ratowanie tonącego

Jak pomóc osobie tonącej?

muszka - specjalista Tipy.pl
Gdy człowiek się topi, woda dostaje się do jego górnych dróg oddechowych wypychając stamtąd powietrze. Następuje kurcz mięśni, który powoduje zamknięcie wejścia tchawicy, a w konsekwencji zatrzymanie oddychania. Do utonięcia może wystarczyć tylko chwila nieuwagi. Jeśli nie wiesz jak pomóc osobie, która się topi- ten artykuł jest dla Ciebie!
1
Utonięcie w słodkiej lub słonej wodzie

Gdy do dróg oddechowych człowieka dostanie się więcej niż litr wody, wówczas następują różnego rodzaju zmiany, w zależności od tego, czy do organizmu dostała się słodka, czy słona woda. Woda słodka rozcieńcza krew zmieniając jej skład, zwłaszcza zawartość soli i białek. Proces ten wywołuje trzepotanie komór serca oraz pękanie czerwonych krwinek. Nagromadzenie wody słonej w płucach powoduje wciągnięcie osocza krwi do pęcherzyków płucnych (następuje obrzęk). Do utonięcia może także dojść, gdy ktoś wskoczy do lodowato zimnej wody lub idzie do kąpieli zgrzany, przemęczony albo po zjedzeniu obfitego posiłku. Może wówczas nastąpić odruchowe zatrzymanie pracy serca i zgon.

2
technika holowania tonącego
Ratowanie osoby tonącej

Po zauważeniu tonącego należy natychmiast wezwać pomoc lekarską. Najlepiej to zadanie przekazać innym osobom znajdującym się na brzegu, a samemu zająć się tonącym.

Następnie należy ocenić, czy jest się w stanie dopłynąć do tonącego i przyholować go do brzegu. Do wody należy wchodzić ostrożnie i skakać tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Jeśli nie wiadomo jaka jest głębokość wody, należy skakać z pozycji przysiadu.

Uważaj na niebezpieczne prądy i wiry- w miarę możliwości wybieraj miejsca, gdzie można się czegoś przytrzymać, np. wystających dłuższych gałęzi.

Do tonącej osoby nie podpływaj do przodu, ponieważ mogłaby ona w panice wykonywać niepotrzebne ruchy. Chwyć tonącego tak, aby samemu nie zostać skrępowanym i móc zachować swobodę ruchów. Następnie wskaż tonącemu kierunek płynięcia lub zacznij holować osobę tonącą utrzymując w jednej linii głowę, szyję i plecy.

Gdy tonący przestał oddychać, sztuczne oddychanie trzeba rozpocząć jeszcze w wodzie, zaraz po wyczuciu dna pod nogami.

Tonącego, u którego nie doszło do zatrzymania oddychania i krążenia i u którego nie podejrzewa się urazu kręgosłupa należy położyć w pozycji bocznej bezpiecznej. W przeciwnym razie zastosuj pozycję na plecach i rozpocznij reanimację.

3
Ryzyko wyziębienia

Jeśli tonący pozostawał długo w wodzie, istnieje niebezpieczeństwo wyziębienia organizmu. Jego objawem jest zesztywnienie mięśni. Przyda się wtedy koc lub ciepłe ubranie.

4
Środki ostrożności podczas ratowania

Ratownik nie może na ślepo narażać własnego życia. W ten sposób woda może pochłonąć nie jedną, ale dwie ofiary. W wodach płynących należy zawsze zabezpieczać się za pomocą liny albo długiej gałęzi, którą trzyma inna osoba stojąca na brzegu.

5
Ratowanie tonącego pod lodem

Ratując osobę, która znalazła się pod lodem, należy użyć drąga, drabiny lub sznura, lub utworzyć łańcuch z osób leżących na lodzie. Ratowanej osobie należy polecić, by trzymała się krawędzi łodzi, gdy jest taka możliwość.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

złamanie barku
sztuczne oddychanie
zadławienie

Komentarze (0)

* Pola wymagane