich okularów.

?

Wskazówki
* Jeśli z jakichś względów uważasz powyżej opisaną metodę za nieskuteczną, możesz napełnić zlew do kilku centymetrów ciepłą (nie gorąca) wodą, dodać kilka kropli płynu do mycia naczyń, namoczyć okulary przez parę minut, wytrzeć je z mydła i delikatnie przetrzeć odpowiednią szmatką.
* Kiedy przez dłuższy czas jesteś poza domem, miej ze sobą kilka nawilżonych chusteczek do czyszczenia szkieł – są one bardzo tanie i można je wszędzie kupić.
* Jeśli czyścisz okulary z ręcznie malowanymi oprawkami, bądź podwójnie ostrożna – delikatnie przetrzyj je tak, aby nie zetrzeć farby.
* Umyj ręce, zanim zabierzesz się do czyszczenia okularów. Dzięki temu unikniesz odcisków palców na szkłach a cały proces czyszczenia będzie szybszy i łatwiejszy.
* Zawsze dokręć wszystkie śrubki przed rozpoczęciem czyszczenia, aby okulary nie rozleciały się w trakcie na części albo nie pogubiły śrubek.

!

Uwaga!
* Nigdy nie wycieraj szkieł papierowym materiałem, np. chusteczką higieniczną, papierem toaletowym lub serwetką. Mogą one zawierać maleńkie wiórki drewna, które mogą zarysować twoje szkła.
* Nigdy nie używaj do czyszczenia gorącej wody, ponieważ może ona zniekształcić oprawki okularów.
* Pamiętaj też, aby nie czyścić okularów produktami zawierającymi amoniak (jak np. najbardziej komercyjne płyny do mycia szkła), ponieważ mogą one zetrzeć ze szkieł specjalną powłokę antystatyczną lub antypołyskową.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

Dłoń
wiązanie arafatki
kokardka z materiału

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

krzysiek
10.06.2016
Nie wolno czyścić okularów spirytusem, ani żadnymi ściereczkami z marketu, bo można uszkodzić powłokę na szkłach. Nie wiem jak z płynem do mycia naczyń, więc na ten temat się nie wypowiem.
Johnny Ryper
15.02.2016
Walić to! Użyje ściereczek kupionych w biedronce.
ju
26.02.2015
ja uzywam plynu do naczyn i nie wycieram bo mam pokryte folia imitujaca dodatkowe dioptrie dlatego woda zlatuje z soczewek
Agniesia2678
26.12.2013
nigdy nie wolno czyścić soczewek na sucho! Za każdym razem należy użyć bieżącej wody oraz odpowiedniego detergentu. Może to być np. delikatne mydło (nie zaleca się chemii gospodarczej), ale najbardziej skuteczny i najbezpieczniejszy będzie specjalny środek, dostępny w punktach optycznych.
ja
30.04.2013
nie myje się wodą z kranu- jest chlorowana, nie używa się płynu do mycia naczyń!. To wszystkie czynności zmywają powłokę!. Woda destylowana plus płyn do mycia okularów - trzeba wysuszyc bez wycierania( unika sie wycierania czymkolwiek nawet na mokro)
Madja
14.03.2013
Jeszcze można zrobić tak, że daje się kroplę płynu do naczyń na okulary, myje palcami, płucze zimną wodą i osusza ręcznikiem papierowym. Tak mi polecił optyk i sprawdza się! :)