zadławienie

Jak udzielić pierwszej pomocy w przypadku zadławienia?

muszka - specjalista Tipy.pl
Często zdarza się tak, że podczas zbyt łapczywego jedzenia zdarza nam się zadławić. To zdarzenie wydaje się z pozoru niegroźne, lecz ignorowanie tego może nieść za sobą fatalne skutki. Gdy zauważysz, że ktoś się dławi, Twoim obowiązkiem jest udzielić pierwszej pomocy. Czytając ten artykuł dowiesz się jak reagować w przypadku zadławienia.
1
Zadławienia u dziecka

- Zachęć dziecko do pochylenia się do przodu i kasłania, aby usunąć wszelkie ciała obce z jamy ustnej.
- Stań za dzieckiem i przyłóż zaciśniętą pięść do dołu żeber. Chwyć się drugą ręką i wykonaj pięć ucisków klatki piersiowej, mocno przyciągając w górę i do siebie. Zajrzyj do ust.
- Jeśli to nie pomoże, przesuń pięść w dół do górnej części brzucha.
- Jeśli dziecko traci przytomność, rozpocznij resuscytację krążeniowo-oddechową.
2
Zadławienie u niemowlęcia

- Połóż dziecko na swym przedramieniu twarzą do dołu tak, by jego głowa znalazła się niżej, niż jego tułów.
- Wykonaj 5 ostrych klapsów w plecki dziecka między łopatkami.
- Sprawdź jamę ustną i usuń wszelkie widoczne ciała obce
- Jeśli to nie pomoże, połóż dziecko na plecach i przyłóż końce palców do dolnej części mostka, tuż poniżej brodawek sutkowych. Uciśnij energicznie pięść razy i ponownie zajrzyj do ust.
3
Zadławienie u dorosłego

- Dodawaj otuchy i zachęcaj do kasłania. Nie uderzaj dławiącej osoby w plecy, by nie wepchnąć ciała obcego w głąb dróg oddechowych.
- Pomóż dławiącemu się nachylić się do przodu tak, aby jego głowa znalazła się poniżej klatki piersiowej. Sprawdź wnętrze ust i usuń widoczne przedmioty powodujące zator.
- Jeśli się to nie powiedzie wykonaj manewr Heimlicha (tłocznię brzuszną). Stań z tyłu dławiącej się osoby i umieść jedną zaciśniętą pięść z kciukiem w środku tuż poniżej mostka. Uchwyć pięść drugą ręką i pociągnij ku górze i do siebie. Ciało obce powinno wylecieć razem z powietrzem gwałtownie wyciśnięte na zewnątrz. W razie konieczności powtórz tą czynność do pięciu razy, a następnie ponownie sprawdź wnętrze ust.
- Jeśli ratowany stracił przytomność, w pierwszej kolejności wezwij pogotowie lub poproś kogoś, żeby to zrobił, następnie udrożnij drogi oddechowe. Zastosuj uciski brzucha. Obróć ratowanego na plecy i klęknij nad nim okrakiem. Połóż dłoń w połowie odległości między pępkiem, a mostkiem, przykryj ją drugą ręką i trzymaj łokcie wyprostowane. Naciśnij mocno kilka razy. Ponownie sprawdź jamę ustną.

Jeśli drogi oddechowe wydają się wolne, lecz ratowany nie oddycha, zastosuj sztuczne oddychanie, próbując wdmuchnąć powietrze obok ciała obcego.

Powiązane porady

drzazga
Rękoczyn Heimlicha
złamanie barku

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane