serce dwudziestolatka

Jak dbać o serce i układ krążenia? Cz. I - dwudziestolatki
JudymJudym - specjalista Tipy.pl

Na świecie co kilka sekund ktoś umiera na zawał serca lub inne choroby układu sercowo-naczyniowego. Co zdumiewające, większość przypadków byłaby całkowicie uleczalna, jeśli odpowiednio wcześnie podjęto by odpowiednie leczenie i wprowadzono zaledwie kilka zmian w stylu życia zmniejszających ryzyko zachorowania. Zdrowe nawykli najlepiej wcielić w życie już za młodu i konsekwentnie się ich trzymać. Nigdy nie jest jednak za późno na zmiany, które pozwolą ci chronić twoje serce i cieszyć się dłuższym, zdrowszym życiem. Poniżej znajdziesz pierwszą część artykułu mówiącego o tym, jak dbać o serce i układ krążenia w zależności od wieku – porady dla dwudziestolatków. Instrukcje dla pozostałych grup wiekowych opisane są w kolejnych częściach tej porady.
1
dbanie o serce - krok 1
Pij wodę

Masz w zwyczaju pijać napoje gazowane, energetyczne lub soki? Zastąpienie jednego lub dwóch z tych napojów wodą nie tylko pozwoli zatrzymać w portfelu trochę grosza, ale i zachowa w zdrowiu twoje serce. Napoje gazowane i energetyczne to największe źródła dodanego cukru. Kobiety nie powinny spożywać więcej, niż 6 łyżeczek (100 kcal) cukru dziennie, a mężczyźni więcej, niż 9 łyżeczek (150 kcal). Jeden napój o pojemności 350 ml zawiera aż 130 kcal, czyli 8 łyżeczek dodanego cukru! Badania dowodzą, że osoby, które znaczną część kalorii pozyskują z dodanego cukru, nie spożywają dostatecznie dużo błonnika, wapnia, żelaza, cynku, ani witaminy A. Co więcej, picie „ukrytych” kalorii jest mniej satysfakcjonujące, niż jedzenie ich i w łatwy i niezauważalny sposób może prowadzić do nadwagi, nadciśnienia i zwiększonego ryzyka zachorowania na cukrzycę. Wszystkie te elementy przyczyniają się do problemów z sercem, dlatego już dziś zastąp niezdrowe napoje szklanką wody z dodatkiem świeżo wyciśniętego soku z cytryny lub niesłodzoną ice tea.

2
dbanie o serce - krok 2
Naucz się radzić sobie ze stresem

Teraz jest najlepszy czas na zmianę nawyków na dobre. Jeśli palisz papierosy, bo pomagają ci one złagodzić stres, rzuć je. Jest milion innych rzeczy, które są bardziej skuteczne i jednocześnie nie niszczą twojego zdrowia. Osoby, które paliły mając 20 lat i nigdy nie zerwały z nałogiem żyją średnio 12-14 lat krócej, niż osoby niepalące. Znacznie łatwiej rzucić palenie mając 20 lat, niż zrobić to w późniejszym okresie życia. W walce ze stresem o wiele skuteczniej pomoże aktywność fizyczna (nawet joga czy pilates).

3
dbanie o serce - krok 3
Poznaj historię chorób rodziny

Porozmawiaj z rodzicami i dziadkami o chorobach, które występowały w waszej rodzinie. Mimo iż większość dwudziestolatków nie jest zagrożona wysokim ryzykiem zawału, warto już teraz dowiedzieć się, czy ktoś z rodziny przechodził zawał lub cierpiał na inne choroby układu sercowo-naczyniowego. Jeśli twój ojciec miał zawał przed 55 rokiem życia, twoja matka przed 65 rokiem życia, nawet jeśli zawał lub wylew przydarzył się twojemu wujkowi, ciotce lub dziadkowi, znajdujesz się w grupie zwiększonego ryzyka zawału serca i powinieneś już teraz zacząć troszczyć się o to, by serce to chronić. Monitoruj również ciśnienie krwi, przynajmniej raz na dwa lata.

4
Profilaktyka serca dla pozostałych grup wiekowych:
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

jolga
30.06.2018
Żeby w przyszłości nie martwić się o serce, zaczęłam regularnie brać kapsułki na poprawę układu krążenia. Mają w składzie ekstrakt z głogu, dzięki czemu naprawdę świetnie działają na serce.