czyszczenie dywanów

Jak czyścić dywany?

KrystynaKrystyna - specjalista Tipy.pl
czyszczenie dywanów
1 z 7
Dywany zdobią domy i podłogi u każdego z nas. Jednak podczas jego użytkowania często może zdarzyć się jakaś niemiła niespodzianka i na dywanach pojawiają się plamy. Najskuteczniejszym sposobem na ich usunięcie jest szybkie działanie, ale jeśli to nie pomoże poniżej znajdziesz kilka sposobów na usuwanie plam z dywanów.
P

* Woda mineralna
* Pianka do golenia
* Gąbeczka
* Proszek do pieczenia i ocet
* Talk
* Bibułka lub papier toaletowy
* Żelazko
* Kostki lodu
* Benzyna ekstrakcyjna

1
woda mineralna
Świeże plamy na dywanie usuniemy najszybciej, gdy spryskamy je wodą mineralną. Po kilku sekundach, weź czysta gąbeczkę i wytrzyj plamę. Również szybkie działanie ma pianka po goleniu – wystarczy spryskać dywan, odczekać chwilkę i usunąć plamę zwilżoną czystą wodą szmatką.
2
ocet
Plamy starsze, już przyschnięte z łatwością usuniesz przy pomocy prostego sposobu, znanego już naszym babciom. Do litra ciepłej wody dodajemy 2 łyżki proszku do pieczenia i 3 łyżki octu – tak przygotowany roztwór wcieramy w dywan przy pomocy gąbki, a następnie starannie suszymy. Po plamach nie zostanie nawet śladu.
3
talk
Plamy tłuste należy posypać obficie talkiem i pozostawić na ok. 24 godziny. Po upływie tego czasu talk starannie zmieść lub odkurzyć.
4
chusteczki
Co zrobić, gdy na dywan wylał się wosk? Rozwiązanie jest bardzo proste – na dywanie ułóż kilka warstw bibuły lub papieru toaletowego i przyłóż do nich rozgrzane żelazko nastawione na średnią temperaturę. Ciepło sprawi, że wosk lub parafina przejdzie z dywanu w papier i po plamie nie będzie śladu. W razie konieczności czynność te powtórz, pamiętając, by za każdym razem układać nowe warstwy papieru.
5
kostki lodu
Usuwanie gumy do żucia z dywanu również może być prostsze niż myślisz, musimy tylko pamiętać, by nie robić tego gwałtownie, gdyż można uszkodzić dywan. Musisz jedynie przyłożyć do niej kostki lodu i odczekać kilka minut. Gdy guma stwardnieje, rozkruszy się i łatwo ją usuniemy. Często jednak gumy zostawiają po sobie kolorowe ślady – przetrzyj wówczas plamę szmatką zwilżoną benzyną ekstrakcyjną.
6
kula śniegu
Każdemu z nas zależy także, by dywan raz na jakiś czas odświeżyć, aby nabrał żywych kolorów. W zimie rozwiązanie jest bardzo proste – wystarczy trochę śniegu, kładziemy na nim dywan wierzchem do spodu i porządnie trzepiemy trzepaczką. Śnieg jednak nie powinien być zbyt mokry, żeby dywan nie wchłonął zbyt wiele wilgoci.
Gdy odświeżamy dywan o innej porze roku lub, gdy brakuje śniegu, wystarczy zaraz po odkurzeniu przetrzeć dywan wodą z octem.
Strona 1 z 7

Powiązane porady

ubrania pachnące stęchlizną
plama z kawy
żywica

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

dupadupa
08.12.2014
Piszesz pierdoły i jeszcze boisz się publikować niepochlebne komentarze. Jesteś miękka pyta.
www.cleanersexpress.pl
08.12.2014
Z tym żelazkiem to "pojechałeś". Miałem już przypadek takiego wyprasowanego dywanu. Wyprasowany na blachę.Nie do uratowania. Ogólnie te porady to zlepek bzdur. Ludzie słuchają takich pierdół, a później są zdziwieni,że dywan został trwale uszkodzony. Dostaje później czysty, wyprany dywan z widoczną plamą po swoim praniu. Ludzie! Masz brudny dywan to oddaj go specjalistom. Nie próbuj sam "oszczędzać", bo potem jest już za późno na uratowanie dywanu.
oranje
17.01.2012
Ja zdecydowanie polecam łatwiejsze sposoby - przetestowane przeze mnie. To Microvezel i CleanTex. Usuną każdą plamę i odświeżą kolor. No i nie narobimy się przy tym;)