Agresywny chłopiec

Jak oduczyć dziecko agresji?

Czasami zdarza się, że wraz z rozwojem nasza pociecha zaczyna wykazywać coraz bardziej agresywne zachowania. Początkowo normalnym etapem rozwoju jest, że nasze dziecko szuka różnych opcji wyrażenia swojej złości i niezadowolenia. W okolicach dwóch latek dziecko odkrywa, że może mieć własne zdanie i do wytyczonego celu dąży różnymi drogami. Niekoniecznie zdaje sobie sprawę, że nie wolno gryźć, szczypać oraz bić (może czasami również nie zdawać sobie sprawy z bólu jaki zadaje; nie potrafi określić swoich sił). Po prostu nie potrafi jeszcze zapanować nad swoimi emocjami. Na szczęście jako odpowiedzialni rodzice możemy spokojnie, etapami uświadomić dziecko, dlaczego postępuje niewłaściwie i oduczyć je agresji w stosunku do innych osób. Poniżej przedstawiam kilka sposobów na agresywne dzieci.
1
Zawsze powinniśmy reagować na agresywne zachowania naszego dziecka. Nie możemy zachowywać się jakby nic nigdy się nie stało. Wówczas nasza pociecha może dojść do wniosku, że to naturalne i może sobie pozwolić na bicie drugich osób. Również powinniśmy przypatrzeć się swoim zachowaniom. Dajmy właściwy przykład naszym dzieciom, starajmy się panować nad swoimi emocjami i nerwami. Kiedy będziemy zdenerwowani, ponieważ popsuje się nam piekarnik, bądźmy opanowani i nie wykazujmy agresji w stosunku do martwego przedmiotu. Dziecko może nas naśladować - bądźmy więc wzorem.
2
Następnie zaobserwujmy, kiedy nasze dziecko wykazuje agresję (w jakich sytuacjach, na co lub kogo się złości) i gdzie ma to miejsce (w domu, u znajomych itp.). Czasami dziecko zachowuje się agresywnie, ponieważ pragnie zwrócić na siebie uwagę. Wykażmy, więc wówczas określone zainteresowanie dzieckiem (ale bez przesady); porozmawiajmy z nim, pobawmy się chwilkę razem, przytulmy albo weźmy do siebie na kolana. Jeśli zacznie krzyczeć będąc na zakupach, zostawiajmy je z dziadkami lub znajomymi. W przypadku, kiedy zachowuje się agresywnie wieczorami oznacza to, że jest zmęczone, dlatego wymyśla. Kładźmy je wcześniej spać. Analiza sytuacji pozwoli nam znaleźć właściwe rozwiązanie.
3
W momencie, kiedy dojdzie do agresywnego zachowania, koniecznie porozmawiajmy z dzieckiem. Wytłumaczmy, dlaczego nie wolno być agresywnym i że gryzieniem innych nie załatwimy żadnej sprawy. Postarajmy się uświadomić dziecko, żeby nie robiło drugiej osobie, co jemu również jest nie miłe (przecież nie chce być bity przez innych). Powiedzmy, że żyjemy w określonej kulturze, gdzie takie zachowania są niedopuszczalne i nieakceptowane, a w starszym wieku pobicie może grozić poprawczakiem lub nawet więzieniem. Nasza pociecha może nie od razu oduczy się agresji, dlatego powtarzajmy jej za każdym razem, że nie wolno tego robić i wyjaśnijmy dlaczego. Dodatkowo pamiętajmy, że agresja dziecka nie może nam się udzielać (!). Nauczmy dziecko odreagowywać agresję inaczej i pokażmy na swoim przykładzie, że można zapanować nad złością.
4
W przypadku, kiedy upominania i tłumaczenia nie poskutkują, możemy dać naszemu dziecku małą karę (na przykład zakaz oglądania telewizji dzień lub dwa).
Strona 1 z 2

Powiązane porady

rozmowa z dzieckiem
Sikający chłopiec
Dziecko smarka nos

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Minkaa14
12.09.2014
Dobrym sposobem, aby oduczyć dziecko agresji, jest rozmowa, albo podawanie przykładów, np. "dla dziewczynki będzie bardzo smutno jak ją będziesz przezywał, ty przecież byś tak nie chciał, prawda ? " Trzeba traktować dziecko poważnie, wtedy ma świadomość, że jest potrzebne i ważne. Także kontakty z rówieśnikami sprawią, że nasze dziecko wyzbędzie się agresji. :)