talerz serów

Jak podawać sery?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Są tysiące gatunków serów. Różnią się one barwą, zapachem, fakturą no i przede wszystkim smakiem. Niezależnie od tego czy są to sery świeże, lekkie w smaku, czy też zdecydowane i ostre sery pleśniowe dla smakoszy są jedną z największych rozkoszy podniebienia. Poniżej znajdziesz instrukcję jak elegancko podawać sery nie tylko, na co dzień w domu, ale także na przyjęciach.
P

* Drewniany półmisek lub elegancka deska

1
Sery podaje się zwykle po głównym posiłku, ale przed deserem, lub ewentualnie zamiast deseru.
2
Najlepiej podawać sery na drewnianym półmisku lub specjalnej desce. Kompozycja ładnie wygląda, jeżeli udekorujemy ją oliwkami, papryczkami chili, winogronami lub orzechami.
3
Na półmisku powinny znaleźć się minimum 4 gatunki serów z podstawowych grup, tak, aby zapewnić gościom pełny wachlarz doznań smakowych. Mogą to być: ser miękki z pleśniową skórką typu brie, ser pleśniowy typu rokpol, ser półtwardy np. gouda lub mimolette, oraz nieco kontrastowy ser kozi.
4
Sery możemy podawać w niepokrojone, wtedy należy je opisać niewielką, ale elegancko wyglądającą karteczką, na, której znajdzie się nazwa i pochodzenie sera.
5
Możemy także sery pokroić, jednak trzeba się przy tym zastosować do pewnych obowiązujących zasad. Sery okrągłe, kwadratowe i stożkowe kroimy jak tort, sery podłużne kroimy w plastry (nie mogą być one zbyt cienkie), sery pleśniowe kroimy ukośnie na niewielkie bloki, sery trójkątne takie jak brie dzielimy na mniejsze trójkąciki podobne do pierwotnych.
6
Konsumpcję serów powinniśmy rozpoczynać zawsze od najdelikatniejszych serów i przechodzić stopniowo do bardziej wyraźnych smaków.
?

Wskazówki
* Obok półmiska z serami obowiązkowo powinna znajdować się pokrojona bagietka lub krakersy.
* Do serów można podawać wino na zasadzie podobieństw lub kontrastów.
* Dopuszcza się też podawanie piwa do sera.

Powiązane porady

Jak zrobić fondue
kulki serowe
smażony camembert w panierce

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

PaniDomu
21.02.2013
Przy następnej okazji zaserwuję moim gościom deskę serów, teraz już wiem jak!