zawody

Jaki zawód wybrać?

AlicjaAlicja - specjalista Tipy.pl
Niektórzy ludzie wiedzą co chcą robić w przyszłości już od dzieciństwa. Pozostała część nie ma już tego szczęścia. Jaki zawód wybrać? Jaki będzie najodpowiedniejszy właśnie dla mnie? Poniższy artykuł zawiera wskazówki i rady co należy zrobić, aby odpowiedzieć na te trudne pytania.
1
Kariera zawodowa
Pomyśl o tym co jest dla Ciebie najważniejsze.

Czy chcesz pracować z innymi ludźmi? Czy chciałbyś mieć pracę, która pozwoli Ci wykazać się kreatywnością? Stwórz listę wszystkich cech, które oczekujesz po idealnej pracy. Dobrze jeśli chcesz, aby Twoja przyszła praca była wysoko wynagradzana, jednak nie jest to najważniejsze przy wyborze ścieżki kariery. W niemal każdym zawodzie można osiągnąć wysokie wynagrodzenie. Posiadanie wysokiego stopnia naukowego wcale nie gwarantuje wysokich zarobków.

Musisz przemyśleć swoje mocne i słabe strony. Jeśli nienawidzisz matematyki i wszystko co jest z nią związane sprawia Ci problem, prawdopodobnie nie powinieneś wybierać zawodu, który wymagać będzie od Ciebie dobrych umiejętności w tym zakresie. Tak czy owak, jeśli już studiujesz coś co sprawia Ci trudności, warto przejść przez studia do końca, aby osiągnąć założony cel. Nie zmieniaj wyznaczonej przez siebie ścieżki kariery wyłącznie dlatego, że obawiasz się niskiego stopnia z przedmiotu lub trudnego semestru.
2
Znajdź wszystkie informacje dotyczące zawodów

Po zrobieniu listy, przejrzyj książki oraz strony internetowe zawierające informacje na temat różnych zawodów. Poszukaj takich zawodów, które posiadają wypisane przez Ciebie cechy. Sprawdź dokładnie jakiej edukacji wymaga dany zawód, co należy do obowiązków osób, które go wykonują, za co są odpowiedzialni i jakie są możliwości rozwoju w tym zakresie.
3
Testy preferencji zawodowych

Kolejnym dobrym pomysłem na sprawdzenie jaki zawód do nas pasuje, jest przeprowadzenie testu preferencji zawodowych. Najlepiej jest zrobić ich kilka, aby zmniejszyć ryzyko błędu. Niektóre testy sprawdzają tylko naszą osobowość, inne natomiast osobowość oraz umiejętności.
4
Droga życia
Sprawdź jak wygląda w rzeczywistości praca w wybranym przez Ciebie zawodzie

Po zaznajomieniu się z zawodami oraz wykonaniu kilku różnych testów wybierz z listy pięć zawodów, które najbardziej Ci się podobają oraz jednocześnie pasują do Ciebie. Znajdź osoby, które wykonują taki zawód i spytaj czy istnieje możliwość towarzyszenia im podczas pracy przez dzień lub dwa. Dzięki temu będziesz mieć okazję sprawdzenia jaka jest w rzeczywistości ta praca i czy naprawdę Ci się podoba.

Jest to najważniejsza część wyboru zawodu, ponieważ wiele osób przechodzi całe studia tylko po to, aby odkryć zaraz po rozpoczęciu pracy, że to co robią kompletnie im się nie podoba. Nauka zawodu a praca w nim, to dwie różne rzeczy. Dowiedz się co osoba pracująca w interesującym Cię zawodzie lubi w swojej pracy a czego nie lubi, oraz jakie umiejętności są konieczne do jego wykonywania.
5
Daj sobie czas

Nie przejmuj się bardzo, jeśli nadal jesteś niepewny jaki zawód będzie najlepszy dla Ciebie. Możliwe, że przyjdzie to z czasem. Daj sobie czas na przemyślenie tego, czego nauczyłeś się o sobie oraz o interesujących się zawodach. Bierz udział w różnych zajęciach dodatkowych, aby zobaczyć co Cię najbardziej zainteresuje.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

autyzm
pisanie wypracowania
dysgrafia u dziecka

Podobne porady

Komentarze (44)

* Pola wymagane

Ania
31.01.2017
Witam mam 15 lat rocznikowo. Nie wiem na jaki zawód pójść. Interesuje się sportem , rysowaniem(kogoś), muzyk, zwierzętami, motorami-(i innymi tego typu urządzeniami). Więc musze wybrać tylko nie wiem na co sie zdecydować. Czy mogła by mi pani doradzić coś?
Ally
11.12.2013
Ja bym chce zostać radca prawnym,ale watpie w siebie,bo nie mogę dostać sie do zawodu.Albo rezygnują ze mnie,bo nie jestem na aplikacji,a potrzebuja wlasnie aplikanta albo nie moge znalesc pracy w kancy,bo nie odpowiadaja na cv ani tez nie moge sie dostać na aplikacje.cz los chce mi cos powiedzieć,a ja sie upieram??pewnie,ze sie boje,stresuje,nogi z waty jak myślę,ze mam sie wymądrzać przed sądem.ale znam siebie i wiem,ze jak polkne bakcyla to wszystko minie.i co tu myslec?
Monte
15.02.2013
czy dało by się z panią jakoś inaczej skontaktować w temacie porady ?
Sylwia..xx
07.08.2012
Mam 15 lat, w sumie nigdy niewiedziałam kim zostać. W tym roku zaczęłam się interesować aktorstwem jak dotąd byłam dobra z polskiego , nie dodając pisania opowiadań czy recenzji. Od września jeśli będzie to możiwe zapiszę się na kółko teatralne. Zaczne Sprubóje...

'Życie i tak jest długiem, choćbyś ni­komu nic nie był wi­nien, od ni­kogo nic nie pożyczał'
Adi_Nakin
11.03.2012
Chciałbym zostać ekologiem albo kimś takim ale nie wiem co wybrać jest kilka zawodów związanych z przyrodą .
Patkaaxd
24.02.2012
Interesuję się j. polskim, aktorstwem, fotografią, zawodami w prawie, psychologią. Nie wiem co wybrać. Może pomoglibyście mi wybrać jakiś zawód lub dać kilka pomysłów na zawód w przyszłości. Dziękuję z góry.
kkjkj
20.02.2012
ahmed jesteś moim mistrzem :PP
Justyna
08.02.2012
Jeżeli nie wiecie jaką szkołę wybrać, sami nie umiecie się zdecydować to wybierzcie się do doradcy zawodowego w bardzo wielu miejscach w Polsce są bezpłatne punkty (np.przy Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych, albo w Młodzieżowych Centrach Kariery), które pomogą w ustaleniu preferencji zawodowych.
Natalia; )
20.01.2012
Mam 14 lat i nie wiem jaki zawód wybrać w przyszłości . Bardzo lubię matematykę, geografię i trochę fizykę nienawidzę polskiego . Proszę pomóżcie . !
Z góry dzięki .
NatalCia <3
09.12.2011
Mam 16 lat za niedługo bede miała 17 i nie wiem na jaki zawod iść .. chce pracować z ludzmi i duzo zarabiać i sie za bardzo nie przemęczać :D POMOCY ?