osteoporoza

Jakie są objawy osteoporozy?

Osteoporoza pochodzi od łacińskiego słowa – osteoporosis i kiedyś nazywana była też zrzeszotnieniem kości. Jest to choroba polegająca na zmniejszeniu gęstości tkanki kostnej, a co za tym idzie, zwiększeniu podatności na złamania. Niestety pierwsze fazy choroby przebiegają właściwie bezobjawowo i nic nie wskazuje na chorobę do czasu, aż dojdzie do pierwszego złamania. Należałoby więc już wcześniej obserwować swoje ciało i profilaktycznie o siebie dbać, aby nie doprowadzić do rozwoju tej groźnej i utrudniającej życie choroby.
1
W pierwszych fazach choroby możemy odczuwać niewielki dyskomfort podczas siadania oraz wstawania, zwłaszcza z niskich krzeseł lub np. z podłogi. Częstym objawem jest też zmniejszenie zakresu ruchu kręgosłupa, co można zauważyć podczas prób wykonywania skłonów. Oczywistym objawem jest też ból kręgosłupa, zwłaszcza w okolicach piersiowo-lędźwiowych.
2
Często na początku choroby dochodzi do złamań kręgów, co odczuwalne jest jako ostry ból, nasilający się podczas kasłania, kichania lub wizyt w toalecie. Przerażający jest fakt, że u niektórych kolejne złamania kręgów są bezobjawowe i nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. U innych natomiast występują przewlekłe bóle.
3
Złamania kręgów mogą doprowadzić do poważniejszych schorzeń jak np. kifoza, lordoza (skrzywienia kręgosłupa), deformacja sylwetki, a nawet mogą wpłynąć na zwiększenie podatności na zapalenie płuc, zaburzenia funkcji trawienia lub zmniejszenie wydolności oddechowej.
4
Oczywiście cały kościec człowieka chorego na osteoporozę jest narażony na złamania, lecz niektóre kości ze względu na rodzaj tkanki, z której są zbudowane, są bardziej narażone na urazy, niż inne, zalicza się do nich kręgi odcinka piersiowo-lędźwiowego, żebra i szyjki kości udowych.
5
Osteoporozę diagnozuje się wstępnie na podstawie zdjęcia rentgenowskiego bocznego odcinka piersiowo-lędźwiowo-krzyżowego, a później radiologicznie.
6
Profilaktyka polega oczywiście na spożywaniu pokarmów, wyjątkowo bogatych w wapń i witaminę E, więc w naszej diecie nie powinno zabraknąć jaj, produktów mlecznych i tranu. Ponieważ wapń z mleka jest w małym stopniu przyswajany przez organizm, zaleca się przyjmowanie suplementów diety na osteoporozę. Dobry suplement musi zawierać wysoko przyswajalny wapń (absolutnym rekordzistą w tej kwestii jest wapń z czerwonych alg, którego przyswajalność to aż 96%). Dodatkowo w składzie suplementu nie może zabraknąć witaminy K i D, bez których pierwiastek ten nie może zostać wykorzystany do budowy kości.
7
Ważny jest też aktywny, ale ostrożny tryb życia. Powinno się unikać sytuacji, które narażałyby nas na upadek i ewentualne złamanie, np. brak mat zapobiegających pośliźnięciu się w łazience, ryzykowne sporty itp.
8
Należy także utrzymywać odpowiednią wagę w stosunku do swojego wzrostu oraz wieku, aby nie przeciążać kości nadprogramowymi kilogramami.
9
Warto porozmawiać wcześniej na ten temat z lekarzem, poprosić, aby ocenił organizm pod względem zagrożenia osteoporozą. Zwróć też uwagę, czy leki które przyjmujesz nie wywierają negatywnego wpływu na gęstość kości.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

mąż babci
11.04.2016
wszystko to prawda , może z wyjątkiem picia mleka. Nie piszecie jednak o ważnej rzeczy- witaminie K2 mk7- jest niezwykle ważna -wg niektórych "nawiedzonych" pomaga w kierowaniu wapnia do kości. można ją kupić -jest niestety droga- ale występuje też w (trudno uwierzyć) kiszonej kapuście i kiszonych ogórkach-szczególnie w wodzie z tych produktów, wystarczy jak najczęściej pić to przy okazji konsumpcji wym produktów. Myślę, że nie powinna to być kapusta kiszona przy pomocy wszelkich podpuszczek itp- tylko oryginalnie zakiszona kapucha, czy ogórki. Szczytem byłoby samodzielne zakiszenie wg przepisu babci,