sztuczne oddychanie

Jak wykonać sztuczne oddychanie i masaż serca?

muszka - specjalista Tipy.pl
Znajomość poprawnego wykonywania sztucznego oddychania oraz masażu serca jest niezwykle przydatna. Wiedza ta jest nieoceniona, gdy stajemy się świadkami wypadku lub gdy sami w nim uczestniczymy. Dzięki temu możemy uratować niejednej osobie życie. Czytając ten artykuł dowiesz się jak wykonywać poprawnie sztuczne oddychanie i masaż serca.
1
Sztuczne oddychanie

- Uklęknij obok ratowanego i delikatnie odchyl jego głowę do tyłu, aby udrożnić drogi oddechowe. Dwoma palcami podtrzymaj podbródek. Kciukiem i palcem wskazującym uciśnij nos ratowanego. Weź głęboki wdech i obejmij ustami jego usta (zastosuj ustnik zabezpieczający lub kawałek folii z otworem na usta). Wdmuchuj powietrze do dróg oddechowych ratowanego przez dwie sekundy i spójrz czy klatka piersiowa się unosi.
- Odwróć głowę na cztery sekundy, żeby zobaczyć, czy klatka piersiowa opada. Powtórz wdmuchnięcie powietrza, a następnie sprawdź tętno. Jeśli wyczujesz tętno, kontynuuj sztuczne oddychanie i sprawdzaj tętno ratowanego co dziesięć wdechów. Jeśli nie ma tętna, rozpocznij resuscytacje krążeniowo-oddechową.
- U dziecka zastosuj taki sam schemat wdmuchnięć powietrza jak u dorosłego, ale bierz płytsze wdechy. Jeśli ratujesz niemowlę lub małe dziecko, obejmij swoimi ustami jego usta i nos. Przestań wdmuchiwać powietrze jak tylko klatka piersiowa się uniesie.
2
Masaż serca

- Uklęknij obok ratowanego. Jeśli to konieczne, obróć go na plecy. Znajdź dolny brzeg żeber i przesuwaj palec wskazujący i środkowy do wewnątrz, aż znajdziesz koniec mostka. Oznacz to miejsce palcem wskazującym i tuż nad nim przyłóż dolną część drugiej dłoni do mostka.
- Połóż jedną rękę na drugiej i spleć palce. Pochyl się nad ratowanym i wyprostowanymi w stawie łokciowym rękami naciśnij dół mostka do głębokości mniej więcej 1/3 klatki piersiowej. Nie odrywając rąk, zwolnij nacisk. Powtórz ten ruch piętnaście razy, w tempie sto nacisków na minutę (2 naciski na sekundę), potem zrób pięć wdechów metodą usta-usta.
3
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa

- Rozpocznij serią piętnastu ucisków masażu serca, a następnie wykonaj dwa wdechy metodą usta-usta. Powtarzaj cykl dwóch wdechów i piętnastu ucisków, dopóki nie przybędzie pomoc.
- Po minucie przytrzymaj głowę ratowanego tak, aby drogi oddechowe były drożne i sprawdź tętno na szyi. Jeśli wyczujesz tętno, przerwij masaż serca. Oceń oddychanie i jeśli to konieczne, kontynuuj sztuczne oddychanie, aż do przywrócenia normalnego oddychania.
- Jeśli tętno i oddech ratowanego powraca, ale nadal jest on nieprzytomny, połóż go w pozycji bezpiecznej. Do czasu przybycia pomocy regularnie sprawdzaj tętno.
- U dziecka (1-7 lat) użyj tylko jednej ręki do ucisku klatki piersiowej. W każdym cyklu wrób 5 ucisków i jeden oddech.
- U niemowlęcia, obejmij ustami usta i nos dziecka. Przyłóż 2 palce o szerokość palca poniżej wyobrażonej linii między brodawkami sutkowymi. Uciskaj klatkę piersiową 2 palcami w rytmie 5 ucisków na 1 oddech.
?

Wskazówki
* Przed wykonaniem sztucznego oddychania nie zapomnij wezwać pogotowania ratunkowego - numer 999 lub 112.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

oparzenie skóry - pierwsza pomoc
bandażowanie łokcia
odmrożenie rąk

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

kazholubek
20.03.2017
autor zatrzymał się w roku 2010 - należałoby odświeżyć wiadomości: wdech powoli przez 1 sek. do uniesienia klatki piersiowej, tętna laik nie sprawdza itd.
raownik 12
16.09.2012
Dla czego piszecie takie bzury ,przecierz przepisy i system prowadzenia masażu serca się zmienił w 2010 roku dla czego nikt tego nie kontroluje normalnie wstyd.
omg
29.04.2012
:) thx