Biznesmen

Jak być asertywnym?

WiktorWiktor - specjalista Tipy.pl
Asertywność to umiejętność wyrażania własnej opinii, myśli, oczekiwań, potrzeb oraz uczuć. Być asertywnym to radzić sobie z krytyką, być otwartym na negocjacje i ustępstwa, oraz potrafić odmawiać w sposób nie uległy i nie raniący innych. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak być asertywnym, które z pewnością przydadzą Ci się w życiu codziennym.
1
Pamiętaj, jeśli chcesz być asertywny Twój głos musi być stanowczy. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, bądź pewny siebie, oraz nie daj się ponieść emocjom. Rozmawiając z drugą osobą nie pozostawiaj miejsca na domysły, nic nie pozostawiaj przypadkowi. Komunikuj wprost swoje myśli, uczucia i potrzeby.
2
Ważną strategią asertywną jest technika tzw. "zacięta płyta". Stosuj ją, gdy osoba z którą rozmawiasz nie słucha Twoich argumentów lub gdy Twoje wyjaśnienia powodują że twój rozmówca nadal trwa przy własnym zdaniu. Precyzyjnie wyrażaj swoje potrzeby, a następnie spokojnie i stanowczo powtarzaj swoją wypowiedź. Treść wypowiedzi musi pozostać niezmienna.
3
Jeśli prowadząc rozmowę, zauważysz, że schodzi ona na inny tor i zaczynają dominować emocję, przesuń uwagę z aktualnego tematu na relację między Tobą a rozmówcą. Postaraj się w sposób neutralny i bez wyrażania emocji skomentować to, co dzieje się między wami. Uważaj, aby rozmówca nie poczuł się zaatakowany czy oceniany. Np. "Zdałem sobie sprawę, że ja ciągle mówię a ty milczysz", "Obydwoje zaczynamy mówić coraz głośniej. Coś czuję że zaraz zaczniemy się kłócić".
4
Gdy znajdziesz się w sytuacji, kiedy nie znasz odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź ta wymaga namysłu, warto dać sobie chwilę na zastanowienie. Zrób to w sposób spokojny , tak aby rozmówca nie poczuł się urażony, a Ty nie będziesz żałować zbyt pochopnych odpowiedzi. Rozmówca nie może poczuć się zlekceważony.
5
Bądź asertywny nawet w obliczu krytyki. Jeśli krytyka jest słuszna - musisz się z nią zgodzić. Jeśli z krytyką się nie zgadzasz wyszukaj w wypowiedzi rozmówcy tego, z czym się zgadzasz, a całą resztę pomiń. Możesz również zgodzić się z logiką stwierdzenia, ale nie z jego przesłanką.

Powiązane porady

Jak pokonać wypalenie zawodowe?
Jak uniknąć stresu?
Zasypianie w dzień

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

bellisima
01.12.2009
witam-w poszczegonych krokach ktore pan tu sukcesywnie zamiescil..gdziej jawi sie pytanie skierowane dosc realnie..a brzmi ono tak,jak okielznac dyskusje z kims?kto nie posiada choc ciut dyplomacji w sobie?nie wspomne o zbudowaniu konstruktywnej dyskusji..ktora jak wiadomo jest fundamentem w jakimkolwiek znaczeniu-tu relacji szeroko pojetej..konkluzja moja jest konkretna-mam na mysli sprawy na niwie zawodowej.dodam ze przebywam za granica-co jest niebywalym wyzwaniem by osiagnac kompromis budujac lub wyjasniajac cokolwiek co jest niuansem..szczegolnie ze zadne tete a tete nie dociera do rozmowcy-a raczej jest tzw grochem o sciane..zadna logika charyzma i pokora(wskazana zwlaszcza w sytuacjach patowych)nie stanowi przeslanki dla osdoby z ograniczonym polem manewru,nie ukrywam ze rozmowa w jezyku ojczystym ma wymowne dosc jaderko-bo z reguly i z zasady sie rozumie ..o co camman?ale tu ..czyli abroad jest to tak chaotyczne ze ja osobiscie zgubilam sens nawiazywania kontaktu..bo ile mozna grzecznie i jasno tlumaczyc cos?co jawnie stanowi moja racje?a paradoksalnie ani asertywnosc..ani argumenty nie buduja tematu.wrecz szkodza..tym akcentem pozdrawiam-i dziekuje za ciekawe porady..jakze zyciowe.:)