Ukąszenie przez owada

Sposoby na ukąszenia i użądlenia

Okres leni często owocuje w ukąszenia pszczół, szerszeni i os. Zazwyczaj użądlenie boli, piecze i puchnie, nie dając o sobie zapomnieć. Na ukąszenia szczególnie powinni uważać alergicy, może to nawet zagrozić ich życiu. Co należy zrobić jeśli ukąsi nas pszczoła lub osa?
1
Ukąszenie pszczoły

W przypadku, kiedy użądli nas pszczoła, na samym początku powinniśmy dokładnie obejrzeć ranę. Jeśli zauważymy, że żądło zostało w rance, należy usunąć je delikatnie paznokciami albo zdezynfekowaną wcześniej pęsetą (do odkażenia możemy użyć spirytusu salicylowego lub wody utlenionej).

Pamiętajmy, żeby nie naruszyć niewielkiego zbiorniczka, który znajduje się na końcu żądła (jest tam pozostała część jadu). Następnie, należy również zdezynfekować wodą utlenioną ranę. Potem przyłóżmy okład z lodu lub chociaż mrożonkę dla zmniejszenia opuchlizny.

2
Ukąszenie szerszenia lub osy

Jeśli zostaliśmy ukąszeni przez szerszenia lub osę warto zrobić kompres z octu lub przyłożyć plasterek cebuli. Osy nie zostawiają żądeł, więc nie ma obawy, że pozostaną w naszym ciele. Niektórzy po ukąszeniu pszczoły proponują przyłożyć kompres z sody oczyszczonej. Dla bezpieczeństwa możemy zażyć wapno lub zastosować antyhistaminowy spray lub żel (dostępny w każdej aptece). Nie dotykajmy brudnymi rękoma rany i nie drapmy miejsca użądlenia, ponieważ może wdać się zakażenie.

3
Połknięcie owada lub użądlenie w język

Jeśli zdarzy się nam połknąć owada lub zostaniemy użądleni w język albo wargę warto na samym początku wziąć i rozpuścić w ustach łyżeczkę soli (która zneutralizuje i „wypłucze” jad z błon śluzowych jamy ustnej). Ewentualnie możemy potem pić zimną wodę lub possać loda – złagodzi to ból i opuchliznę. Wpijmy jeszcze wapno na odczulenie. Warto również zgłosić się na pogotowie, ponieważ obrzęk dróg oddechowych może być bardzo niebezpieczny.

4
Reakcje alergiczne i wstrząs anafilaktyczny

Czasami po ukąszeniu na naszym ciele może pojawić się wysypka (pokrzywka) oraz bolesna opuchlizna, która nawet może utrzymać się kilka dni. Wówczas może to być reakcja alergiczna i należy udać się do lekarza. W najgorszym przypadku po użądleniu może dojść do wstrząsu anafilaktycznego. Wówczas występują: zaburzenia oddychania, spadek ciśnienia krwi, utrata przytomności lub nawet zatrzymanie akcji serca.

Przed wstrząsem możemy zauważyć następujące objawy: chrypkę, szum w uszach, mroczki, drętwienie kończyn, obrzęk, uczucie niepokoju. Wtedy należy szybko zawieść ukąszoną osobę do szpitala lub zawiadomić pogotowie.

Można założyć również opaskę uciskową powyżej ukąszenia i rozluźniać ją co 5 minut do momentu przybycia pogotowia. Najczęściej w takich przypadkach podaje się adrenalinę. Alergolog po interwencji powinien przeprowadzić wywiad oraz skierować pacjenta na dodatkowe badania (wstrząs może być wynikiem szoku lub alergii). Lekarz przepisze odpowiednie leki lub zaleci noszenie adrenaliny przy sobie w przypadku silnej alergii.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

olejki eteryczne to naturalne środki odstraszające komary
osa
pszczoła

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane