przycinanie bonsai

Jak przycinać bonsai?

MesioMesio - specjalista Tipy.pl
Przycinanie bonsai odgrywa ogromną rolę w formowaniu wyglądu drzewka. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że nie każdy gatunek drzewka jest odpowiedni do każdego stylu. Przycinanie bonsai wpływa nie tylko na przyszły wygląd drzewka lecz również na jego zdrowie. Dlatego ważne jest wiedzieć jak je przycinać aby go nie uszkodzić.
1
Przede wszystkim musisz się upewnić czy jest aktualnie sprzyjający czas do przycinania bonsai. Istnieje wiele gatunków drzewek które mogą być przycinane przez cały rok jednak są również takie, które potrzebują na to odpowiedniej pory roku. Jeśli nie wiesz kiedy przyciąć swoje drzewko, sprawdź online.
2
Pamiętaj że wszystko co zrobisz z dolną partią drzewka będzie miało odzwierciedlenie w jego górnej części i na odwrót. Jeśli poprzycinasz wiele gałązek i listków zostawiając równocześnie korzenie bonsai bez przycinania wówczas w kolejnym sezonie twoje drzewko może niezwykle dużo urosnąć. Pamiętaj, że pomiędzy systemem korzennym a koroną musi istnieć równowaga. Jeśli ta równowaga zostanie zachwiana, bonsai będzie starało się ją przywrócić. System korzeni nie powinien być o 30% większy niż liście i gałązki. Jeśli chcesz aby twoje bonsai urosło przesadź je do większej doniczki aby pozwolić na rozrost korzeni.
3
Jeśli twoje bonsai jest iglaste zamiast przycinać drzewko nożyczkami należy "przycinać" je za pomocą palców. Takie wyszczypywanie nowych, zielonych pędów (jeszcze nie zdrewniałych) spowoduje lepsze zagęszczenie gałązek. Wytworzenie nowych pędów będzie szybsze niż w przypadku przycinania nożyczkami.
4
Przycina się wszystkie pędy które wybiegają poza ustalony kształt bonsai lub rosną na szczycie. Zwykle przycina się pędy nad trzecim liściem ale to zależy od gatunku drzewka. Poza tym najważniejszy jest kształt drzewka. Pędy należy skracać w takim miejscu, aby kształt został zachowany.
5
Drzewka liściaste należy przycinać nożyczkami. Jednak jeśli pęd jest bardzo młody można to zrobić również palcami.
6
Należy pamiętać że drzewko bonsai nie jest nigdy gotowe. Jest to żyjące drzewo, które cały czas rośnie i się zmienia. Dlatego zawsze powinniśmy je przycinać. Jeśli tego nie będziemy robić nasze bonsai zamieni się w zwykłego krzaka. Wielu osobom wydaje się, że jak kupią piękne bonsai to wystarczy je postawić i podlewać jak zwykłego kwiatka. Boją się podcinać, aby nie zniszczyć drzewka. Takie działanie oznacza zmarnowanie bonsai (i pieniędzy - nieraz bardzo dużych jakie zapłaciliśmy za drzewko).
Strona 1 z 2

Powiązane porady

groszek cukrowy
kalarepa
hortensja

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

qwerty12321
13.05.2011
To to ścinać czy nie?
Boorka
11.05.2011
Prawdopodobnie twoje bonsai to drzewko owocowe. Jak wspomniano wcześniej bonsai to sztuka (czyli wyginanie drzew) a nie gatunek drzewa. Z wielu gatunków można zrobić bonsai, również z drzewek owocowych.
qwerty12321
10.05.2011
Kupiłem drzewko bonsai i miało taki jakiś owoc podobny do jagody. Co to jest? To dobrze czy żle?