systemy Windows 7 i XP

Jak przygotować komputer do formatowania?
LoboLobo - specjalista Tipy.pl

Formatowanie dysku, najczęściej w celu przeinstalowania systemu operacyjnego, jest dla wielu osób koszmarem. Nie chodzi tu o trudność samego formatowania (gdy zrobisz to raz, kolejny nie przysporzy ci żadnych problemów). Najgorsza jest utrata samych danych (zawsze znajdzie się coś, czego zapomnimy skopiować). Żeby oszczędzić sobie irytacji, przeczytaj poniższą poradę. Dzięki niej poznasz listę rzeczy, które musisz zrobić, żeby przygotować swój komputer do formatowania.
1
PRZED FORMATOWANIEM

Tworzenie kopii zapasowej plików

Jeśli masz w zwyczaju zapisywanie plików w Moich Dokumentach, czy na Pulpicie, jest to pierwszy i najważniejszy krok. Przeszukaj wszystkie foldery znajdujące się na dysku C, w których zapisujesz pliki (Pulpit, Moje Dokumenty, Moje Obrazy, Moja Muzyka itp. oraz foldery utworzone samodzielnie na dysku C). Skopiuj je lub przenieś na inną partycję (dysk D, E, G itp.). albo na pendrive'a. Gdy sformatujesz dysk C, stracisz wszystkie znajdujące się na nim dane.

2
Zachowanie ustawień i profili

Większość programów pozwala użytkownikowi zachować kopię zapasową profili i ustawień. Jeśli planujesz ponowne zainstalowanie danego oprogramowania, zalecam zapisanie dotychczasowych ustawień w postaci kopii zapasowych i przechowywanie ich na zewnętrznym nośniku danych. Jeśli w przeglądarce masz zapisane jakieś ważne zakładki, koniecznie zrób ich kopię zapasową i zapisz na dysku innym, niż systemowy.

3
Zapisanie pobranych plików i folderów

Jeśli pobrane pliki (np. muzykę, czy filmy) przechowujesz na dysku C, nie zapomnij skopiować ich na zewnętrzny nośnik (płytę DVD, pendrive'a) lub przenieść na inny dysk. Następnym razem pamiętaj, by pliki takie zapisywać na dyskach innych, niż systemowy. Zaoszczędzi ci to bólu po utracie danych np. na skutek awarii systemu.

4
Rozważ rozmiar partycji

Jeśli masz duży dysk, a na nim tylko jedną partycję, zaleca się podzielenie go na kilka mniejszych. Jedna z tych partycji powinna być partycją systemową (zazwyczaj C), służącą tylko do instalacji systemu operacyjnego i innego oprogramowania. Na pozostałych partycjach możesz natomiast bezpiecznie przechowywać dane, bez ryzyka ich utraty przy reinstalacji systemu. W Windows XP partycje utworzysz za pomocą instalatora systemu (szczegóły tutaj), Windows Vista i Windows 7 umożliwiają taką operację z poziomu systemu (szczegóły tutaj).

5
Zanotuj programy, które należy zainstalować po formacie

Po sformatowaniu komputera i zainstalowaniu systemu, będziesz musiał ponownie zainstalować resztę oprogramowania. Oto skrócona lista: sterowniki, program antywirusowy, przeglądarka i dodatki do niej (chyba, że korzystasz z Internet Explorer), oprogramowanie biurowe (Microsoft Office lub Open Office), odtwarzacze muzyki i filmów.

6
PO FORMATOWANIU

Przeinstaluj system operacyjny i zainstaluj oprogramowanie

Zainstaluj system operacyjny i potrzebne sterowniki. Niektóre z nich będą wymagały ponownego uruchomienia komputera. Koniecznie zainstaluj program antywirusowy.

7
Skopiuj przeniesione wcześniej pliki i pogrupuj je w kategorie

Gdy już zainstalujesz na dysku system, skopiuj pliki, których kopię zapasową utworzyłeś w kroku 1. Oto kilka wskazówek:

- podziel dane na kilka różnych kategorii, np. muzyka, zdjęcia, dokumenty, filmy
- na każdą kategorię utwórz osobny folder i zrób to na partycjach nie będących partycjami systemowymi (zazwyczaj inne, niż C).
- skopiowane w kroku 1 i 2 pliki umieść w odpowiednich folderach.

Takie działanie sprawi, że gdy w przyszłości będziesz potrzebować sformatować komputer, nie trzeba będzie kopiować i przenosić żadnych potrzebnych danych.

8
Zaimportuj ustawienia programów

Zainstaluj brakujące programy i zaimportuj do nich ustawienia, które zapisałeś jako kopie zapasowe w kroku 2 (każdy program udostępnia ku temu narzędzia). Dzięki temu twoje oprogramowanie będzie skonfigurowane tak jak przed reinstalacją systemu.

9
Utwórz punkt odzyskiwania systemu

Jeśli korzystasz z systemu Windows, utwórz punkt odzyskiwania systemu. Posłuży on do odzyskania obecnych ustawień w razie, gdyby system z niewyjaśnionych powodów nie chciał działać.

10
Sprawdź wszystko

Dla pewności sprawdź, czy wszystko się zgadza. Zobacz, czy zainstalowałeś wszystkie programy i skopiowałeś potrzebne pliki. Jeśli wszystko gra, możesz pokasować utworzone w początkowych krokach kopie zapasowe.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane