Brudna klawiatura

Jak wyczyścić klawiaturę?
GosiaFGosiaF - specjalista Tipy.pl

W dzisiejszym pośpiechu pewnie nieraz zdarza ci się przy komputerze jeść śniadanie, kolację lub co gorsza obiad. Jednak nawet jeśli starasz się nie dopuścić do kontaktu klawiatury z jedzeniem czy innymi tłustymi substancjami, zawsze będzie zbierać się w niej kurz i brud. Aby utrzymywać klawiaturę w dobrym stanie, co jakiś czas zafunduj jej generalne czyszczenie. Postępuj zgodnie z poniższymi krokami, a proces czyszczenia będzie pewny i bezpieczny.
1
Zbierz potrzebne produkty.

Potrzebujesz alkoholu izopropylowego, bawełnianych wacików, płynu do mycia naczyń, miski z ciepłą wodą, odkurzacza z końcówką w postaci małej szczoteczki (lub sprężonego powietrza w puszce), płaskiego śrubokręta lub klucza, niestrzępiącej się szmatki oraz ręcznika. Musisz się nastawić na dość żmudną pracę przy czyszczeniu klawiatury, ale efekt będzie satysfakcjonujący.

2
Wyłącz komputer, odłącz klawiaturę i ją wytrzep.

Na tym polega czyszczenie klawiatury dla leniwych, którzy wychodzą z założenia, że brak okruchów czipsów czy płatków kukurydzianych świadczy o jej czystości. Dla tych, którzy chcą mieć naprawdę zadbaną klawiaturę to jedynie pierwsza bitwa w całej wojnie z brudem. Parę wskazówek: jeśli masz klawiaturę USB, nie musisz wyłączać komputera, aby ją odłączyć. Jeśli masz klawiaturę bezprzewodową, wyjmij z niej baterie. I przede wszystkim, jeśli twoja klawiatura jest bardzo brudna, najlepiej wytrzepać ją na zewnątrz.

3
Aparat fotograficzny
Zanim zaczniesz wyjmować klawisze, musisz zapamiętać ich układ.

Najlepiej zrób jej kilka zdjęć dobrą cyfrówką lub pobaw się w odrysowanie. Być może na instrukcji dołączonej do klawiatury jest rozrysowany jej schemat, co znacznie ułatwi zadanie. Jeśli nie masz takiego schematu, możesz się wspomagać układem klawiszy na innej klawiaturze, ponieważ są one na ogół zbliżone do siebie, bądź poszukać wzoru w internecie. Jeśli chcesz sobie dodatkowo zafundować trening pamięci, spróbuj zapamiętać, gdzie umiejscowione są konkretne klawisze. Dla niektórych takie wyzwanie jest ciekawym urozmaiceniem nudnego procesu czyszczenia.

4
Wyciąganie klawiszy z klawiatury
Użyj klucza lub małego płaskiego śrubokręta aby wykręcić większość klawiszy.

Jest to dosyć proste i możesz użyć nawet kluczyków do samochodu. NIE WYKRĘCAJ większych klawiszy, jak spacja, enter czy shift, ani żadnego innego klawisza, który nie daje się łatwo wyjąć. Są one przymocowane specjalnym metalem i może być ciężko włożyć je z powrotem. Jeśli bardzo potrzebujesz się pod nie dostać, możesz to zrobić na własne ryzyko, jednak uważaj, żeby niczego nie uszkodzić.

5
Moczenie klawiszy z klawiatury
Aby umyć klawisze, włóż je do miski z ciepłą wodą i odrobiną płynu do mycia naczyń.

Pozwól im przez chwilę namoknąć. Kiedy już zakończysz mycie właściwej części klawiatury, wytrzyj klawisze niestrzępiącą się szmatką lub ręcznikiem. Pozwoli to usunąć jakiekolwiek pozostałości brudu. Ich wewnętrzna część będzie potrzebowała trochę czasu, aby wyschnąć – NIGDY nie wkładaj mokrych klawiszy na miejsce, aby nie spowodować zwarcia. Cierpliwości, już tylko połowa zadania.

6
Odkurzanie klawiatury
Podczas gdy klawisze moczą się w wodzie, wyczyść klawiaturę odkurzaczem ze szczoteczką, a potem popraw wacikami do uszu zanurzonymi w izopropylowym alkoholu.

Jeśli nie masz specjalnej szczoteczki, możesz wydmuchać brud sprężonym powietrzem z puszki. Być może musisz użyć wykałaczki do zdrapania osadu. Zanurz bawełniany wacik w izopropylowym alkoholu i przemyj nimi wszelkie rowki i zagłębienia w klawiaturze. Przedtem wyciśnij z wacików nadmiar płynu i nigdy nie aplikuj alkoholu bezpośrednio na klawiaturę.

7
Czysta klawiatura
Delikatnie włóż klawisze na miejsce i podziwiaj swoją lśniącą klawiaturę.

Po zakończonym kursie czyszczenia klawiatury, możesz zdobytą wiedzę przekazać nowym adeptom. Aby dłużej zachować klawiaturę w czystym stanie, unikaj jedzenia i picia w jej obecności, a także postępuj z nią delikatnie.

8
Jak w szybki sposób wyczyścić klawiaturę?

Nie musisz wyjmować klawiszy za każdym razem, kiedy czyścisz klawiaturę – czasem wystarczy szybsza metoda. Najpierw wyłącz komputer i odłącz klawiaturę (nie dotyczy to klawiatury USB, która może być odłączona w każdej chwili). Podnieś ją do góry nogami i wytrzep z lotnej warstwy brudu. Rób to cierpliwie: czasem potrzeba kilkunastu potrząśnieć, żeby wszystko mogło wylecieć. Następnie użyj tej samej końcówki odkurzacza co w instrukcji powyżej lub puszki ze sprężonym powietrzem, aby wciągnąć/wydmuchać brud spomiędzy klawiszy. Potem zanurzonym w alkoholu izopropylowym wacikiem przetrzyj szczeliny między klawiszami oraz ich powierzchnię. Na koniec wytrzyj klawiaturę niestrzępiącą się szmatką z odrobiną alkoholu. Ta metoda czyszczenia jest szybsza i bardziej praktyczna, jeśli twoja klawiatura nie jest bardzo brudna.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Anonimowiec
23.05.2018
Jest dużo rodzajów klawiatur, w których wyciąganie klawiszy jest trudniejsze oraz może poskutkować popsuciem mechanizmu (np. laptopowy mechanizm dźwigni),ale na szczęście w artykule jest jeszcze ta szybsza metoda (i raczej lepsza). Podsumowując, pomijając "waciki do uszu", da sie coś wywnioskować...
sadfill
01.03.2018
fajnie że niektórzy mają klawiatury za 200 zł a nie 20 ;)
zigitrn
14.12.2012
Ja znam zdecydowanie szybszy sposób, wymieniam klawiaturę na nową co jakieś pół roku, cena to ok 20 zł a ładnie nowa wygląda