Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Napędy i Dyski Twarde > Jak czyścić napęd CD-ROM i DVD?
Jak czyścić napęd CD-ROM i DVD?

Jak czyścić napęd CD-ROM i DVD?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Często używany napęd CD-ROM czy DVD lubi zbierać kurz i i inne niepotrzebne rzeczy. Nie sposób pozbyć się ich jednym dmuchnięciem. Jeśli szukasz sposobu, jak skutecznie wyczyścić napęd bez konieczności rozkładania komputera na części, oto instrukcja.
1

Kiedy twój napęd CD-ROM / DVD wymaga czyszczenia?

Jeden oczywisty sygnał to kiedy twój DVD odmawia współpracy. Może to być spowodowane wieloma rzeczami, ale przeczyszczenie napędu może pomóc. Inna oznaka to kiedy twój komputer ma trudności z odczytywaniem płyt. Trzeci sygnał to dziwny dźwięk kiedy napęd stara się odczytać płytę lub nawet podczas wysuwania i chowania przegrody. Jeszcze inny znak to gdy płyta lekko podskakuje (choć wtedy może to być wina płyty). To tylko najbardziej powszechne z objawów. Ogólny przekaz jest taki: jeśli twój CD-ROM/DVD nie działa, wyczyść go. Jeśli to nie poskutkuje, spróbuj go wyczyścić jeszcze raz a jeśli i to zawiedzie, prawdopodobnie czytnik został uszkodzony i musisz zanieść komputer do serwisu.

2

Czego potrzebujesz, aby wyczyścić napęd DVD?

Oczywiście nie próbuj metody z dmuchaniem. Twój oddech zawiera wilgoć, która może spowodować jeszcze większe szkody, jak nieodwracalne zniszczenie napędu. Jednak odpowiedź na pytanie, czego potrzebujesz, jest zbliżona: sprężone powietrze. Puszki ze sprężonym powietrzem możesz kupić w sklepie z komputerami i elektroniką, ponieważ używa się go także do czyszczenia klawiatury oraz obudowy komputera.

Jak podłączyć telefon do komputera przez Bluetooth?
Jak zwiększyć pamięć wirtualną?
Jak zwiększyć wydajność laptopa?
Jak podzielić dysk na partycje?
3

Jak przygotować napęd CD-ROM / DVD do czyszczenia?

Włącz komputer i wysuń przegrodę. Następnie z powrotem wyłącz komputer, zostawiając przegrodę wysuniętą. Wyjmij ze stacji dysków płytę, jeśli była w komputerze.

4
Czyszczenie napędu CD

Jak wyczyścić napęd DVD?

Włóż czerwoną „słomkę” w otwór puszki ze sprężonym powietrzem. Jeśli masz laptopa, połóż go przy krawędzi stołu z przegrodą na CD-ROM/DVD wystającą zza krawędzi. Trzymaj puszkę z powietrzem prostopadle do podłogi (to znaczy w pozycji pionowej) i uważaj, żeby nią nie potrząsać, ponieważ zawarty w niej gaz może wystrzelić i uszkodzić twój CD-ROM/DVD. Wsadź słomkę w gniazdo napędu i delikatnie naciśnij spust wydmuchując powietrze z puszki od jednego końca gniazda do drugiego. Powtórz czynność dwa albo trzy razy i następnie włącz komputer i zobacz, czy napęd działa.

5

Co zrobić, jeśli to nie skutkuje?

Niektóre filmiki instruktażowe czy strony internetowe zalecają wyjąć cały napęd CD-ROM/DVD z komputera. Nie rób tego. W wielu przypadkach wykonanie tej czynności może kosztować utratę gwarancji a nawet jeśli nie, może spowodować uszkodzenie napędu. Co możesz zatem zrobić? Wezwij do domu serwisanta lub zanieś komputer do serwisu. Możesz też skontaktować się z producentem i zapytać o radę. Jeśli twój komputer jest objęty gwarancją, z pewnością masz na niej zapisany numer, pod który należy dzwonić w takich przypadkach.

6

Parę podpowiedzi przy czyszczeniu napędu CD-ROM/ DVD

CD-ROM / DVD to bardzo delikatna część komputera, więc dobrze o nią dbaj. Równie dobrze możesz go czyścić zanim coś niepokojącego zacznie się dziać. Dokładnie i odpowiedzialnie używaj sprężonego powietrza, aby nie uszkodzić komputera. Kiedy opróżnisz puszkę, nie wyrzucaj jej na śmieci. Puszki ze sprężonym powietrzem często zawierają toksyczne substancje, dlatego powinno się je wyrzucać do specjalnych kontenerów z odpadami stanowiącymi zagrożenie.

Przeczytaj teraz: Jak sformatować dysk?
 3.3/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Anna - 2014-11-28
Ja kupiłam sobie płytę CV ze specjalnymi szczotkami czyszczącymi napęd, wkładam ją, a po chwili komputer "mówi mi", że stacja została oczyszczona. Szczotki na płycie i płytę czyszczę odkurzaczem (nie dotykać tylko płyty odkurzaczem, robić to w małej odległości)
dgfgdf - 2014-01-08
beznadzieje porady
 
Nikt z nas nie chce mieć dysku twardego jako jednej gigantycznej partycji do zapisu danych. Podzielenie dysku na kilka...
Jak podzielić dysk na partycje?
Nikt z nas nie chce mieć dysku twardego jako jednej gigantycznej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt