zielony groszek

Jakie właściwości ma zielony groszek?

healther - specjalista Tipy.pl
zielony groszek
1 z 11

Zielony groszek to jedno z najczęściej nienawidzonych warzyw przez dzieci. Ale i niektórzy dorośli za nim nie przepadają. Te zielone kuleczki maja jednak wiele zalet i mogą dla nas i dla naszych organizmów zrobić wiele dobrego. Warto więc przemycać go dzieciom i dorosłym niejadkom w różnej formie, aby mimo wszystko groszek trafił do ich brzuchów. Jakie zalety ma zielony groszek i dlaczego warto go jeść – odpowiedź poniżej.

<iframe width="100%" height="439" src="https://interia.tv/embed-video?id=2384156&cid=INTERIA/portal/tipy&play=1&volumeOff=1" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

1
właściwości zielonego groszku - krok 1

Zielony groszek zawiera mnóstwo witamin i minerałów. W 145 gramach zielonego groszku znajduje się 117 kalorii. Możemy w nim znaleźć witaminy A, C, E, K, B1, B2, B3, B6 i kwas foliowy. Ponadto groszek dostarczy nam minerałów takich jak wapń, magnez, fosfor, żelazo, sód, błonnik pokarmowy czy potas.

2
właściwości zielonego groszku - krok 2

Jako świetne źródło antyoksydacyjnych witamin A, C i E zielony groszek neutralizuje wolne rodniki w organizmie, dzięki czemu zmniejsza ryzyko uszkodzenia żył. Co za tym idzie redukuje poziom odkładającego się w żyłach cholesterolu. Jakie są tego skutki? Same pozytywy! Zmniejszają się szanse wystąpienia chorób serca, udaru, miażdżycy naczyń krwionośnych, artretyzmu. Usprawnia się przepływ krwi w organizmie.

3
właściwości zielonego groszku - krok 3

Kwas nikotynowy zawarty w zielonym groszku pomaga w redukcji cholesterolu.

4
art/2012/12924_85241_big.jpg

W groszku znajdziemy również luteinę. Udowodniono, iż ma ona znaczny udział w walce ze zwyrodnieniem plamki żółtej i kataraktą.

5
art/2012/12924_85242_big.jpg

Obecne również w groszku witamina B6 i kwas foliowy dobroczynnie wpływają na układ krwionośny poprzez redukowanie gromadzenia się aminokwasu znanego pod nazwą homocysteina. Homocysteina uważana jest za czynnik ryzyka rozwoju zmian miażdżycowych i zakrzepowych. A jeśli system krwionośny działa prawidłowo, ryzyko jego chorób jak i chorób serca spada.

6
art/2012/12924_85243_big.jpg

Jako, że zielony groszek jest naładowany żelazem, jego regularne spożywanie redukuje zmęczenie i znużenie, wspomaga prawidłowe formowanie się komórek oraz niweluje ryzyko wystąpienia anemii. Co więcej, żelazo jest bardzo ważnym składnikiem biorącym udział w przepływie tlenu z płuc do komórek całego ciała.

7
art/2012/12924_85244_big.jpg

Błonnik pokarmowy zawarty w zielonym groszku utrzymuje prawidłowy system pracy układu trawiennego, a dzięki temu można kontrolować wagę. Błonnik uważany jest również za bardzo pomocny w walce z rakiem, obniżeniem poziomu złego cholesterolu, zapobiega zaparciom i dobroczynnie wpływa na pracę jelit.

8
art/2012/12924_85245_big.jpg

W zielonym groszku znaleźć również można sól kwasu foliowego (folian), który jest niezbędny w prawidłowej syntezie DNA wewnątrz komórek. Jeśli więc jesteś w ciąży spożywaj dużo zielonego groszku.

9
art/2012/12924_85246_big.jpg

Witaminy A i C pomagają zredukować ryzyko niemal wszystkich rodzajów raka, w tym raka płuc, raka odbytu, raka trzustki, piersi, prostaty, szyjki macicy, chłoniaka czy białaczki. Jedz więc nie tylko groszek, ale wszystkie pokarmy zawierające te witaminy.

10
art/2012/12924_85247_big.jpg

Spożywanie zielonego groszku przyspieszy również pracę systemu immunologicznego, wspomoże wzrok, doda energii i ustabilizuje poziom cukru we krwi.

Strona 1 z 11

Powiązane porady

zielona herbata
Kimchi
Dobre samopoczucie

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

ki
13.06.2016
posiej go:)jest prosty w uprawie:)pzdr
gość
18.05.2015
Lubię świeży groszek chrupać na surowo, ale niestety, prawie nigdzie go nie można kupić.
meszekowy
08.08.2013
Zielony groszek to zdrowe warzywo ,którego nie powinno zabraknąć w każdej diecie.