serce trzydziestolatka

Jak dbać o serce i układ krążenia? Cz. II – trzydziestolatki
JudymJudym - specjalista Tipy.pl

Profilaktyka serca i układu krążenia jest ważna już wówczas, gdy jeszcze nie myślimy, że jesteśmy zagrożeni ryzykiem zawału. O serce należy zacząć dbać jak najwcześniej, prowadząc zdrowy tryb życia i unikając czynników mogących zwiększyć ryzyko zawału. Poniżej dowiesz się jak dbać o serce będąc w grupie wiekowej 30+. Jest to druga część artykułu poruszającego tę tematykę. Jeśli chcesz poznać zalecenia dla innych grup wiekowych, przeczytaj pozostałe artykuły z tej serii. Zastosuj się do opisanych w nich wskazówek, a podarujesz sobie najwspanialszy prezent... od serca.
1
dbanie o serce - krok 1
Zadbaj o utrzymanie prawidłowej wagi

30-tka to okres wzmożonego przybierania na wadze, w szczególności, jeśli spodziewasz się dziecka. Kobiety będące w ciąży pierwszy raz przybierają na wadze 20 kg, a tracą 2,5 kg. Po urodzeniu drugiego dziecka, z nadmiarowych 20 kg kobieta traci około 5 kg. I tak okazuje się, że przed 40-tką przybiera ona na wadze nawet 45 kg! Trzydziestolatki są w takim okresie swojego życia, że zaczynają się troszczyć o wszystko, z wyjątkiem siebie samych, nie wiedząc o tym, że jest to najważniejszy etap ich życia, w którym powinny skupić się na utrzymaniu odpowiedniej wagi. Znacznie łatwiej jest schudnąć mając 30 lat, niż po 40-tce, kiedy metabolizm zaczyna zwalniać. Żeby utrzymać prawidłową wagę, zacznij uprawiać sport i ustal sobie konkretne cele. Dbaj o to szczególnie po ciąży. Z początku rób codzienne spacery, a później przerzuć się na bardziej aktywizujące formy ruchu. Ruszaj się, kiedy tylko masz na to czas.

2
dbanie o serce - krok 2
Codziennie rób to, co kochasz

Jeśli jest coś, co naprawdę sprawia ci przyjemność, poświęć temu przynajmniej 15-20 minut każdego dnia. Dla niektórych osób może to być medytacja, dla innych bieganie, jeszcze inni znajdą ukojenie w lekturze książki. Cokolwiek sprawia, że odnajdujesz spokój i relaksujesz się po ciężkim dniu, powinno stać się nawykiem dnia codziennego. Pozwoli ci to uwolnić się od stresu, co ma zbawienny wpływ na twoje serce i układ krążenia.

3
dbanie o serce - krok 3
Poznaj „szczęśliwe numerki”

W tym okresie powinnaś również zacząć regularnie sprawdzać trzy wskaźniki: indeks masy ciała (BMI), ciśnienie krwi i poziom cholesterolu we krwi. Jeśli któryś z tych wskaźników nie mieści się w przedziale wartości określanym jako prawidłowy, skonsuktuj się z lekarzem w celu ustalenia prawidłowego postępowania.

Oto prawidłowe wartości „szczęśliwych numerków”:
• Ciśnienie krwi: mniejsze, niż 130/80 mmHg
• Poziom cholesterolu: LDL (zły) poniżej 100 mg/dl, HDL (dobry) powyżej 40 mg/dl u mężczyzn, a powyżej 50 mg/dl u kobiet
• Trójglicerydy: poniżej 150 mg/dl
• BMI: między 18,6 a 24,9 (z obwodem talii dla kobiet mniejszym, niż 87,5 cm, a dla mężczyzn niż 100 cm).

4
Profilaktyka serca dla pozostałych grup wiekowych:
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane