wyznaczanie kierunku w lesie

Jak wyznaczyć kierunek bez użycia kompasu?

WojciechWojciech - specjalista Tipy.pl
wyznaczanie kierunku w lesie
1 z 12
Wyznaczanie kierunku bez użycia kompasu jest umiejętnością, która pozwoli nam zawsze znaleźć właściwą drogę. Dzięki orientacji w terenie nie zgubimy się w lesie czy w nieznanym mieście. Jeśli masz predyspozycje do ciągłego gubienia się to poniższe wskazówki mogą Ci się przydać. Jeśli nie - przeczytaj je również. Nigdy nie wiadomo jaka wiedza może nam się w przyszłości przydać.
1
wyznaczanie kierunku bez kompasu - sposób 1
Mech

Sprawdź po której stronie jest mech na drzewach. Ta strona, na której on się znajduje oznacza północ. Mech znajdziesz na drzewach, skałach, kamieniach czy nawet budynkach. Ważne jest aby znaleźć samotne drzewo - w gęstym lesie może się zdarzyć, że mech będzie występował z każdej strony pnia czy kamienia.

2
Kij w ziemi

Wbij kij w ziemię. Cień przez niego rzucony na podłoże będzie oznaczał północ (nie dokładnie ze względu na różne strefy czasowe - chyba że znajdujesz się w Londynie. Wówczas wyznaczenie kierunku w ten sposób będzie idealne).

3
Ścięty pień

Północ możesz określić również czytając ze słoi na ściętym pniu. Po stronie północnej odstępy pomiędzy słojami będą mniejsze - z tej strony drzewo się słabiej rozwija.

4
Mrowisko

Mrowisko od strony północnej jest bardziej nachylone niż od strony południowej. Strona południowa jest bardziej płaska z tego powodu, aby promienie słoneczne mogły bardziej nagrzać całe mrowisko.

5
Pochylenie drzew

Przyjrzyj się uważnie drzewom. Są one bardziej nachylone w kierunku południowym. Z tej strony mają również więcej gałęzi oraz liści. Pochylenie drzew może być również spowodowane częstymi wiatrami wiejącymi w danym rejonie. Dlatego warto wiedzieć w jakim kierunku wieje najczęściej wiatr w określonym rejonie (w górach jest różnie - wiatry są uzależnione od dolin i przełęczy).

6
Dziuple w drzewach

Ptaki zwykle budują swoje domki w taki sposób, aby wejście do nich znajdowało się po stronie wschodniej.

7
Mały pagórek, rów

Rów jest bardziej porośnięty z tej strony z której dochodzą do niego promienie słoneczne.

8

Wyznaczanie kierunku za pomocą zegarka (jeśli wybieramy się za równik na południe wówczas kierunek oznaczamy odwrotnie)

- Ustaw tarczę zegarka poziomo. Obróć go w taki sposób aby wskazówka godziny skierowana była w kierunku słońca. Należy zrobić to dokładnie. Możesz pomóc sobie zapałką ustawiając ją na środku tarczy zegarka w taki sposób, aby cień rzucany przez słońce był przedłużeniem małej wskazówki.

- Podziel na dwie części kąt wyznaczony przez małą wskazówkę a punktem oznaczającym godzinę 12. Linia dzieląca ten kąt na pół wskaże Ci kierunek południowy.

9
Gwiazdy

Gwiazda Polarna wskazuje północ. Jest to ostatnia gwiazda dyszla i najjaśniejsza w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy.

10
Księżyc i zegarek

- Zegarek należy ustawić w taki sposób, aby księżyc znajdował się na przedłużeniu linii środka tarczy i godziny 12.

- Teraz należy podzielić na pół kąt pomiędzy 12 a wskazówką godziny. Kierunek linii po środku tego kąta oznacza południe.

11
Chodzenie po cieniu

Jeśli nie chcesz zgubić drogi idąc po lesie lub po ulicach wielkiego miasta określ na samym początku położenie cienia. Obierz kierunek. np. idź cały czas po swoim cieniu, lub zapamiętaj, że podczas twojej wędrówki cień powinien być ciągle po twojej lewej stronie.

Strona 1 z 12

Powiązane porady

orientowanie mapy
burza
karmnik dla ptaków

Podobne porady

Komentarze (20)

* Pola wymagane

Johnny
26.09.2016
Pomysł z kijem sprawdzi się tylko wtedy gdy słońce góruje w zenicie.
Mr. Kij
15.09.2016
O gasz, kij w ziemi...
asz
15.06.2015
Można też zapytać kogoś miejscowego. Trzeba tylko uważać aby nie dostać d dziób!
Jas67
15.06.2015
Po przeczytaniu punktu 2 dalej nie czytałem. No tragedia, co za bałwan to pisał?
dffnjd
18.11.2014
Wbij kij w ziemię. Cień przez niego rzucony na podłoże będzie oznaczał północ haha życzę powodzenia
Sanderra
07.10.2013
Część z tych propozycji jest słaba - mrowisko, jeśli np. znajduje się między drzewami będzie spłaszczone nie od strony południa, a np. na wschód, bo tam jest słońce. Od strony południa może być zacienione.
Adelcia
25.03.2013
@niki jak wyznaczysz gdzie jest północ, to będziesz wiedział też, że zachód jest 90 stopni na lewo :D
Pytanko ?
10.10.2012
Wiecie a może tak z liścia igły lub agrafiki ?
Krzychu
08.03.2012
Dziękuję za pomoc ;**
Kowal
12.02.2012
Dzięki ;)
Właśnie miałem o tym napisać ;)