Podhale

Co warto zobaczyć na Podhalu?
PodrozePodroze - specjalista Tipy.pl

Góry i sztuka góralska to nie tylko Zakopane. Wiele można także zobaczyć zwiedzając jego okolice. Poniżej znajdziesz kilka propozycji, co warto zobaczyć na Podhalu.
1
Sanktuarium Matki Bożej Królowej Podhala w Ludźmierzu. Figura Matki Boskiej powstała prawdopodobnie około 1400 roku i od tego właśnie czasu wokół niej skupia się życie religijne niemal całego Podhala. Warto również dodać, że Ludźmierz to najstarsza wieś na całym Podhalu, przywilej lokacyjny nadał jej w 1346 roku Kazimierz Wielki, ale pierwsze wzmianki o wsi pochodzą z 1234 roku.
2
Bukowina Tatrzańska położona nieopodal Zakopanego, jest wspaniałym miejscem na wypoczynek, znajduje się tam wiele wyciągów narciarskich, szlaków turystycznych oraz gorące źródła. Dodatkowo Bukowina może się poszczycić niezwykle pięknym widokiem na masyw Tatr.
3
Zabytkowa zabudowa wsi Chochołów. Chochołów położony jest kilka kilometrów za centrum Zakopanego, wieś składa się prawie w całości z oryginalnych chałup góralskich, które zgodnie z tradycją są raz w roku szorowane do białości, dzięki czemu wyglądają jak nowe. W centrum wsi znajduje się murowany neogotycki kościół świętego Jacka wybudowany w latach 70 XIX wieku.
4
Poronin już w początkach XIX wieku był letniskiem, znanym bardziej niż Zakopane. Bywali tu wielcy Polacy, jak: Jan Matejko, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leon Wyczółkowski, Jan Kasprowicz, Władysław Orkan, Leopold Staff. W 1947 utworzono tu Muzeum Lenina i postawiono jego pomnik. Muzeum zlikwidowano w 1990 a pomnik obalono. Obecnie w tym budynku mieści się Gminny Ośrodek Kultury. Poronin jest świetnym miejscem wypoczynku dla tych, którzy chcą odpocząć od zgiełku miasta.
5
Najcenniejszymi skarbami Podhala jest jednak pięć gotyckich, drewnianych kościołów, należących do Szlaku Architektury Drewnianej Małopolski. Pierwszy z nich znajduje się w stolicy Podhala Nowym Targu, pozostałe cztery w Łopusznej, Harklowej, Grywałdzie i Dębnie Podhalańskim. Budowle te oparte na specjalnej zrębowej konstrukcji, kryte gontem, a ich prezbiteria są orientowane na wschód.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane