pieprzyki

Jak badać pieprzyki?
healther - specjalista Tipy.pl

Uważne przyglądanie się pieprzykom na ciele i ewentualnym zmianom w ich wyglądzie może pomóc we wczesnym wykryciu groźnych zmian, nawet nowotworowych. Im szybciej zorientujesz się, że coś jest nie tak, tym większe masz szanse na szybką diagnozę i ewentualne, skuteczne leczenie. Nie na darmo mówi się, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Wcześnie wykryte zmiany mają ogromną szansę na całkowite wyleczenie. Kiedy i jak badać pieprzyki? Czego szukać? Jakie obserwacje prowadzić? Na te i na inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.
1

Wybierz właściwą porę i lokalizację. Najlepszym czasem na badanie skóry jest czas, kiedy wychodzisz spod prysznica lub kąpieli. Jesteś wtedy czysty i wszelkie zanieczyszczenia nie będą odciągały Cię od tego, czego tak naprawdę szukasz. Pamiętaj też o dobrym oświetleniu.

2

Jak obserwować pieprzyki? Stań nago przed dużym lustrem. Zacznij od obejrzenia twarzy. Sprawdź nos, usta, policzki, czoło, uszy, szyję.

3
badanie pieprzyków krok 3
Podnieś ręce i dokładnie obejrzyj swoje pachy, ręce, przedramiona, nadgarstki, dłonie, łokcie, klatkę piersiową (kobiety powinny unieść piersi, aby obejrzeć również skórę pod spodem).
4
badanie pieprzyków krok 4
Chwyć małe lusterko i obejrzyj kark, uszy, ramiona z tyłu. Również skórę głowy.
5
badanie pieprzyków krok 5
Przyjrzyj się uważnie plecom i pośladkom, pomóż sobie małym lusterkiem.
6
badanie pieprzyków krok 6
Na koniec obejrzyj nogi, również z tyłu. Nie zapomnij obejrzeć stóp, również pod spodem i przestrzeni między palcami. W tej siedzącej pozycji masz okazję przyjrzeć się również swoim genitaliom. Zrób to. Pieprzyki pojawiają się i na nich. Obserwacje przeprowadzaj bardzo dokładnie i skrupulatnie.
7

Czego szukasz? Nowych pieprzyków, których wcześniej nie zauważyłaś. Zmian na starych pieprzykach, asymetryczności. Rany, otarcia, znamiona, blizny które nie chcą się goić i dziwnie wyglądają. Generalnie szukasz wszystkiego, co nie wygląda naturalnie.

8
badanie pieprzyków krok 8

Badaj swoje pieprzyki metodą ABCDE. Dzięki niej będziesz wiedzieć, na co zwracać uwagę podczas obserwacji pieprzyków.

  • A – asymetria: jeśli jedna strona pieprzyka nie pokrywa się z drugą stroną, nie pasuje do niej, może to oznaczać nieprawidłowości i rozwijającego się po cichu raka skóry, 

  • B – brzegi: brzegi powinny być gładkie, regularne; jeśli są poszarpane, nieregularne lub blaknące skonsultuj się z lekarzem dermatologiem, 

  • C – kolor: czarny może być oznaką czerniaka; czerwony, biały i wielokolorowy wymaga konsultacji lekarskiej; brązowy odcień pieprzyka jest naturalny i o ile cała reszta (tzn. kształt, brzegi, symetria) jest w porządku nie ma się czym martwić; mimo wszystko należy prowadzić ciągłą obserwację pieprzyków, 

  • D – wielkość: standardowe pieprzyki są mniejsze niż średnica ołówka; jeśli Twój pieprzyk jest większy skonsultuj się z dermatologiem, 

  • E – ewolucja: oznacza jakiekolwiek zmiany zachodzące w pieprzykach w ciągu ostatnich 60 dni, tak szybko postępujące zmiany są sygnałem ostrzegawczym i warto, aby przyjrzał się im specjalista.

9

Zgłoś się do lekarza jeśli spełniasz któryś z warunków badania metodą ABDCDE, a ponadto odczuwasz ból podczas dotykania pieprzyka, pieprzyk wystaje ponad linie skóry, wokół pieprzyka nastąpiły jakieś zmiany skórne, jeśli pieprzyk swędzi, łuszczy się lub sączy się z niego jakaś wydzielina. Aby dostać się do dermatologa nie jest potrzebne skierowanie od lekarza rodzinnego, to powinno Cię zachęcić i ułatwić sprawę z dostaniem się do tego lekarza.

10

Badaj się regularnie. Jeśli chcesz możesz zrobić zdjęcia swoim pieprzykom i trzymać je razem. Prowadź coś w rodzaju dziennika, obserwuj zmiany. Porównuj zdjęcia ze sobą. Obserwuj bacznie nowe pieprzyki. Lekarze radzą, by obserwować swoje ciało w poszukiwaniu pieprzyków raz w miesiącu. Kobiety mogą łączyć obserwacje pieprzyków z badaniem piersi, które również powinno się wykonywać samodzielnie raz w miesiącu. Jeśli masz więcej niż 50 lat, musisz być wyjątkowo czujny. Szczególnie bacznie przyglądaj się swoim pieprzykom podczas ciąży, menopauzy lub podczas przyjmowania leków hormonalnych. Pieprzyki są bardzo podatne na zmiany spowodowane zmianami hormonalnymi. Czerniak może być przekazywany genetycznie. Jeśli więc w Twojej rodzinie ktoś cierpiał na raka skóry badaj się regularnie i bacznie.

11
opalanie

Dbaj o siebie. Oprócz comiesięcznych obserwacji pieprzyków warto pamiętać również o podstawowych zasadach dbania o siebie.

  • Unikaj przebywania na słońcu w lecie w czasie najgorętszych godzin, tzn. między godziną 10 a 15. Wybieraj cień. Pieprzyki nie lubią słońca. Pod jego wpływem mogą zacząć się niebezpiecznie zmieniać. 

  • Pamiętaj o okularach przeciwsłonecznych, kapeluszu na głowę i kremach z filtrami przeciwsłonecznymi. 

  • Unikaj solariów i innych miejsc, w których możesz być narażona na niebezpieczne promieniowanie. 

  • Spożywaj suplementy diety z karotenoidami i chromem. Możesz je czerpać z żywności, jak również kupując odpowiednio dobrane dla siebie w aptece. Dbaj o siebie, Twoje zdrowie zależy w dużej mierze od Ciebie.

12
usuwanie pieprzyka

Czy usuwać pieprzyki? Znany jest stary pogląd, nie ruszaj, to się nic nie stanie. Niestety, nie do końca jest to prawda. Lepiej wyciąć podejrzanego pieprzyka odpowiednio wcześnie niż potem leczyć zaawansowane zmiany. Najlepszą metodę usunięcia doradzi lekarz na podstawie wyglądu pieprzyka i zaistniałych zmian, oraz szeregu badań. To również on zdecyduje, czy pieprzyk nadaje się do usunięcia czy nie. Wycięcie podejrzanego pieprzyka w całości nie skutkuje przemianami nowotworowymi. Jeśli jednak po zabiegu lekarz stwierdzi przerzuty, to znaczy, że usunięta zmiana była czerniakiem , który już wcześniej się rozprzestrzenił.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

grazyna2
04.04.2013
cenna porada - sama mam wiele pieprzyków, jasną karnacje, z przjemnością przeczytałam tak istotne informacje i będę je obserwować