konserwanty

Co oznacza „E” na produktach? Cz. I – niebezpieczne konserwanty
ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl

Prawie wszystkie produkty dostępne obecnie w sklepach zawierają w swoim składzie sztuczne substancje barwiące, konserwujące, czy smakowe – tajemnicze „E”. Żadne z tych substancji nie są zdrowe, ale niektóre mogą wpłynąć na nasz organizm szczególnie niekorzystnie. Poniżej znajdziesz listę najbardziej szkodliwych „E”. W kolejnych częściach artykułu poznasz konserwanty i barwniki o umiarkowanym stopniu ryzyka oraz te najmniej niebezpieczne. Jesteś tym, co jesz, więc lepiej sprawdź, co naprawdę znajduje się w twoim jedzeniu.
1

E129 czerwień Allura AC – szeroko stosowana do barwienia pożywienia, znajdziesz ją w przekąskach, sosach, konserwach, zupach, winie, occie, itp.

Unikaj jej, jeśli chorujesz na astmę, nieżyt nosa (włączając w to katar sienny) oraz pokrzywkę.

2

E123amarant – bawnik spożywczy stosowany do zabarwiania winia, likierów, kawioru.

Substancja ta jest zakazana na terenie USA. Unikaj go, jeśli chorujesz na astmę, nieżyt nosa, pokrzywkę, czy inne alergie.

3

E951 aspartam – często stosowana substancja słodząca, znajdziesz ją w napojach, przekąskach, słodyczach, alkoholu, deserach i żywności dietetycznej.

Aspartam niekorzystnie wpływa na osoby cierpiące na fenyloketonurię. Przy długim stosowaniu i spożywaniu dużej ilości aspartamu może skutkować bólami głowy, ślepotą lub padaczką.

4

E210 kwas benzoesowy – bardzo popularna substancja konserwująca, znajdziesz ją w wielu napojach, produktach niskokalorycznych, płatkach i produktach mięsnych.

Może chwilowo hamować działanie enzymów trawiennych i zmniejszać poziom glicyny. Powinien być unikany przez alergików (osoby cierpiące na katar sienny, astmę i pokrzywkę).

5

E151 czerń brylantowa – powszechnie używana w napojach, sosach, przekąskach, winie, serach, itp.

Alergicy, astmatycy, cierpiący na katar sienny, pokrzywkę itp. powinni unikać tej substancji.

6

E320 - butylohydroksyanizol (BHA) – bardzo popularny środek konserwujący, znajdziesz go w szczególności w produktach o dużej zawartości tłuszczu, słodyczach, mięsie.

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem przypuszcza, że BHA może być substancją rakotwórczą. BHA oddziałuje również z azotanami, tworząc związki chemiczne prowadzące do zmian w komórkach DNA.

7

E213 benzoesan wapnia – konserwant znajdujący się w wielu produktach, m.in. napojach, produktach o obniżonej zawartości cukru, płatkach śniadaniowych, produktach mięsnych.

Może tymczasowo hamować działanie enzymów trawiennych i zmniejszać poziom glicyny i aminy. Osoby cierpiące na katar sienny, pokrzywkę i astmę powinny unikać tej substancji.

8

E226siarczyn wapnia – bardzo powszechnie stosowany konserwant szerokiej gamy produktów, począwszy od hamburgerów do biszkoptów, od mrożonych grzybów do tartego chrzanu.

Używanie siarczanów jako substancji konserwujących w przypadku wielu produktów (np. mięsa) zostało zakazane w USA, ponieważ substancje te sprawiają, że zepsute produkty wyglądają jak świeże. Mogą powodować problemy z oskrzelami, rumień, obniżać ciśnienie krwi, wywoływać mrowienie, a nawet prowadzić do szoku anafilaktycznego. Międzynarodowa Organizacja pracy radzi unikać ich wszystkim osobom cierpiącym na astmę oskrzelową, rozedmę płuc, choroby układu oddechowego lub sercowo-naczyniowego.

9

E621 glutaminian sodu – bardzo popularny wzmacniacz smaku.

U niektórych osób glutaminian sodu może wywoływać takie objawy jak ciśnienie wewnątrz głowy, padaczka, bóle w klatce piersiowej, bóle głowy, nudności, zgaga, naprężenie mięśni twarzy. Wielu producentów jedzenia dla dzieci zrezygnowało z dodawania do swoich produktów tej substancji.

10

E124 - czerwień koszenilowa A – popularny barwnik spożywczy.

Osoby cierpiące na astmę, katar sienny lub pokrzywkę mogą zauważyć zaostrzenie objawów choroby po zjedzeniu produktów zawierających tę substancję.

11

E212 - benzoesan potasowy – środek konserwujący znajdujący się w wielu substancjach, w tym w napojach, produktach o obniżonej zawartości cukru, płatkach śniadaniowych, produktach mięsnych.

Może tymczasowo hamować działanie enzymów trawiennych i zmniejszać poziom glicyny i aminy. Powinien być unikany przez alergików, w tym astmatyków, osób cierpiących na katar sienny i pokrzywkę.

12

E249 azotan potasu – stosowany do konserwowania wędlin i konserw mięsnych.

Działa niekorzystnie na organizm na trzy sposoby: zmniejsza ilość tlenu, która może być transportowana przez krew, może się łączyć z innymi substancjami tworząc rakotwórczy związek o nazwie nitrozamina, a także może powodować zanik kory nadnerczy.

13

E216propyloparaben, p-hydroksybenzoesan propylu – środek konserwujący znajdujący się w pasztetach, płatkach śniadaniowych, przekąskach, produktach mięsnych i słodyczach.

Udowodniono, że parabeny bardzo często są powodem atopowego zapalenia skóry.

14

E954 sacharyna i jej pochodne – bardzo często stosowany środek słodzący, znajdziesz go w produktach dietetycznych i „bez cukru”.

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem uważa, że sacharyna jest rakotwórcza.

15

E223dwusiarczan sodu – szeroko stosowana substacja konserwująca i przeciwutleniacz.

Może prowadzić do zagrażających życiu ataków astmy (u pewnej kobiety wystarczyło zjedzenie sałatki z sosem, w którego składzie znajdował się E223).

16

E221siarczyn sodu – środek konserwujący używany przy produkcji wina i innych produktów spożywczych.

Siarczyny mogą wywoływać napady astmy, większość astmatyków jest te te subtancje uczulona.

17

E512chlorek cynawy, chlorek cyny (II) – przeciwutleniacz i substancja odpowiedzialna za kolor w produktach butelkowanych lub puszkowanych, a także w sokach owocowych.

W przypadku spożycia soków owocowych o stężeniu chlorku cyny (II) większym, niż 250 mg na litr może wystąpić ostre zatrucie pokarmowe. Substancja ta może wywoływać również nudności, wymioty, biegunkę i bóle głowy.

18

E220 dwutlenek siarki – bardzo często stosowany środek konserwujący.

Reaguje z dużą ilością substacji znajdujących się w pożywieniu, w tym z witaminami, minerałami, enzymami i niezbędnymi kwasami tłuszczowymi. Najczęstszą niepożądaną reakcją na ten środek są problemy z oskrzelami, zwłaszcza w przypadku osób chorych na astmę. Inne reakcje mogą się wiązać z obniżeniem ciśnienia krwi, rumieniem, uczuciem mrowienia i szokiem anafilaktycznym. Międzynarodowa organizacja pracy uważa, że powinno się unikać E220, jeśli cierpi się na zapalenie spojówek, rozedmę płuc, zapalenie oskrzeli, astmę oskrzelową lub choroby układu sercowo-naczyniowego.

19

E110żółcień pomarańczowa - szeroko stosowany barwnik spożywczy.

Niektóre badania na zwierzętach wykazały spowolnienie wzrostu i ostry spadek wagi. Osoby cierpiące na astmę, nieżyt nosa lub pokrzywkę powinny unikać tej substancji.

20

E102 tartrazyna – bardzo popularny żółty barwnik spożywczy.

U około 15% społeczeństwa może wywoływać reakcje alergiczne. Substancja ta może prowadzić do ataków astmy i być związana z występowaniem ADHD u dzieci. Osoby chore na astmę, nieżyt nosa i u których występuje pokrzywka mogą obserwować zaostrzenie objawów po spożyciu pokarmów zawierających tartrazynę.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane