uroczysta kolacja

Savoir vivre przy stole

Savoir vivre to inaczej sztuka dobrych manier. Znając tajniki savoir vivre nie popełnimy żadnej gafy czy też faux pas („fo pa”) podczas uroczystej kolacji czy też wystawnym przyjęciu. Savoir vivre określa zbiór reguł oraz zasad zachowania się w towarzystwie w różnego rodzaju okolicznościach. Tego typu reguły są uzależnione od grupy, w której przebywamy oraz okoliczności w jakich jesteśmy. Tak więc niestosownym będzie dbać o jak najlepsze maniery przy stole podczas grilla na działce u znajomych. Dlaczego? Ponieważ mogą to odebrać jako arogancję bądź też brak luzu a tym samym oznakę złej zabawy. Savoir vivre trzeba stosować odpowiednio do okoliczności. W poniższym artykule znajdziesz informacje dotyczące savoir vivre przy stole.
1

Zadbaj o odpowiedni ubiór

Wcześniej należy dowiedzieć się w związku z jaką okazją zostaliśmy zaproszeni na dane przyjęcie/kolację. Inaczej bowiem ubierzemy się na rodzinną imprezę a inaczej na ceremonię zaręczyn. Pamiętaj, że schludny wygląd świadczy o twoim charakterze.

2
Nie machaj nogami i nie trzymaj rąk na stole

Jak się zachować gdy już siedzimy przy stole? Po pierwsze pamiętaj, żeby siedzieć elegancko. Nogi powinny być złączone. Nie należy nimi machać pod stołem. Ważną rzeczą, o której często zapominamy jest nietrzymanie rąk na stole. To samo tyczy się łokci. Nie podpierajmy się łokciami o stół. Ręce powinniśmy trzymać pod stołem (oczywiście gdy nic nie jemy).

3
Serwetki i sztućce

Przejdźmy do całego ekwipunku, który znajduje się na stole. Zacznijmy od serwetek. Jeśli na stole znajdują się dwie serwetki to każda z nich ma inne przeznaczenie. Serwetka materiałowa jest przeznaczona do rozłożenia na kolanach. Natomiast serwetka papierowa do wycierania ust. Serwetkę papierową zawsze kładziemy po lewej stronie talerza. Obok talerza znajdziemy również sztućce. Niekiedy będzie ich więcej niż tylko łyżka, widelec i nóż. Pamiętaj, że sztućce są zawsze ułożone w kolejność używania. Zaczynamy od tego, który jest najdalej talerza.

4
Postawa podczas jedzenia i ułożenie sztućców

Pamiętaj, że posiłek pierwsza zaczyna gospodyni. Zwróćmy uwagę na naszą postawę podczas jedzenia. Nie nachylajmy się zbytnio nad talerzem. Nie powinniśmy go też przenosić, przesuwać. Jeśli chcemy na chwilę odpocząć od jedzenia, bądź też wybrać się do toalety a mamy zamiar kontynuować nasz posiłek to pamiętajmy, żeby sztućce skrzyżować na talerzu. Kończąc posiłek sztućce kładziemy równolegle do siebie.

5
Palcami czy sztućcami?

Często zdarza się tak, że na potrawach są różne dekoracje. Jeśli wyglądają one na niejadalne najlepiej jest je odłożyć z boku talerza. Jest również kilka zasad odnośnie rodzaju potraw. Przykładowo ziemniaki powinniśmy jeść widelcem. Nie należy ich kroić nożem. Pamiętajmy również, żeby nie maczać pieczywa w zupie. Jeśli na talerzu mamy udka z kurczaka to można je wziąć przez serwetkę w rękę oraz ogryzać. Żeberka jemy palcami. Obok talerza powinna znajdować się miseczka z wodą aby maczać w niej palce.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane