powolny laptop

Jak zwiększyć wydajność laptopa?

LoboLobo - specjalista Tipy.pl
Niezależnie od tego, czy używasz go do pracy, czy dla przyjemności – laptop jest wygodnym i przyjemnym w korzystaniu narzędziem. Pod jednym tylko warunkiem: musi szybko i sprawnie działać. Użytkowanie laptopa sprawia, że z czasem staje się on coraz wolniejszy. Jeśli odpowiednio o niego nie zadbamy, jego wydajność może spaść tak bardzo, że między wybraniem, a rzeczywistym otwarciem aplikacji zdążymy sobie zrobić herbatę. W tym artykule poznasz 10 najważniejszych rzeczy, które możesz zrobić, żeby zwiększyć wydajność laptopa. Nie lekceważ ich.
1
Zrób defragmentację dysku

Defragmentuj dysk regularnie, przynajmniej raz w tygodniu. Komputer dzieli pliki na małe partie i zapisuje w różnych miejscach dysku twardego. Przy dużej ilości danych znacznie spowalnia to pracę i ujemnie wpływa na wydajność laptopa. Defragmentując dysk reorganizujesz ułożenie tych elementów tak, by znajdowały się możliwie blisko siebie, a dostęp do nich był znacznie szybszy. Możesz użyć „Defragmentatora dysków” dostępnego w systemie Windows lub pobrać jedno z darmowych narzędzi do defragmentacji.

2
Wyczyść rejestr

Jest to sprawa obowiązkowa. Rejestr to jeden z najważniejszych elementów systemu Windows. Błędy, o których informuje cię system, często są spowodowane złą konfiguracją lub uszkodzeniem Rejestru. Problemy z Rejestrem powstają najczęściej na skutek instalowania i odinstalowania oprogramowania. Porządek w Rejestrze pomogą zachować specjalne programy, np. CCleaner czy Registry Cleaner, dostępne za darmo w internecie. Pamiętaj, by od czasu do czasu przeskanować nimi Rejestr i usunąć wszystkie znalezione błędy.

3
Zrób porządki na dysku twardym

Na dysku często znajdują się niepotrzebne pliki (np. muzyka, zdjęcia) i programy zainstalowanie domyślnie wraz z instalacją systemu lub przez nas i od dawna nieużywane (np. gry). Jeśli będziesz gromadzić je w nieskończoność, zapchają dysk twardy i spowolnią pracę laptopa. Przepełniony dysk twardy może spowodować problemy z pamięcią RAM i znacząco zmniejszyć wydajność laptopa.

4
Zadbaj o dobrą ochronę antywirusową

Na laptopie musisz zainstalować dobry program antywirusowy, który będzie pracował na bieżąco i regularnie pobierał z Internetu aktualizacje bazy wirusów. Dodatkowo przeprowadzaj ręczne skanowanie tym programem przynajmniej raz w tygodniu, o ile nie częściej. Zaopatrz się też w programy usuwające oprogramowanie typu malware czy spyware.

5
Regularnie opróżniaj kosz

Nie zwolnisz miejsca na dysku usuwając zbędne pliki i przechowując je w koszu. Nikt nie lubi wyrzucać śmieci, ale to jedyny sposób, by zrobić miejsce na nowe, potrzebne rzeczy!

6
Usuń tymczasowe pliki internetowe

Za każdym razem, gdy wchodzisz na jakąś stronę, jej tymczasowa kopia jest zapisywana na twoim dysku twardym. „Tymczasowa” nie jest zbyt udanym określeniem. W rzeczywistości kopia ta jest przechowywana na dysku przez długi czas. Im więcej takich kopii znajdzie się na dysku, tym wolniej będzie działał system, co bezpośrednio przełoży się na małą wydajność laptopa. Pamiętaj więc, żeby regularnie czyścić „Historię przeglądania” twojej przeglądarki.

7
Pozbądź się niepotrzebnych programów w startupie

Wiele programów uruchamia się automatycznie wraz ze startem systemu. Mimo iż nie zawsze są one widoczne na Pulpicie, wciąż działają w tle, zużywając sporą część pamięci RAM. Z czasem znacząco spowalnia to pracę laptopa. Wpisz w polu „Uruchom” polecenie „msconfig” i przeglądnij programy znajdujące się w zakładce „Usługi”. Sprawdź, które z nich można wyłączyć, by nie uruchamiały się za każdym razem, gdy włączasz komputer. Uważaj, żeby niczego nie zepsuć.

8
Nie przegrzewaj laptopa

Nie trzymaj włączonego laptopa na miękkiej powierzchni, np. na łóżku, kanapie, czy kolanach. Żeby procesor mógł być odpowiednio chłodzony, laptop musi spoczywać w takim miejscu, które zapewni swobodny przepływ powietrza. Przegrzanie procesora nie tylko spowolni pracę komputera, ale może również doprowadzić do fizycznego uszkodzenia jego komponentów.

9
Odinstaluj nieużywane programy

Każdy program, którego nie używasz, niepotrzebnie zajmuje miejsce na dysku twardym. Pamiętaj, że ręczne usunięcie folderu z programem to nie to samo, co jego odinstalowanie. Zawsze odinstalowuj programy używając dołączonego do nich deinstalatora albo korzystając z opcji „Dodaj/usuń programy” znajdującej się w Panelu sterowania.

10
Dokup więcej RAM-u

Jeśli z jakichś powodów musisz mieć na raz otwartych dużo sporych rozmiarów programów, twoja pamięć RAM może temu nie podołać. Najrozsądniej będzie wówczas dokupić dodatkową kość pamięci RAM. Jest to stosunkowo niedrogi sposób zwiększenia wydajności laptopa. Efekt może być zdumiewający.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

energooszczędny laptop
BIOS

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Smigiel
11.02.2013
Kolega bardzo ladnie to opisal tylko jeszcze sprawa jezeli np laptop posiada 4 gb ramu i podczas normalnego uzytkowania komputer sie muli oraz przegrzewa mimo podkladki chlodzacej co kolega proponuje zrobic ?