badanie tarczycy

Jak leczyć niedoczynność tarczycy?

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
Niedoczynność tarczycy jest związana ze zmniejszoną produkcją hormonu o nazwie tyroksyna. Ma to różne skutki uboczne, wśród których można wymienić np.: zmęczenie, przybranie na wadze, zatwardzenia, bóle, suchość skóry, wypadanie włosów i uczucie zimna. Terapia zazwyczaj polega na codziennym przyjmowaniu leku w formie tabletek, który ma za zadanie uzupełnić niedobory tyroksyny. Przy odpowiednio ustalonej terapii objawy powinny ustąpić. Więcej szczegółów dotyczących leczenia niedoczynności tarczycy znajdziesz poniżej.
1
Standardowe leczenie niedoczynności tarczycy polega na codziennym przyjmowaniu syntetycznego hormonu o nazwie lewotyroksyna. Znajduje się on w takich lekach jak Eltroxin, Euthyrox N, czy Letrox. Tabletki przyjmowane doustnie zapewniają dostarczenie do organizmu odpowiedniego poziomu hormonu, co pozwala na normalne funkcjonowanie.
2
Pierwsze efekty widoczne są już po 1-2 tygodniach przyjmowania leku. Z początku zauważysz, że odczuwasz mniejsze, niż poprzednio zmęczenie. Z czasem zacznie się obniżać poziom złego cholesterolu, a ubytek wagi związany z chorobą będzie powoli zanikać.
3
Leczenie lewotyroksyną trwa zazwyczaj przez całe życie. Zmieniać się może jednak dawka leku. Z tego powodu ważne są regularne wizyty u lekarza endokrynologa i systematyczne przeprowadzanie testów mierzących poziom hormonów tarczycy (zazwyczaj raz na rok).
4
Określenie odpowiedniej dawki leku wymaga przeprowadzenia testów mierzących poziom hormonu tarczycy. Testy takie ponawia się po 2-3 miesiącach. Zbyt wysoka dawka lewotyroksyny wywołuje skutki uboczne w postaci zwiększonego apetytu, bezsenności, palpitacji serca, drgawek. W przypadku niewielkiego niedoboru tyroksyny terapia może być nawet szkodliwa.

Jeśli cierpisz na chorobę wieńcową lub bardzo ostrą niedoczynność tarczycy, lekarz może rozpocząć terapię od małej dawki leku, a następnie stopniowo zwiększać jego dawkowanie. Stopniowe zwiększanie ilości przyjmowanej lewotyroksyny pozwoli twojemu sercu przyzwyczaić się do zwiększającego się metabolizmu.
5
Lewotyroksyna nie powoduje zazwyczaj skutków ubocznych, pod warunkiem, że stosuje się ją w odpowiednich dawkach. Nie należy również samodzielnie odstawiać leku lub pomijać jego dawek, nawet jeśli samopoczucie jest odczuwalnie lepsze. Wraz z odstawieniem leku powrócą objawy charakterystyczne dla niedoczynności tarczycy.
6
Niektóre leki, suplementy diety, a nawet pożywienie mogą negatywnie wpływać na zdolność organizmu do absorpcji lewotyroksyny. Skonsultuj się z lekarzem, jeśli spożywasz duże ilości produktów sojowych lub jesteś na diecie bogatej w błonnik. Jeśli dodatkowo przyjmujesz suplementy diety zawierające żelazo lub wapń albo leki, których substancją czynną jest cholestyramine, również powiedz o tym lekarzowi.
7

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj Jakie są objawy niedoczynności tarczycy?

Strona 1 z 2

Powiązane porady

nadmierna potliwość pach
typy hormonalne
niedoczynność tarczycy

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane