serce pięćdziesięciolatka

Jak dbać o serce i układ krążenia? Cz. IV– pięćdziesięciolatki
JudymJudym - specjalista Tipy.pl

Okres między 50, a 60 rokiem życia jest najbardziej niebezpieczny jeśli chodzi o ryzyko zawału serca. W tym czasie zdrowy tryb życia i odpowiednia dieta są tak ważne jak nigdy wcześniej. Jeśli jesteś po 50-tce i chcesz dowiedzieć się co zrobić, żeby zadbać o swoje serce, zapraszam do lektury. Porady dla pozostałych grup wiekowych znajdziesz w innych artykułach z tej serii.
1
dbanie o serce - krok 1
Pomyśl nad tym co i kiedy jesz

To często powtarzana reguła: jedz śniadanie jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak. Ma ona szczególne znaczenie dla osób w wieku 50+. W przypadku tej grupy wiekowej większa część kalorii powinna być spożywana rano. Należy uwolnić się od myślenia, że potrzebujemy zjeść trzy duże posiłki dziennie. Poranny zastrzyk kalorii jest istotny ze względu na zwiększenie metabolizmu i zyskanie energii potrzebnej na cały dzień. Obfity obiad nie jest przestępstwem, ale już zjedzenie dużej kolacji może negatywnie wpływać na sen i układ trawienny. Nadmiar spożytych wieczorem kalorii nie jest spalany w nocy, ale przekształca się w tkankę tłuszczową.

2
dbanie o serce - krok 2
Znajdź sobie dodatkowe zajęcie

Gdy jesteśmy młodsi, mamy na głowie mnóstwo spraw: małżeństwo, opiekę nad dziećmi, karierę. Z czasem te najważniejsze wydarzenia w naszym życiu przechodzą już do przeszłości zostawiając po sobie wszechogarniającą pustkę. Depresja, apatia i osamotnienie są problemami tkwiącymi w naszej psychice, ale również bezpośrednio przekładającymi się na kondycję naszego serca i układu krwionośnego. Z tego powodu, zamiast siedzieć w domu i patrzeć w okno, znajdź sobie dodatkowe zajęcie. Zostań wolontariuszem w domu dziecka, czy schronisku, zapisz się na jogę, czy basen, dołącz do kółka zainteresowań. Poczucie bycia potrzebnym ma olbrzymi wpływ nie tylko na twoje zdrowie psychiczne, ale i fizyczne.

3
dbanie o serce - krok 3
Uważaj na osteoporozę

Po ukończeniu 50 roku życia koniecznie należy wykonać badanie gęstości kości. Menopauza, przypadki zachorowania na osteoporozę w rodzinie, wszystko to zwiększa ryzyko choroby. Mimo iż osteoporoza nie ma bezpośredniego związku z układem sercowo-naczyniowym, czynniki, które predysponują do osteoporozy są takie same jak te, które zwiększają ryzyko chorób serca. Można wśród nich wymienić dwa najważniejsze: brak ruchu i ubogą dietę. Zadbaj więc o zdrowe, mocne kości i nie zapominaj o aktywności fizycznej. Nawet regularny spacer robi ogromną różnicę. Słabe kości, to większe ryzyko upadku i złamania, złamanie wiąże się z unieruchomieniem, a to prowadzi do przybrania na wadze i innych problemów ze zdrowiem (np. zatorów). Wszystkie te czynniki niekorzystnie wpływają na stan serca i układu krążenia. Pamiętaj więc, mocne kości to zdrowe serce.

4
Profilaktyka serca dla pozostałych grup wiekowych:
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane