atak serca

Jak uchronić się przed zawałem?

Zawał mięśnia sercowego to często spotykany incydent wśród pacjentów po 40 roku życia. Częściej spotykany jest wśród mężczyzn, niż kobiet. Jak dochodzi do zawału serca? Jest on skutkiem choroby niedokrwiennej serca. Jest on spowodowany dostarczaniem niewystarczającej ilości tlenu oraz substancji odżywczych do serca. Taki stan doprowadza do martwicy mięśnia sercowego. W ten sposób dochodzi do zawału. Zawał mięśnia sercowego może wiązać się z licznymi chorobami. Jednakże może być też wynikiem niezdrowego trybu życia. Nie ulega wątpliwości, że to od nas zależy stan naszego zdrowia. Jeśli nie będziemy go szanować, to musimy zdawać sobie sprawę z możliwych konsekwencji. W poniższym artykule znajdziesz informacje dotyczące zawału serca oraz jak mu przeciwdziałać.
1
Po pierwsze, trzeba zdawać sobie sprawę z czynników ryzyka. Nie ulega wątpliwości, że w każdym wieku powinniśmy dbać o stan naszego serca, jednakże szczególną uwagę należy mu poświęcić już po 32 roku życia w przypadku mężczyzn (po 45 roku życia w przypadku kobiet). Ten wiek jest określany jako krytyczny. Jeśli cierpisz na nadciśnienie tętnicze, masz wysoki poziom cholesterolu, cierpisz na otyłość, czy cukrzycę oraz prowadzisz siedzący tryb życia, to ryzyko zawału staje się większe.
2
Jakie są objawy zawału? Może to być bardzo silny ból w klatce piersiowej, duszność, spadek ciśnienia tętniczego oraz pobudzenie ruchowe. Czasami może to być bladość oraz lepki pot. Jeśli widzimy osobę z tego typu objawami należy jak najszybciej wezwać pogotowie ratunkowe. Czas odgrywa tutaj bardzo ważną rolę. Osobę można posadzić w pozycji półsiedzącej, bądź jeśli jest nieprzytomna to układamy w pozycji bocznej ustalonej.
3
Jak przeciwdziałać tego typu sytuacjom? Po pierwsze należy zadbać o zmianę trybu życia. Najważniejszą rolę odgrywa dobrze dobrana dieta. Należy wykluczyć tłuszcze zwierzęce a w ich miejsce wprowadzić kwasy omega-6 (pochodzą one z ryb morskich oraz oliwy). Trzeba również zwiększyć spożycie warzyw i owoców. Dobrze jest również ograniczyć spożywanie soli kuchennej do 8g na dobę.
4
Rzuć palenie. Nikotyna zwiększa ryzyko zawału serca. Powoduje ona zwężenie się tętnic, a także przyspiesza pracę serca. Sprzyja to powstawaniu blaszek miażdżycowych. Palenie powoduje także to, że do serca jest dostarczana mniejsza ilość tlenu. Jest on wypierany przez tlenek węgla.
5
Zadbaj o prawidłowe ciśnienie krwi. Jeśli cierpisz na nadciśnienie, to ryzyko zawału zwiększa się. Regularnie mierz ciśnienie krwi. Jeśli utrzymuje się ono na wysokim poziomie, to skontaktuj się z lekarzem. W tym wypadku także konieczna będzie zmiana diety oraz ograniczenie soli.
6
Zadbaj o kondycję fizyczną. Ćwicz regularnie. Siedzący tryb życia niszczy twoje serce. W związku z tym dobrze jest zapisać się na siłownię, czy też zacząć biegać. Naprawdę niewiele trzeba, żeby uratować twoje serce.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane