uraz ucha

Jak postępować w przypadku urazu nosa lub uszu?

muszka - specjalista Tipy.pl
Niemal każde skaleczenie lub uraz wiąże się nieuchronnie z odczuwaniem bólu. Wyjątkowo silny ból towarzyszy skaleczeniom obszaru nosa i uszu. Jeśli wraz z bólem występuje również upośledzenie funkcji tych niezwykle ważnych narządów zmysłów, wówczas konieczna jest interwencja lekarska. Niewielkimi skaleczeniami obszaru nosa i uszu można jednak z powodzeniem zająć się samemu. Jeśli nie wiesz jak to zrobić- ten artykuł jest dla Ciebie!
1
Krwotoki z nosa

Najczęstszą przyczyną krwotoków z nosa jest uderzenie, wyczerpanie organizmu, zmęczenie lub osłabienie. Niektóre osoby wykazują również pewnego rodzaju skłonność do krwawień z nosa. Krwotoki tego typu są zazwyczaj słabe i ustępują po kilku minutach.

Poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku jak postępować w przypadku krwotoku z nosa:
- Głowę pochylić do przodu, aby ułatwić odpływ krwi
- Na kark położyć wilgotny, zimny ręcznik
- Mocno zacisnąć skrzydełka nosa
- Usiąść w cieniu lub chłodnym miejscu
- Nie wykonywać zbędnych ruchów
- Poszkodowanemu należy podać ręcznik do wycierania krwi
- Nie wolno absolutnie tamować krwotoków poprzez wkładanie do nosa, np. waty lub pochylanie głowy do tyłu. Może to bowiem spowodować cofnięcie się krwi do gardła, utrudnić oddychanie i dodatkowo wywołać wymioty.
2
Złamanie kości nosowej

Do złamania kości nosowej dochodzi w skutek urazu mechanicznego. Prowadzi to do zniekształcenia nosa, powstania fałdy (zwanej potocznie garbem) i krwotoku, któremu towarzyszy dotkliwy ból.

W ramach pierwszej pomocy należy:
- Kontrolować, czy poszkodowany może oddychać
- W razie potrzeby udrożnić drogi oddechowe
- Wezwać pogotowie
3
Uszkodzenie błony bębenkowej

W wyniku urazu mechanicznego lub działania silnej fali powietrza może dojść do urazu z powodu hałasu lub rozerwania błony bębenkowej. Uraz pod wpływem hałasu powstaje w wyniku nacisku fali powietrza, która powoduje rozciągnięcie i uszkodzenie błony.

Do objawów pęknięcia błony bębenkowej należą świszczące i gwiżdżące szmery w chorym uchu połączone z przytępieniem lub utratą słuchu. Pęknięciu błony bębenkowej towarzyszy czasem niewielkie krwawienie z ucha i wówczas nie należy zatykać ucha wkładając do środka np. watę, ale bezzwłocznie wezwać pogotowie.
4
Uszkodzenia ucha wynikające z wykonywanego zawodu

Jeśli wykonywany zawód łączy się z koniecznością przebywania w przeciągu czy w ciągłym hałasie, wówczas należy chronić uszy używając stoperów, waty lub nauszników. To pomoże uniknąć negatywnego wpływu zarówno zimna, jak i hałasu.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

stłuczenie
sztuczne oddychanie
odmrożenie rąk

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane