praca przy komputerze

Zasady pracy przy komputerze

Komputery w dzisiejszych czasach to już konieczność. Prawie każdy posiada komputer bądź choć raz miał z nim styczność. Niewątpliwie jest to bardzo pomocne urządzenie. Jest to duże ułatwienie, zarówno dla uczniów, jak i dla pracowników różnego rodzaju instytucji. Jednakże mało kto wie jak prawidłowo należy korzystać z komputera. Jak prawidłowo siedzieć przy komputerze? W jakiej odległości od oczu powinien znajdować się monitor? Wszystkie te pytania mają na celu zmniejszenie ryzyka różnego rodzaju chorób związanych z pracą przy komputerze. Przede wszystkich dolegliwości te są związane z kręgosłupem czy też nadgarstkami. Poniżej znajdziesz informacje na temat zasad bezpiecznego korzystania z komputera. Bezpiecznego dla twojego zdrowia.
1
Zacznijmy od przerw. Jeśli często pracujesz przy komputerze, to pamiętaj, że co godzinę masz prawo do 5-minutowej przerwy (oczywiście jeśli jest to ciągła praca z komputerem). Jeśli często używasz komputera w domu, to pamiętaj, żeby bezwzględnie robić przerwy. Często o tym zapominamy. Najlepiej jest na chwilę zmienić otoczenie. Dobrze jest przewietrzyć się. Wykonaj też szybką gimnastykę bądź też rozciąganie. Ciągłe siedzenie przed komputerem nie jest wskazane, gdyż obciąża twój kręgosłup.
2
Przejdźmy teraz do opisania prawidłowego rozmieszczenia komputera w pokoju. Jeżeli chodzi o lokalizację monitora w pracy, to powinien znajdować się on w odległości co najmniej 0,6m od sąsiedniego monitora. Natomiast odległość między pracownikiem, a monitorem znajdującym się z tyłu powinna wynosić przynajmniej 0,8m. Wszystkie rzeczy, z których pracownik korzysta podczas pracy, powinny znajdować się w zasięgu ręki (tyczy się to urządzeń obsługiwanych ręcznie).
3
Teraz zajmiemy się wzrokiem. Często słychać argumenty, że komputer (czy też telewizor) działa negatywnie na wzrok. Może to mieć miejsce, gdy nie przestrzegamy zasad ergonomii pracy z komputerem. Monitor powinien znajdować się w odległości 0,4 – 0,75 m od oczu. Na jakiej wysokości powinien znajdować się ekran? Główna zasada mówi o tym, że górny brzeg monitora powinien znajdować się nieco niżej, niż poziom oczu człowieka. Należy unikać umieszczania monitora powyżej tego poziomu.
4
Co jeśli chodzi o krzesło oraz pozycję w jakiej powinniśmy siedzieć? Podstawa krzesła powinna być pięcioramienna. Powinno ono mieć także regulację wysokości. Nie powinno ono krępować ruchów. Koniecznością są także podpórki na łokcie. Za ich pomocą możemy odciążyć kręgosłup. Postawa ciała powinna być wyprostowana. Unikajmy pochylania głowy do przodu. Ważna jest również przestrzeń pod biurkiem. Powinna ona zapewnić swobodne ruszanie nogami.
5
Nie zapomnijmy o prawidłowym trzymaniu dłoni na myszce. Cała ręka powinna znajdować się na myszce. Nie należy trzymać jej tuż za myszką, ponieważ wtedy zwiększamy ryzyko naciągnięć mięśni nadgarstka.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane