Dieta na biegunkę

Jaka dieta przy biegunce?

GosiaFGosiaF - specjalista Tipy.pl
Dieta na biegunkę
1 z 9
Przydarzyła ci się biegunka? Być może zjadłaś coś niewłaściwego albo przeżywasz stres. W czasie rozwolnienia ciężko zjeść cokolwiek nie pogarszając sprawy. Podstawowa dieta oparta na bananach, ryżu, sosie jabłkowym i tostach to dobry początek. Poniżej kilka wskazówek odnośnie diety przy biegunce.
1
dieta przy biegunce - krok 1
Banany

Banany ze względu na swoją łatwą przyswajalność i mdły smak są dobrym sposobem na uspokojenie podrażnionego żołądka. Wysoki poziom potasu pomaga zastąpić wypłukane przez biegunkę elektrolity. Banany są także bogate w pektynę, rozpuszczalny błonnik, który pomaga jelitom wchłaniać płyn i przez to gładko przesuwać stolec. Zawarta w nich inulina jest prebiotykiem, substancją, która sprzyja rozwojowi pożytecznych bakterii (probiotyków) w jelitach.

2
dieta przy biegunce - krok 2
Biały ryż i ubite ziemniaki

Ze względu na niską zawartość błonnika, te produkty skrobiowe są łatwe w trawieniu. Spożywaj je na sucho, ponieważ masło ma wysoką zawartość tłuszczu, co może podrażnić jelita i powodować ich skurcze.

3
dieta przy biegunce - krok 3
Sos z jabłek

Tak samo jak banany, jabłka są źródłem pektyny. Jednak zbyt duża zawartość błonnika w surowych jabłkach sprawia, że są one zbyt szorstkie dla podrażnionych jelit. Dlatego gotowane jabłka są łatwiejsze do strawienia i wzbogacają twój układ pokarmowy w pektynę, cukier i inne składniki odżywcze.

4
dieta przy biegunce - krok 4
Tosty z białego chleba i krakersy

Kiedy twoje jelita zachowują się normalnie, należy jeść jak najwięcej pełnozbożowych produktów. Jednak kiedy doskwiera ci biegunka, lepsze jest pieczywo z przetworzonej pszenicy. Dzięki usuniętej zewnętrznej łusce ziaren z tych produktów, trawienie jest łatwiejsze. Dodatkowo zawartość sody w krakersach pomoże ci przywrócić równowagę elektrolitową.

5
dieta przy biegunce - krok 5
Jogurt

Ogólnie zaleca się unikać produktów nabiałowych podczas ostrej biegunki, jogurt jest jednak wyjątkiem od tej reguły. Poszukaj jogurtów zawierających żywe kultury bakterii, jak Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium bifidum. W sprzedaży są również specjalne probiotyki, które pomagają ustalić zdrową równowagę bakterii w przewodzie pokarmowym.

6
dieta przy biegunce - krok 6
Kurczak gotowany na parze

Ze względu na swój mdły smak, gotowany kurczak jest łatwostrawnym źródłem białka, dostarczającym organizmowi składników odżywczych. Masło i olej są zbyt ciężkie dla podrażnionych jelit, zatem unikaj potraw smażonych na głębokim oleju.

7
dieta przy biegunce - krok 7
Jagody

Według kronik, suszone jagody mają w Szwecji długą historię stosowania jako środek na biegunkę. Zaleca się albo żuć suszone jagody albo zrobić z nich herbatę, gotując ok. 10 minut. Skuteczność jagód na biegunkę wynika z faktu, że zawierają one garbniki, które działają jak środek ściągający, powodujący kurczenie się tkanki i obniżający jej zapalenie oraz wydzielanie płynów i śluzu. Jagody zawierają także substancje zwane antocyjanami, które mają właściwości antybakteryjne i są dobrym źródłem przeciwutleniaczy. Są one także kolejnym źródłem rozpuszczalnego błonnika pektyny.

8
dieta przy biegunce - krok 8
Ziołowa herbata

Na biegunkę nie ma nic lepszego niż filiżanka łagodzącej herbaty, przynoszącej uczucie komfortu. Zwłaszcza dwa rodzaje herbaty są dobrym lekiem na biegunkę: herbata z mięty pieprzowej i z rumianku. Herbata miętowa ma kojący wpływ na układ pokarmowy. Odpręża mięśnie jelit, obniżając skurcze. Mięta przynosi także efekty w zmniejszaniu ilości gazów w jelitach. Rumianek to roślina kwitnąca. Herbata z rumianku skutecznie eliminuje zapalenie jelit i łagodzi skurcze.

Strona 1 z 9

Powiązane porady

bazylia napar
grypa żołądkowa
zaparcia

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane