Morskie Oko

Jak zaplanować wycieczkę pieszą w Tatry?
AsterixAsterix - specjalista Tipy.pl

Jeżeli pierwszy raz wybierasz się na wycieczkę pieszą w Tatry, pomimo, że wydaję się ona tylko dłuższym spacerkiem, warto być przygotowanym na wszystko. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zaplanować taką wycieczkę, aby była ona bezpieczna i przyjemna.
1
Zanim gdzieś się wybierzesz sprawdź na mapie ile wynosi prognozowany czas zaplanowanej przez ciebie wycieczki. Czas wędrówki ustalany jest przez wprawnych turystów, więc dla bezpieczeństwa dodaj do tego czasu 2-3 godziny, abyś potem nie musiała się zbytnio spieszyć.
2
W miejscu zamieszkania zostaw zawsze informację dokąd się wybierasz. Jeżeli coś ci się stanie będzie wiadomo gdzie cię szukać. Jeżeli nie możesz zostawić informacji tam gdzie mieszkasz zadzwoń do kogoś z rodziny i powiedz gdzie idziesz.
3
Wstań odpowiednio wcześnie. Wiesz już ile wynosi przybliżony czas twojej wycieczki, więc wyjdź o takiej porze, która da ci gwarancję, że nie będziesz wracał po ciemku.
4
Przy ulicy Chałubińskiego znajduje się biuro informacji turystycznej, możesz się tam dowiedzieć jak trudna i wymagająca jest trasa, jaką planujesz. Codziennie rano znajdziesz tam też informacje dotyczące pogody, jaka będzie w górach.
5
Weź ze sobą odpowiednią ilość jedzenia, zależnie od tego jak długa trasę planujesz. Nawet, jeżeli liczysz na jedzenie w schronisku musisz pamiętać, że minie trochę czasu zanim do niego dotrzesz. Dobrym rozwiązaniem jest zawsze mieć przy sobie kilka batoników (Snickers, Lion itp - dobrze aby był z czekoladą i orzechami). Jeden baton doda ci energii nawet na kilka godzin. Zawsze trzymaj kilka batoników w plecaku na tzw czarną godzinę.
6
Wybierając się w góry zawsze bierz ze sobą ciepłą kurtkę. Wysoko w górach temperatura jest o wiele niższa. Większość turystów jakoś o tym zapomina.
7
Do chodzenia po górach służą buty trekkingowe. Większość turystów chodzi jednak w zwykłych butach sportowych a nawet w sandałkach lub japonkach! Miej na uwadze, że w górach będziesz chodzić po kamieniach, korzeniach, potokach. Jeśli podeszwa buta jest zbyt cienka nogi bardzo szybko zaczną cię boleć. Już po godzinie będziesz mieć dość a trasy są znacznie dłuższe (nad Morskie Oko w JEDNĄ stronę idzie się około 4h dość szybkim tempem).
8
Stuptuty - ochraniacze
Do chodzenia po górach przydadzą ci się stuptuty (ochraniacze na nogi zapobiegające przemakaniu butów i spodni). Stuptuty zapobiegną przedostawaniu się śniegu do butów, ochronią cię przed mokrą rosą i błotem.
9
Rakiety śnieżne
Jeśli planujesz wycieczki po górach zimą koniecznie zaopatrz się w rakiety śnieżne.
10
raki
Jeśli w górach nadal jest śnieg a ty masz zamiar chodzić po trudnych szlakach przydadzą ci się raki i kijki trekkingowe. Bez nich nawet nie wybieraj się w góry.
?

Wskazówki
* Do kanapek warto zabrać pomidory, które zawierają dużo potasu i spowodują, że nie będą łapać cię skurcze
* Jeżeli wstaniesz wcześnie rano i zobaczysz, ze króluje piękne słońce uważaj, roziskrzone słońce nad górami o zbyt wczesnej porze sygnalizuje zwykle zbliżającą się burzę
* Tatrzańska linia ratunkowa - 601 100 300

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

dmk
08.08.2014
Kilka uwag do prezentowanych porad:
1. Numer alarmowy w Tatrach to 601 100 300!!! nie wprowadzajcie ludzi w błąd!
2. Woda, słodka herbata albo napój izotoniczny obowiązkowo do plecaka - odwodnieniu mówimy stanowcze "nie"!
3. Same raki to nie wszystko. Obowiązkowy zestaw to raki + czekan + umiejętność posługiwania się nimi (!). Nie wszyscy pamiętają o tym ostatnim elemencie.
4. Przy upalnej pogodzie okulary z filtrem p-słonecznym i krem z filtrem UV + nakrycie głowy. Także zimą - odblask od śniegu potrafi uszkodzić wzrok.
Powodzenia i udanych wycieczek!
teyoo
10.06.2010
Nad Morskie Oko 4 godziny szybkim tempem?? To jakieś kpiny! Najwyżej 2 godziny, i to człapiąc niespiesznie. Droga równa, asfalt, nieduże wzniesienia. Porady o zabraniu raków trochę śmieszne - jak ktoś nigdy nie był w górach, to lepiej niech nie zaczyna od wspinania się po śniegu i lodzie w rakach. A doświadczonemu nie trzeba tego radzić, sam wie. Zamiast bzdetów o rakietach i rakach trzeba było dopisać o zabraniu kurtki albo peleryny przeciwdeszczowej! W górach b.często pada! I zero info o zabraniu wody pitnej - a o kanapce z pomidorem to jest. Ech, ogólnie porady takie z dupy trochę i wyrywkowe.