Precle

Jak zrobić precle?

AakritiAakriti - specjalista Tipy.pl
Historia precli sięga już średniowiecza. Wówczas pewien mnich mieszkający w północnej części pogranicza między Francją a Włochami postanowił zrobić z resztek ciasta na chleb przekąskę dla swoich uczniów, w nagrodę za nauczenie się nowej modlitwy. Wówczas modlono się nie tak jak dziś ze złączonymi rękami, tylko z rękami złożonymi na krzyż na piersiach. Stąd właśnie wziął się znany dziś kształt precli. Poniżej przedstawiam przepis ze zdjęciami krok po kroku na pyszne miękkie precle.
P

* 1,5 szklanki ciepłej wody
* 2 i 1/4 łyżeczki suchych drożdży
* 4 i 1/4 szklanki mąki
* 1 łyżka cukru
* 2 łyżeczki soli
* 5 łyżek roztopionego masła
* 10 szklanek wody + 2/3 szklanki sody oczyszczonej (potrzebne do gotowania precli)
* 1 żółtko + 1 duża łyżka wody
* Sól gruboziarnista do posypania precli
* Olej
*

1
Precle - przepis 1
Do miski robota kuchennego wlej wodę, dodaj cukier, sól i drożdże. Poczekaj 5 minut aż drożdże zaczną fermentować. Dodaj mąkę i rozpuszczone masło.
2
Precle - przepis 2
Ciasto wyrabiaj przez 5 minut na niskich obrotach. Jak wszystkie składniki się już połączą zwiększ obroty na średnie i wyrabiaj następne 5 minut. Ciasto powinno być gładkie, elastyczne i nieklejące.
3
Precle - przepis 3
Wyciągnij ciasto z miski, posmaruj ją delikatnie olejem lub masłem, włóż ponownie ciasto i przykryj workiem lub ściereczką. Ciasto odstaw na bok do wyrośnięcia na około 1h.
4
Precle - przepis 4
Zagotuj wodę z sodą. Jak już ciasto wyrośnie podziel je na 12 równych części. Każdą z części zwiń w rulonik.
5
Precle - przepis 5
Oba końce ruloników wygnij do góry w taki sposób, aby stworzyć kształt litery U. Następnie oba końce przepleć i dociśnij je do podstawy litery U.
6
Precle - przepis 6
Blachę do pieczenia wyłóż papierem. Papier posmaruj z wierzchu olejem. Precle wkładaj pojedynczo do gotującej się wody na 30 sek a następnie kładź na przygotowaną blachę.
7
Precle - przepis
Wymieszaj żółtko z wodą, posmaruj nim z wierzchu każdy precel i posyp delikatnie solą. Rozgrzej piekarnik do 190 stopni C, włóż do niego precle i piecz przez 10-12 min aż zrobią się złociste.

Powiązane porady

chleb z dyni
zdrowe pieczywo
brazylijskie bułeczki serowe

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

maro
12.02.2016
10 szklanek wody?! Przecież to ponad 2 litry!...
dusia5
24.05.2012
Super precle!!!!