spacer po lesie

Jak uchronić się przed kleszczami?
ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl

Zbliża się lato. Coraz częściej planujemy rodzinne wycieczki do lasu, nad rzekę, jezioro czy nawet do parku. Musimy jednak uważać na groźne kleszcze, które mogą być wszędzie. Są małe, ale bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak uniknąć ukąszenia kleszcza i jak sobie radzić, gdy już do tego dojdzie.
P

* Szczepionka lub antybiotyk
* Odpowiednie ubranie
* Preparaty odstraszające kleszcze
* Pęseta
* Spirytus

1
Kleszcze przenoszą niebezpieczne dla nas kleszczowe zapalenie mózgu i boreliozę. Przed kleszczowym zapaleniem mózgu dobrze chroni szczepionka, która jest skuteczna nawet do 3 lat. Zaszczep wiec siebie i najbliższych. Szczepionkę ta podaję się trzykrotnie i jest bezpieczna nawet dla dzieci i kobiet w ciąży. Zabieg ten nie uchroni nas jednak przed boreliozą. W tym przypadku niezbędne jest stosowanie antybiotyków.
2
Unikaj miejsc, gdzie z pewnością występują kleszcze – obrzeża lasów, na łąkach, w zaroślach, w pobliżu jezior czy rzek. Jeśli jednak wybierasz się w takie miejsca załóż odpowiednie ubranie – wysokie buty, długie spodnie i koszule z długimi rękawami. Dobrze, jeśli rękawy i nogawki mają na dole mocne ściągacze. Nie zapomnij o chroniącej głowę czapce. Ubiór powinien być w jasnych stonowanych kolorach, co ułatwi nam zauważenie na sobie kleszczy.
3
Używaj preparatów odstraszających kleszcze. Obecnie w aptekach i coraz częściej w sklepach, istnieje ich ogromny wybór. Możesz korzystać z preparatów w sprayu, w mgiełce, w kremie lub z nawilżanych specjalnymi środkami chusteczek. Nanieś preparat bezpośrednio na skórę lub na odzież. Pamiętaj jednak, że żaden produkt nie daje 100% ochrony.
4
Pamiętaj, by po powrocie z wycieczki dokładnie obejrzeć swoje ciało i głowę a ubranie dokładnie wytrzepać i jak najszybciej wyprać. Zwróć szczególna uwagę na ręce, nogi, uszy, na zagięcia stawów, pachwiny i wszelkie fałdki skórne. Weź prysznic, który spłucze z ciebie wszelkie owady, których nie dostrzegłeś.
5
Jeśli jednak dojdzie do ukąszenia, należy jak najszybciej usunąć kleszcza z ciała. Najlepiej przy pomocy pęsety, złapać kleszcza bezpośrednio przy skórze i zdecydowanym ruchem delikatnie wyciągnąć. Niektórzy po prostu wykręcają go ze skóry. Należy uważać, w skórze nie została główka. Miejsce ukłucia zdezynfekuj i obserwuj je przez kilka tygodni czy nie pojawia się rumień.
6
W żadnym wypadku nie zgniataj kleszcza, nie smaruj go tłuszczem ani nie podpalaj. Kleszcz zacznie wówczas zwracać treść pokarmową i zwiększy się ryzyko zakażenia. Jeśli nie wiesz jak usunąć kleszcza, lepiej skontaktuj się jak najszybciej z lekarzem.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane