rumień motyli  - objaw tocznia

Jak rozpoznać toczeń?·

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
rumień motyli  - objaw tocznia
1 z 8
Toczeń to nieuleczalna choroba układu immunologicznego. Białe krwinki atakują zdrowe tkanki własnego organizmu, uszkadzając je i wywołując stan zapalny. Objawy tocznia mogą ograniczać się wyłącznie do skóry, ale często sięgają głębiej (np. ból stawów). W skrajnych przypadkach choroba może uszkodzić serce, nerki i inne organy wewnętrzne. Objawy opisane poniżej mogą pojawić się również w przypadku innych chorób. Jeśli jednak zauważysz występowanie kilku z nich jednocześnie, koniecznie skontaktuj się z lekarzem w celu przeprowadzenia szczegółowych badań.
1
objawy tocznia - bóle stawów
Bóle stawów

Bóle stawów i mięśni to często pierwsze objawy tocznia. Ból zazwyczaj pojawia się po obu stronach ciała jednocześnie i dotyka w szczególności stawów w nadgarstkach, łokciach, palcach i kolanach. Może pojawić się zapalenie stawów. Stawy przy dotknięciu są ciepłe. W przeciwieństwie do reumatoidalnego zapalenia stawów, toczeń nie wywołuje trwałego ich uszkodzenia.

2
objawy tocznia - rumień motyli
Rumień motyli

Kolejnym objawem tocznia jest rumień w kształcie motyla. Pojawia się on na policzkach i grzbiecie nosa. Ponadto skóra jest wrażliwa na słońce, łuszczy się, tworzą się na niej czerwone punkty lub łuszczący się, purpurowy rumień. Rumień ten występuje nie tylko na twarzy, ale i na innych częściach ciała, w tym na karku i rękach. U niektórych osób pojawia się również opryszczka.

3
objawy tocznia - zmiany w płytce paznokcia
Zmiany w płytce paznokcia

Toczeń może sprawić, że paznokcie zaczną się łamać lub odpadać. U nasady paznokci mogą pojawić się niebieskie lub czerwonawe plamki. Są one w rzeczywistości zapaleniem małych naczynek krwionośnych znajdujących się pod płytką paznokcia. Kolejnym objawem jest puchnięcie skóry dookoła nasady paznokcia i jej zaczerwienienie.

4
objawy tocznia - gorączka i przemęczenie
Gorączka i przemęczenie

Większość chorych na toczeń odczuwa zmęczenie. Jego nasilenie może być różne, ale w wielu przypadkach jest na tyle odczuwalne, że wpływa na aktywność fizyczną i codzienne czynności. Większość pacjentów od czasu do czasu ma również niewielką gorączkę. Taka niewyjaśniona gorączka w niektórych przypadkach może być jedynym widocznym objawem choroby.

5
objawy tocznia - wrażliwość na światło
Wrażliwość na światło

Wielu chorych odczuwa nienaturalną wrażliwość na słońce i inne formy promieniowania UV. Dzień spędzony na plaży może wywołać rumień na tych partiach skóry, które wystawione były na światło słoneczne. Zaostrzyć mogą się również inne objawy tocznia. Niektóre leki na tę chorobę mogą dodatkowo nasilić wrażliwość na światło.

6
objawy tocznia - wypadanie włosów
Wypadanie włosów

Objawy tocznia mają tendencję do pojawiania się i znikania. Tak jest na przykład z wypadaniem włosów. W niektórych okresach choroby pacjencji doświadczają wypadania całych kęp włosów lub ich osłabienia na całej szerokości głowy. Gdy atak minie, zaczynają rosnąć nowe włosy.

7
objawy tocznia - objaw Raynauda
Objaw Raynauda

U niektórych chorych występuje tzw. objaw Raynauda. Palce rąk i stóp robią się bolesne, tracą czucie i gwałtownie reagują na zimno i stres. Dzieje się tak na skutek skurczu małych naczynek krwionośnych, które zamykają dopływ krwi do palców. Podczas ataku palce dłoni i stóp mogą zmienić kolor na biały lub niebieski. Objaw Raynauda występuje również w innych przypadkach i nie musi być związany ani z toczniem, ani z żadnymi innymi poważnymi schorzeniami.

Strona 1 z 8

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

Mariola
28.06.2016
Ja z powodzeniem w toczniu stosuję zioła - witamina D, żeń-szeń, chaber bławatek, immunomodulin, nagietek
pseudonim
10.08.2015
wszyscy macie pasożyty. Psy odrobaczacie a siebie - nigdy w życiu To one są powodem chorób i zakwaszony organizm.
bbi1
10.08.2015
U mnie zdiagnozowano toczeń 1998 roku.Przez cały ten czas jestem prowadzony przez gabinet schorzeń tkanki łącznej w Krakowie.Do 2001 roku na Kopernika,teraz na Skawińskiej.Jest to szpital kliniczny UJ Akademii Medycznej Kraków.Kadra wspaniała pod kierunkiem prof.Pelz .Lekarz prowadzący Helena Kwiatkowska.Ostatni pobyt w szpitalu grudzień 2014r. były to badania diagnostyczne.Przeprowadzono cały szereg badań diagnostycznych na postęp choroby. Jestem na lekach.
ja
10.08.2015
znowu jakiś dureń poczuł w sobie moc wiedzy, toczeń..chyba głupota się po nim toczy
Marek
10.08.2015
Jeszcze jedna choroba wymyślona przez lekarzy i pseudo naukowców, toczeń, taka choroba nie istnieje, wszystkie objawy to objawy Candidy, kandydoza ogólnoustrojowa, wystarczy przez trzy lata nie jeść cukru i wszystkiego co zawiera cukry, o tym że cukier to zagłada ludzkości to się nigdzie nie wspomina.
Marek
10.08.2015
asia
15.12.2014
witam ja choruje juz 10 lat jestem z krosna podkarpackie leczy mnie doktor turek w szpit w jasle polecam
Andy
04.03.2012
Skontaktuj się z Dr Andrzej Dyczek, Kraków, Spółdzielnia prywatna ATOPIA. Wpisz na internecie i znajdziesz. Świetny lekarz, leczy też na Skawinskiej w Krakowie. Pozdrawiam.
mena
27.02.2012
witam.choruję od ponad 11 lat.niby to toczeń ale raczej mieszana choroba tkanki łącznej.szukam naprawdę dobrego lekarza.proszę o kontakt:)