zakwasy

Jak uniknąć zakwasów?
Konrad - specjalista Tipy.pl

Zakwasy są udręką, zwłaszcza gdy jesteśmy na wyjeździe na nartach czy na kilkudniowym wypadzie w góry na rowerze i nie możemy sobie pozwolić na przeleżenie całego dnia w łóżku. Jeśli nie jesteśmy przygotowani fizycznie do większego wysiłku może się okazać, że po aktywnie spędzonym dniu nie będziemy mogli na następny dzień ruszyć ani nogą ani ręką. Co zatem zrobić, aby uniknąć zakwasów? Poniżej podaję kilka porad.
1
Przygotowanie do większego wysiłku fizycznego

Oczywiście jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia i regularnie uprawiasz sport prawdopodobnie unikniesz zakwasów nawet po większym wysiłku. Niestety często się zdarza, że nie chce nam się lub nie możemy ćwiczyć na parę tygodni przed planowanym wysiłkiem fizycznym (np. byliśmy dłuższy okres czasu chorzy a za kilka dni wybieramy się na tydzień na rower w góry itp.). Wówczas mogą pomóc tylko poniższe porady.

2
Piwo

Jeśli obawiasz się, że na następny dzień możesz mieć zakwasy wypij piwo. Alkohol neutralizuje kwas mlekowy dzięki czemu na następny dzień nie będziesz tak cierpieć.

3
Sauna, gorąca kąpie, maści rozgrzewające

Po wysiłku fizycznym idź do sauny 2x po 15 minut. Zamiast sauny możesz również wziąć gorącą kąpiel, lub wetrzeć maść rozgrzewającą. Po saunie i gorącym prysznicu weź zimny prysznic.

4
Rozciąganie

Przed i po wysiłku fizycznym koniecznie zrób ćwiczenia rozciągające. Jest to bardzo ważne - szczególnie po ćwiczeniach. Mięśnie będą bolały ale im lepiej i dłużej będziesz je rozciągać tym mniejsze zakwasy będziesz mieć następnego dnia.

5
Masaż

Wymasuj dobrze mięśnie po wysiłku fizycznym. Masaż możesz robić pod prysznicem rękawicą do masażu (prysznic na zmianę zimny i ciepły) i po prysznicu - z użyciem maści rozgrzewającej.

6
Woda

Podczas wysiłku fizycznego pij jak najwięcej wody. Im bardziej się odwodnisz tym bardziej będą cię później bolały mięśnie.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

annqq
31.05.2012
Masaż, piwo i sól jodowo-bromowa! Tyle mam do powiedzenia w tym temacie :) Sól świetnie działa na zmęczone i obolałe mięśnie.
wiecho
20.03.2012
Piszecie bzdury. Jak na dzialce przerobilem ok 40 m2 powierzchni to moja zona miala na drugi dzien trakie zakwasy w miesniach , ze ciezko bylo jej podniesc sie z przysiadu. U mnie w miesniach wlasciwie nog tez byl problem nastepnego dnia ale mnierjszy. Moze poszlismy ostro na ten skrawek ogrodu ale musielismy w tym miejscu zwalcxzyc Perz. Zgarnialismy go tak jakbysmy ukladali gdzies taka wychodowanba darn. Wszystko poszlo do kompostownika. Za rok bedzie piekna podsyka pod inne grzadki.
krokodyl
09.12.2010
Każdy ma od czasu do czasu zakwasy. To nie jest jakiś duży problem, naprawdę. Wystarczy wziąć ciepła kąpiel i nasmarować się maścią rozgrzewającą( np dermentolem). na drugi dzień człowiekowi już nic nie dolega
Mordimer
01.05.2009
Ból mięśni, który występuje zwykle po 20 godzinach od wzmożonego wysiłku fizycznego zwany czasami "zakwasem" i kojarzony z występowaniem bólu w mięśniach nie ma w istocie z kwasem mlekowym wiele wspólnego, lecz jest związany z procesem naprawy drobnych zniszczeń mechanicznych w strukturze tkanki mięśniowej, powstałych w trakcie intensywnego wysiłku.-Cytat za Wikipedią