Karty kredytowe

Jak zwiększyć zdolność kredytową?
DamianDDamianD - specjalista Tipy.pl

Zdolność kredytowa w bankach spada systematycznie od kilkunastu miesięcy. Obecnie jest o kilkadziesiąt tysięcy złotych niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, a będzie jeszcze mniejsza w związku z planowanymi zmianami w rekomendacji „S”, które mają być wprowadzone do końca grudnia 2011r. Powyższe zmiany w polityce kredytowej banków spowodowały, że wiele osób musi znaleźć możliwość zwiększenia dostępnej kwoty kredytu. Poniżej kilka sposobów jak to zrobić.
1
Wydłużenie okresu kredytowania

Najprostszym jest wydłużenie okresu kredytowania. Dzięki temu zmniejszy się wysokość miesięcznej raty co spowoduje zwiększenie maksymalnej kwoty kredytu. Jednakże z tej możliwości będzie można skorzystać najprawdopodobniej do końca tego roku ponieważ nowelizacja rekomendacji „S” będzie nakazywała obliczanie zdolności kredytowej na okres 25 lat mimo tego, że realny okres kredytowania może być dłuższy. Czyli aby dostać kredyt na 30 lub 35 lat będziemy musieli mieć zdolność jak przy kredycie na lat 25.

2
Zamknięcie lub zmniejszenie obecnych zobowiązań

Kolejnym sposobem jest zamknięcie lub zmniejszenie obecnych zobowiązań, a w szczególności limitów odnawialnych w rachunkach, kart kredytowych czy kredytów gotówkowych. Wiele osób traktuje niewykorzystywany limit w rachunku czy w karcie kredytowej jako brak zobowiązania. Tymczasem większość banków nawet niewykorzystywany limit traktuje jako zobowiązanie z miesięczną ratą w wysokości od 3% do 5% przyznanych limitów. Zdolność kredytową znacznie ograniczają również raty spłacanych kredytów gotówkowych. Zdecydowanie korzystniej jest spłacić kredyt gotówkowy przed terminem np. ze środków przeznaczonych na wkład własny do kredytu hipotecznego lub ewentualnie nadpłacić albo wydłużyć okres spłaty zmniejszając miesięczną ratę. Dzięki temu zmniejszy się wysokość zobowiązań przyjmowanych do wyliczenia zdolności kredytowej.

3
Przyłączenie dodatkowych kredytobiorców

Aby zwiększyć zdolność kredytową można przyłączyć dodatkowych kredytobiorców, którzy zwiększą wysokość dochodów branych do analizy. Najbardziej popularnymi współkredytobiorcami są rodzice. W takiej sytuacji jednak bardzo często skróceniu ulega okres kredytowania gdyż banki ustalają go w zależności od wieku najstarszego kredytobiorcy co powoduje wzrost miesięcznej raty.

4
Kredyt w banku, który łagodnie liczy zdolność kredytową

Można również zwiększyć dostępną kwotę kredytu starając się o kredyt w banku, który łagodnie liczy zdolność kredytową. Różnice w możliwej do uzyskania kwocie kredytu między bankiem liberalnie liczącym zdolność, a bankiem restrykcyjnym sięgają nawet kilkuset tysięcy złotych. Dlatego warto porównywać banki nie tylko pod względem atrakcyjności oprocentowania ale również pod względem możliwej do uzyskania kwoty kredytu.

5
Kredyt złotówkowy

Aby otrzymać kredyt na wyższą kwotę lepiej jest wnioskować o kredyt złotówkowy. Dla kredytów walutowych zdolność kredytowa jest z reguły obliczana przez banki bardziej rygorystyczne. Rata dla kredytu złotówkowego będzie co prawda większa niż rata kredytu walutowego ale za to przy kredycie w PLN wyższa będzie przyznana kwota kredytu.

6
Autor artykułu:

Damian Dziechciarz
Starszy Doradca Finansowy Expander
Tel. kom. +48 604 419 384
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane