wycieczka górska

Jak spakować plecak na wycieczkę w góry?

AsterixAsterix - specjalista Tipy.pl
Wycieczka w góry może być bardzo relaksująca, jeżeli przygotujemy się do niej na tyle dobrze, że nie zaskoczy nas żadna sytuacja. Poniżej znajdziesz spis rzeczy, które obowiązkowo powinieneś zabrać ze sobą, aby czuć się pewnie w każdej sytuacji.
1

Mapa, dokładna i aktualna, z wyraźnie zaznaczonymi kolorami szlaków. Trasy turystyczne w górach są wprawdzie dosyć dobrze opisane, ale nieraz zdarza się, że zupełnie niedawno namalowany na kamieniu znak porósł mech.

2

Apteczka. Nie musi być kompletnie wyposażona, ale powinna zawierać:

- bandaż elastyczny, którym można usztywnić kostkę w razie skręcenia.

- plastry, które przydadzą się, jeżeli otrą buty.

- lek przeciwbólowy, przy zmianach wysokości mogą zdarzyć się bóle głowy.

- potas i magnez, jeżeli zmęczone mięśnie odmówią nam posłuszeństwa.

3

Odpowiednia ilość wody. Zależna jest oczywiście od panujących warunków atmosferycznych, w upale wypijemy znacznie więcej niż przy 10 oC, ale nigdy nie powinno być to mniej niż 1L wody na osobę. Dobrze jest mieć przy sobie także termos z ciepłą herbatą posłodzoną miodem, łyk takiej herbatki szybko doda nam energii.

4

Prowiant. Drożdżówki kupione z rana w sklepie nie są odpowiednim pożywieniem na długą wycieczkę. Dobrze, jeżeli weźmiemy ze sobą coś treściwego. Kiedy jest gorąco wędlina lubi się psuć, a ser roztapiać. Świetnym rozwiązaniem są np. bułki z kotletem, są bardzo pożywne, a my zyskamy pewność, że będą jadalne nawet po kilku godzinach marszu. Dobrze jest także wziąć ze sobą jakiś słodki i soczysty owoc, który będzie smaczną przekąską i doda nam energii. Obowiązkowa jest oczywiście tabliczka czekolady na jedną osobą lub kilka batoników.

5

Ubranie to nie tylko to, co mamy na sobie wychodząc z domu. W górach pogoda może się zmienić błyskawicznie toteż nawet w środku lata trzeba być przygotowanym na znaczne ochłodzenie i opady. Zawsze, więc należy zabrać ze sobą ciepły, ale przepuszczający powietrze sweter lub bluzę i płaszcz przeciwdeszczowy. Przydać mogą się również zapasowe skarpety. Jeżeli spocą się nam stopy lub przemokną buty nie będziemy musieli iść dalej w mokrych. Wiosną i jesienią w górach często wieją porywiste wiatry, dobrze jest, więc mieć przy sobie czapkę i rękawiczki.

6

Naładowana komórka z zapisanym numerem ratunkowym (601 100 300 TOPR) i dokumenty. W razie jakiegoś wypadku trzeba mieć przy sobie dowód osobisty lub inny dokument z numerem PESEL oraz numer legitymacji ubezpieczeniowej. Warto też dołączyć do dokumentów karteczkę z informacją, kogo należy powiadomić w razie wypadku.

7

Mogą przydać ci się również stuptuty (ochraniacze na spodnie i buty).

8

Weź ze sobą papier toaletowy lub zapas chusteczek higienicznych. W górach i lasach nie można się spodziewać dobrze utrzymanej i wyposażonej toalety.

9

Lampa czołowa - jeśli planujesz powrót z gór o zmierzchu lub po zapadnięciu zmroku.

?

Wskazówki
* MP3 jeśli chodzisz po górach sam (śpiew ptaków i szum lasu często brzmi lepiej niż każda inna muzyka)
* Okulary przeciwsłoneczne z filtrami (słońce w górach jest bardzo mocne)
* Krem UV
* Pomadka do ust
* Aparat fotograficzny
* Okulary / Soczewki, pojemnik i płyn do soczewek
* Scyzoryk kieszonkowy / scyzoryk oficerski

Strona 1 z 2

Powiązane porady

aktywny weekend
Wędkowanie z przyjacielem

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

turysta
11.08.2015
W treści jest podany błędny numer do TOPR. Prawidłowy to 601-100-300. Poprawcie to!
StepByStep
12.08.2013
Czym są BULE głowy? BÓLE!
krokodyl
17.08.2010
Z doświadczenia wiem,że klasyczne plecaki ze stelażem to nieporozumienie. Lepiej wybrać taki 30 litrowy plecak http://siulagrande.pl/Plecak_ADVENTURE_TOUR_30_Outwell-622.html na zwykłą wycieczkę trzeba spakować tylko najpotrzebniejsze rzeczy- jedzenie, plastry na otarcia, wodę ,skarpetki na przebranie i czekoladę