zatrucie alkoholowe

Postępowanie przy zatruciu alkoholowym

ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl
Pierwszą rzeczą, którą trzeba wyraźnie podkreślić jest to, że zatrucie alkoholowe to nie to samo co kac. Z tego powodu mniej lub bardziej znane sposoby na kaca nie pomogą w przypadku zatrucia alkoholem. W przypadku poważnego (klinicznego) zatrucia alkoholowego, należy niezwłocznie udać się do szpitala lub zadzwonić na pogotowie. Zbyt wysoki poziom alkoholu we krwi może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia narządów wewnętrznych, a nawet śmierci. Dlatego, gdy tylko istnieje podejrzenie zatrucia alkoholowego, warto zadzwonić po karetkę, by upewnić się, czy rzeczywiście jest to zatrucie, czy po prostu ostry kac. Poniżej poznasz objawy zatrucia alkoholowego i dowiesz się jak postępować, by pomóc choremu jeszcze w domu.
1
Objawy zatrucia alkoholowego

Każdy lekarz powie ci, że pierwszym objawem, na który należy zwrócić uwagę jest niemożność obudzenia nietrzeźwej osoby ze snu, w jaki zapadła na skutek alkoholowego upojenia. Jeśli chory nie daje się ocucić, słania się lub traci przytomność, natychmiast zadzwoń na pogotowie. Nie zakładaj, że najlepszym sposobem jest „przespanie problemu”. Może to być najgorsza możliwa decyzja! Postaraj się ustalić, czy chory prócz alkoholu przyjmował również jakieś substancje odurzające (leki, narkotyki). Statystyki pokazują, że większość przypadków zatrucia alkoholowego była związana z przyjęciem, bądź nadużyciem farmaceutyków w krótkim czasie po spożyciu alkoholu. Poinformuj o swoich ustaleniach lekarza.

2
Leczenie zatrucia alkoholowego

Pierwszą rzeczą, jaka zostanie wykonana po przywiezieniu chorego do szpitala, prawdopodobnie będzie płukanie żołądka. Gdy lekarz będzie miał pewność, że żołądek chorego został całkowicie oczyszczony z alkoholu lub środków odurzających, ustali dalsze leczenie. Zatrucie alkoholowe to poważna sprawa, dlatego żadne domowe leczenie prowadzone bez konsultacji z lekarzem nie powinno być podejmowane. W domu można leczyć chorego wówczas, jeśli alkohol w jego krwi nie przekroczył krytycznego poziomu powodującego zatrucie.

3
Podejrzenie zatrucia alkoholowego – postępowanie

Jeśli podejrzewasz, że bliska osoba mogła paść ofiarą zatrucia alkoholowego, pamiętaj, by nie opuszczać jej i uważnie ją obserwować. Nawet, gdy wybierze się do łazienki, ty nie odstępuj jej na krok. Nie powstrzymuj wymiotów, to naturalny sposób organizmu na pozbycie się szkodliwych substancji. Bądź z chorym nawet w takich momentach. Jeśli przewróciłby się lub stracił przytomność, mógłby udusić się wymiocinami. Podawaj choremu duże ilości wody. Jego organizm na pewno jest odwodniony, co samo w sobie jest już bardzo niebezpieczne. Pamiętaj więc, że prócz fachowej konsultacji medycznej, chory potrzebuje twojej ciągłej uwagi i opieki. Postaraj się zadbać o to, by pozostał przytomny i dostarczyć mu odpowiednią ilość płynów (bezalkoholowych!).

4
Czego nie wolno robić?

Przede wszystkim podawać kawy – ona nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. O ile mogłaby pomóc choremu pozostać przytomnym, o tyle - podobnie do alkoholu - prowadzi do odwodnienia organizmu, które jest ostatnią rzeczą, jakiej choremu potrzeba. Kolejną rzeczą, której nie wolno robić, jest pozwalanie choremu na drzemkę. Musisz na bieżąco badać, czy jest przytomny. Zostawienie go choć na chwilę i pozwolenie mu usnąć może sprawić, że na przykład zadławi się swoimi wymiotami. I ostatni „domowy sposób” wymyślony przez kogoś, kogo zdolności intelektualne warto byłoby przemilczeć – klin klinem, czyli leczenie zatrucia alkoholowego alkoholem. Jest to czynność absolutnie zabroniona, której sens jest podobny do leczenia poparzonej ręki przez włożenie jej z powrotem do ognia.

5
Pamiętaj, że prawdziwego zatrucia alkoholowego nie można leczyć w domu.

Możesz pomóc choremu opiekując się nim i monitorując jego stan do momentu, w którym nie przyjedzie karetka. Sytuacja ma się inaczej w przypadku popularnego kaca. Pamiętaj jednak, by umieć odróżnić jedno od drugiego. Jeśli oddech chorego jest płytki, pojawiają się ostre wymioty, utrata przytomności, czy dreszcze, nie próbuj ratować go domowymi sposobami, ale niezwłocznie zadzwoń na pogotowie.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zatrucie pokarmowe
zatrucie pokarmowe
pleśń zatrucie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane