oko

Najczęstsze wady wzroku i choroby oczu – jakie są ich objawy?·

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
oko
1 z 7
Tylko oczy pozwalają dostrzec piękno tego świata, ale rzadko kto odpowiednio o nie dba. A ty? Regularnie robisz badanie wzroku? Jak większość osób, pewnie nie. Jeśli zauważyłeś, że nie widzisz już tak dobrze jak kiedyś, warto wziąć się za siebie. W tym artykule znajdziesz objawy najczęstszych wad wzroku i chorób oczu. Pamiętaj, że nawet jeśli nie zdiagnozujesz u siebie żadnej z nich, warto skonsultować się z okulistą. Tylko on będzie w stanie profesjonalnie zbadać twój wzrok i poradzić ci jak dbać o oczy w tym konkretnym przypadku.
1
krótkowzroczność
KRÓTKOWZROCZNOŚĆ

Jest to wada wzroku, a nie choroba. Obiekty znajdujące się blisko widzimy dobrze, jednak te, które są w oddali wydają nam się rozmazane. Dzieje się tak dlatego, iż na skutek niewłaściwego kształtu oka światło skupia się przed siatkówką, zamiast na niej.

Kogo dotyka?

Krótkowidzem może zostać każdy, choć wada ta jest zazwyczaj dziedziczna. Osoby pracujące dużo przy komputerze lub te, które sporo czytają, są w grupie zwiększonego ryzyka. Krótkowzroczność dziedziczna uwidacznia się u dzieci między 8, a 12 rokiem życia. Wada ta nasila się około 20 roku życia, gdy organizm szybko rozwija się. Po tym czasie ulega ona umiarkowanej stabilizacji, aż do ukończenia 40 roku życia.

Jak ją leczyć?

W przypadku krótkowzroczności stosuje się okulary korekcyjne i soczewki kontaktowe, tzw. „minusy”. Innym sposobem jest operacja refrakcyjna, przywracająca właściwy kształt oka.

2
dalekowzroczność
DALEKOWZROCZNOŚĆ

Również jest to wada refrakcyjna oka, a nie choroba. Powstaje, gdy kształt oka sprawia, że światło jest skupiane za siatkówką oka, a nie na niej. Dalekowidze postrzegają obiekty znajdujące się w oddali jako ostre, natomiast te będące blisko widzą w sposób rozmazany.

Kogo dotyka?

Dalekowidzem może zostać każdy, ale wada ta jest zazwyczaj dziedziczna. Większość dzieci na początku cierpi na dalekowzroczność, ale wraz z ich wzrostem wada ta ustępuje.

Jak ją leczyć?

W przypadku dalekowzroczności stosuje się zazwyczaj okulary korekcyjne i soczewki kontaktowe. Innym sposobem jest operacja refrakcyjna oka w celu przywrócenia mu właściwego kształtu.

3
astygmatyzm
ASTYGMATYZM

Astygmatyzm jest związany z niewłaściwą krzywizną rogówki oka. Prowadzi to niewłaściwego skupiania światła i problemów ze wzrokiem. Nie jest to choroba oczu.

Kogo dotyka?

Większość z nas cierpi na pewien stopień astygmatyzmu. Z wadą tą można się nawet urodzić. Astygmatyzm często pojawia się u osób, których praca wymaga skupiania wzroku na przedmiotach znajdujących się blisko (czytanie, praca przy komputerze). Astygmatyzm może być również dziedziczny, a także występować wraz z krótkowzrocznością lub dalekowzrocznością.

Jak go leczyć?

Niewłaściwą krzywiznę kompensują odpowiednio dobrane okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe. Osoby z łagodnym astygmatyzmem mogą nie potrzebować żadnej formy leczenia. Możliwa jest również operacja refrakcyjna w celu zmiany krzywizny rogówki.

4
starcze przytępienie wzroku
STARCZE PRZYTĘPIENIE WZROKU

Jest to wada refrakcyjna związana z wiekiem. Soczewka oka nie jest w stanie zmieniać kształtu tak łatwo, jak miało to miejsce wcześniej. Prowadzi to do problemów ze wzrokiem, często występujących po dwa na raz (problemy z widzeniem z bliska i z daleka).

Kogo dotyka?

Praktycznie każdego po 40 roku życia. Osoby cierpiące na krótkowzroczność mogą nie odczuwać tego tak mocno.

Jak je leczyć?

Sposobów jest kilka. Niektórzy potrzebują jedynie okularów do czytania (mają problemy z widzeniem z bliska) lub zastosowania soczewek kontaktowych. U innych osób stosuje się okulary progresywne, które pozwalają dostosować wzrok za równo do bliży, jak i do dali. Na rynku dostępne są również progresywne soczewki kontaktowe. Kolejnym sposobem jest tzw. monowizja – na jedno oko stosuje się soczewkę do widzenia z bliska, a na drugie – do widzenia z daleka. Mózg sam uczy się w jaki sposób „przełączać się” między oba te tryby.

5
zwyrodnienie plamki żółtej
ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ

Zwyrodnienie plamki żółtej (zwane również zwyrodnieniem plamki żółtej związanym z wiekiem) jest związane z uszkodzeniem plamki żółtej oka – obszaru siatkówki odpowiedzialnego za widzenie środkowe. Obraz najpierw staje się niewyraźny, a szczegóły rozmyte. Wraz z postępowaniem choroby w centrum pola widzenia mogą pojawiać się ciemne plamy. Choroba ta może prowadzić w efekcie do ślepoty.

Kogo dotyka?

Osób powyżej 60 roku życia. Palacze są 2-6 razy bardziej narażeni na zachorowanie. Zwyrodnienie może dotyczyć jednego lub obu oczu.

Jak je leczyć?

Na tę chorobę nie ma lekarstwa. Terapia opiera się na przyjmowaniu preparatów witaminowych lub wstrzykiwaniu substancji hamujących degenerację plamki żółtej (terapia anty-VEGF). Choroba ta jest jednak nieuleczalna.

6
jaskra
JASKRA

Jest chorobą prowadzącą do uszkodzenia nerwu wzrokowego. Nerw ten łączy siatkówkę i część mózgu odpowiedzialną za wzrok, przenosząc do niego impulsy nerwowe z oka. W oku znajduje się płyn, który reguluje odpowiednie ciśnienie wewnątrz oka. W oku chorym płynu tego jest zbyt dużo, co prowadzi do zwiększenia ciśnienia wewnątrz oka i w konsekwencji – do uszkodzenia nerwu wzrokowego. Może to prowadzić do ślepoty.

Kogo dotyka?

Głównie osoby starsze, te, które w przeszłości przechodziły uraz oka, krótkowidzów, dalekowidzów i osoby mające problemy z krążeniem – diabetyków, osoby cierpiące na migreny lub mające niskie ciśnienie krwi.

Jak ją leczyć?

Najprostszą i najczęściej stosowaną formą terapii są krople do oczu, które pozwalają wyregulować ciśnienie wewnątrz oka. W niektórych przypadkach zalecane jest również operacyjne leczenie jaskry.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

jak leczyć jęczmień na oku?
oko
zakrapianie oczu

Komentarze (0)

* Pola wymagane