ketchup domowej roboty

Jak zrobić ketchup?·

PoradybabuniPoradybabuni - specjalista Tipy.pl
ketchup domowej roboty
1 z 11
Ketchup używamy prawie do wszystkiego. Do wędlin, mięs, warzyw a nawet do jajecznicy. Czy kiedyś zastanawiałeś się jak smakuje ketchup domowej roboty? Powiem Ci, że zdecydowanie lepiej. No i oczywiście jest zdrowszy. Poza tym ketchup robiony w domu możesz dopasować do swoich potrzeb. Lubisz ostre przyprawy? Wystarczy dodać papryczki chili lub sos tabasco. Jesteś na diecie bezsolnej? Sól nie jest konieczna do jego zrobienia. Pamiętaj, że takiego ketchupu jak sobie sama zrobisz, nie kupisz ani nie dostaniesz nigdzie! Poniżej znajdziesz dokładny przepis na ketchup domowej roboty wraz ze wskazówkami oraz zdjęciami.
P

* 10 kg pomidorów
* 1 szklanka drobno posiekanej cebuli
* 1 ząbek czosnku (zgnieciony)
* 0,5 łyżeczki pieprzu cayenne
* 1 łyżeczka soli
* 1 łyżeczka czarnego pieprzu
* 1 szklanka cukru (biały lub brązowy)
* pół łyżeczki musztardy (opcjonalnie) lub/i 1/4 łyżeczki sproszkowanego cynamonu
* 3 łyżeczki nasionek selera
* 3 szklanki octu jabłkowego 5%

1
usuwanie skórki z pomidorów
Usuń skórki z pomidorów. W tym celu wsadź pomidory do gotującej się wody na kilkanaście sekund. Zwykle wystarcza około 15 sekund - skórka zaczyna sama schodzić.
2
połówki pomidorów
Przekrój pomidory na pół i usuń z nich nasionka i nadmiar wody. Nasionka możesz usunąć łyżeczką lub po prostu ścisnąć mocniej połówkę pomidora aby same wyszły.
3
Odsączenie soku
Pozwól aby nadmiar soku z pomidorów odcieknął. Im bardziej pomidory będą odsączone, tym lepiej. Aby świeży sok pomidorowy się nie zmarnował, pod sitko podstaw miseczkę. Sok możesz później wypić lub użyć do gotowania.
4
Warzywa do ketchupu
Pomidory włóż do dużego garnka. Do nich dodaj szklankę drobno posiekanej cebuli, zmielony ząbek czosnku, pół łyżeczki pieprzu cayenne, łyżeczkę soli (opcjonalnie), łyżeczkę czarnego pieprzu, szklankę cukru (białego lub brązowego). Jeśli chcesz możesz dodatkowo również dodać pół łyżeczki musztardy lub/i 1/4 łyżeczki cynamonu.

Do kawałka szmatki wsadź 3 łyżeczki nasion selera. Zwiąż ze sobą końce materiału aby zrobić małą torebkę (możesz ją związać drucikiem) po czym włóż ją do małego rondla wraz z 3 szklankami 5% octu jabłkowego. Postaw na mały ogień i gotuj na małym ogniu przez około 30 min.
5
gotowanie pomidorów
Gotuj pomidory przez około 20-30 minut aż zrobią się wystarczająco papkowate aby przeszły przez sitko.
6
Robienie ketchupu
Pomidory przepuść przez sitko, aby usunąć resztę pestek, łupek itp.
7
Ketchup
Teraz nadeszła pora na dodanie octu (wcześniej usuń z niego woreczek z nasionami). Pomidory wraz z octem wymieszaj i gotuj na wolnym ogniu mieszając co pewien czas, aby wyparowała woda a ketchup stał się gęsty. Może to potrwać nawet kilka godzin.
8
Ketchup w słoikach
Wypełnij (wcześniej wyparzone) słoiki ketchupem i pozamykaj. Upewnij się, że zakrętki do słoików są czyste.
9
Ketchup w słojach
Wsadź słoiki do dużego garnka z wodą i zacznij gotować. Pasteryzuj przez 35-40 min.
10
Gotowy ketchup
Wyciągnij słoiki z wody i pozwól im przestygnąć przez noc. Nie przenoś je od razu po pasteryzacji w żadne miejsce ani nie dotykaj. Jak już będą zimne możesz sprawdzić czy są dobrze zamknięte - wieczko powinno być jakby wessane w dół. Możesz to sprawdzić przez jego naciśnięcie. Jeśli słoik nie jest dobrze zamknięty wówczas zakrętka pod wpływem nacisku powinna się ugiąć.
?

Wskazówki
* Jeśli chcesz aby ketchup był bardziej pikantny dodaj do niego papryczkę chili lub sos tabasco.

Strona 1 z 11

Powiązane porady

dip szpinakowy
sos do spaghetti
Grzyby smażone

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

dewolaj keczup
12.10.2011
mam łazanki i jak zrobić do niego keczup? i jak go zrobić, chce dopasować smak do sowich potrzeb
Mamamia
15.06.2011
nasiona selera można kupić w sklepach ze zdrową żywnością
Lukasz
15.06.2011
Wszystko świetnie, tylko skąd wziąść jadalne (nie do wysiewu) nasiona selera? Jakaś alternatywa?
Cinu
31.12.2010
Wygląda pysznie! Co o tym myślisz, GABRIELO?