wesz

Jak pozbyć się wszy?

Wszy były, są i będą. Oczywiście w dzisiejszych czasach prawdopodobieństwo zakażenia się wszawicą jest mniejsze, niż kiedyś. Dlaczego? Oczywiście ze względu na rozwój farmaceutyków, które są coraz bardziej skuteczne. Kiedyś ludzie musieli ręcznie usuwać wszy, bądź używać naturalnych preparatów, których skuteczność była wątpliwa. Wszy potrafią przetrwać bez żadnego żywiciela do 2 miesięcy. To zdecydowanie utrudnia walkę z nimi. Po 6 dniach od zarażenia się wszami zaczynają one składać swoje jaja, czyli gnidy. To przyczynia się do coraz to większej ilość tych pasożytów na naszej skórze. W zależności od rodzaju wszy, ich miejsce występowania różni się. Dowiesz się więcej w dalszej części artykułu. Znajdziesz tu również informacje na temat walki z tymi pasożytami.
1
Najpierw trzeba wspomnieć o rodzajach wszy, gdyż w zależności o tego sposób leczenia może wyglądać inaczej. Głównie chodzi o różne rodzaje preparatów, choć niekiedy można zakupić uniwersalne preparaty przeciw wszom. Wyróżniamy wszy głowowe, łonowe oraz odzieżowe. Wszy głowowe, jak sama nazwa wskazuje, atakują skórę naszej głowy. Najczęściej występują u przedszkolaków i młodzieży. Wszami łonowymi można zarazić się drogą płciową, bądź poprzez noszenie odzieży zainfekowanej wszami. Nigdy jednak nie przenoszą się na okolice głowy. Wszy odzieżowe to najczęściej problem bezdomnych oraz alkoholików. Pojawiają się też zazwyczaj podczas klęsk żywiołowych. Występują rzadko.
2
Jak należy postępować, gdy zaczyna nas często swędzieć skóra głowy, bądź okolice pachwin? Oczywiście najpierw należy sprawdzić, czy rzeczywiście mamy wszy. Jeśli sami nie mamy możliwości tego sprawdzić, dobrze jest poprosić zaufaną osobę o pomoc. Potrzebny jest do tego dobry wzrok. Na skórze trzeba szukać czarnych, bądź brązowawych kropek. Do tego mogą pojawić się mniejsze kropki, które są gnidami czyli jajami wszy.
3
Jeśli zlokalizujemy choć jedną wesz, to zalecenia są proste. Po pierwsze nie panikować. Należy jak najszybciej udać się do apteki po odpowiedni preparat na zwalczanie wszy i gnid. Są to przeważnie różnego rodzaju szampony bądź spraye. Przykładowo możesz zakupić: Paranit, Delacet, Artemisol, Hedrin czy też PIPI. Do tego typu preparatów są dołączone odpowiednie grzebienie, które pomagają wyczesać wszy.
4
Nie zapomnij, że jeśli wykryjesz wszy u siebie, bądź członka rodziny, to należy przeprowadzić dezynfekcję otoczenia oraz trzeba dokładnie sprawdzić, czy pozostali członkowie rodziny nie mają wszy. Wypierz ubrania osoby, która miała wszy w 60 stopniach. To samo zrób z pościelą oraz nawleczkami.
5
Niektórzy używają roztworu sabadyli, bądź nafty do usuwania wszy. Nakładamy roztwór, odczekujemy chwilę, a następnie wyczesujemy gęstym grzebieniem wszy. Jeśli zauważymy gnidy, to usuwanie ich może potrwać trochę dłużej.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

uzależnienie od komputera
ochrona oczu
lewatywa

Komentarze (6)

* Pola wymagane

dominika
23.11.2016
mnie się też wydawało do niedawna, że wszy to już temat zapomniany w tych czasach...dopóki dziecko nie poszło do szkoły..
MarcinMadej
01.03.2016
Wpisz komentarz Jest sporo takich preparatów na usuwanie wszy na rynku. U mojego syna się sprawdził Pedicul Hermal ze strony wszopedia.pl. Już po 1 użyciu wszy nie wróciły. Syn na pewno przyniósł je ze szkoły, bo już jakiś czas temu była wielka afera u nich, że u kilku dziesięciorga dzieci znaleziono pasożyty.
to ja
28.09.2015
Ja pozbyłam sie ich po użyciu środka pipi , na prawde szybko podziałało.
hehe ;*
07.08.2015
Albo Delacet w dzieciństwie mi zawsze pomagał :) w aptece za niecałe 12 zł
sajka
13.03.2014
Preparatów sporo na zwalczanie wszy - pipi, sora forte, sora lotion...
Plus naturalne jak ocet, denaturat, prostownica.
karolajn
30.12.2013
W przedszkolach powinni ten artykuł powiesić na korkowych tablicach. Mimo XXI wieku to jakas plaga jest...