Półpasiec

Jak leczyć półpasiec?

Półpasiec jest bardzo bolesną chorobą zakaźną i atakuje głównie dorosłych. Choroba ta dawniej kojarzona była z brudem i ubóstwem, teraz jednak wiemy już, że nie ma zbyt wiele w tym wspólnego. Chory niestety jest wyłączony z życia na dłuższy okres, z kilku względów. Głównie dlatego, że półpasiec jest schorzeniem zaraźliwym, ale też jest niezwykle bolesny i im większą powierzchnię ciała zaatakuje tym trudniej jest choremu zrobić cokolwiek.
1
Skąd ta choroba?

Wywołuje go dokładnie ten sam wirus, który odpowiedzialny jest za ospę wietrzną. U osób które przechodziły tę dziecięcą chorobę, wirus może pozostawać w uśpieniu w komórkach nerwów rdzeniowych i uaktywnia się w momencie gdy organizm jest osłabiony np. w wyniku zwykłego przeziębienia.

2
Objawy

Pierwszymi objawami są typowe dla wielu popularnych chorób: podwyższona temperatura, ból gardła, ogólne rozbicie, mrowienie i ból ciała. Po kilku dniach możemy zaobserwować na ciele czerwone plamy, które często mylone są z uczuleniem. Zaatakowane miejsca pokrywają się później dużą ilością niewielkich pęcherzyków wypełnionych płynem surowiczym, okolice te stają się bardzo wrażliwe, bolesne i swędzące. Najczęściej zmiany występują na korpusie, obejmując tors, brzuch, plecy i boki, a czasem rozlewają się też na twarz.

3
Po pierwsz - nie drap i nie wyciskaj!

Należy się jednak powstrzymać od drapania lub wyciskania płynu z pęcherzyków.

4
Działania przeciwbólowe i przeciwzapalne

Można przynieść sobie ulgę smarując pęcherzyki pastą z dwóch tabletek aspiryny zmieszanej z dwoma łyżkami spirytusu, znieczuli to nieco zakończenia nerwowe. Zmiany można przemywać również naparami z nagietka i melisy, co działa przeciwzapalnie.

5
Dostęp do świeżego powietrza

Należy też dbać o czystość zmienionego chorobowo miejsca i najlepiej jak najczęściej je odkrywać, ponieważ dostęp świeżego powietrza przyspieszy proces gojenia.

6
Wizyta u lekarza

Jeśli podejrzewamy u siebie wystąpienie półpaśca należy udać się do lekarza, który poprowadzi chorobę i obejmie nas obserwacją. Może zapisać nam leki uśmierzające ból, a także środki przeciwwirusowe, antybiotyki lub kortykosteroidy, a w wyjątkowych wypadkach także trójcykliczne leki przeciwdepresyjne. Dodatkowo leczenie możemy wspomóc poprzez przyjmowanie witaminy E, unikanie niektórych produktów takich jak czekolada, orzechy, płatki zbożowe i inne bogate w aminokwas arginine.

!

Uwaga!
* Pamiętaj, że mając półpasiec nawet jeśli jest to niewielki wykwit, nie powinieneś wychodzić z domu np. do pracy, ponieważ z pewnością zarazisz innych!

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zapalenie krtani
Angina ropna
zapalenie krtani

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

marta pielegniarka
03.03.2017
do kcin: nie rozumiem jak ktoś może takie bzdury pisać :) wirus tzw opryszczki to herpes simplex i nie ma nic wspólnego z polpascem który jest powodowany wirusem Ospy czyli vrus Varicella sa to dwa inna szczepy wirusa.
ola
22.08.2016
Do;kcin.to nie są żadne brednie,ostatnio zachorowała bliska mi osoba,jest dokładnie tak jak tu piszą.Opryszczka na wardze to przy półpaścu pikuś!
kcin
29.02.2016
Nie rozumiem, półpasiec to chyba wirus opryszczki, który wykwita na wardze i mieszka w nerwach w pobliżu wykwitu. Problem w tym, że ten wirus nie ma nic wspólnego z wirusem ospy wietrznej, na którą choruje się najwyżej raz w życiu.
Czyżby poziom piszącego artykuł sięgnął dna?
Zainteresowanych odsyłam do Wikipedii i ostrzegam przed bredniami publikowanymi w internecie; sporo tego.