pisanki

Jakie są naturalne barwniki do jajek?

MarlenaMarlena - specjalista Tipy.pl
pisanki
1 z 13
Barwienie jajek to wielkanocna tradycja, którą kochają nie tylko dzieci, ale i dorośli. Własnoręcznie robienie pisanek pozwala poczuć ducha świąt Wielkiejnocy jeszcze przed ich nadejściem. Jeśli farbowane jajka chcemy później skonsumować, nie warto ryzykować i używać do ich barwienia sztucznych barwników. Równie piękny (o ile nie piękniejszy) efekt można uzyskać barwiąc pisanki naturalnie. Jak uzyskać pożądane pigmenty dowiesz się poniżej.
1
kolory jaj
Poniżej poznasz receptury pozwalające zabarwić jajka na określone kolory. Po uzyskaniu danego barwnika, zanurz w nim jajka i włóż całość do lodówki na noc. Dzięki temu otrzymane kolory będą żywe i głębokie.
2
jaja szaroniebieskie
Niebieskoszary

Zmieszaj 1 szklankę mrożonych jagód z 1 szklanką wody. Ogrzej całość do temperatury pokojowej i usuń jagody.
3
niebieskie jaja
Niebieski

Pokrój ¼ główki kapusty na kawałki i wrzuć do 4 szklanek wrzącej wody. Dodaj dwie łyżki octu winnego. Ostudź całość do temperatury pokojowej i odcedź kapustę.
4
jadeitowe jajka
Jadeitowy

Zdejmij skórki z 6 czerwonych cebul i gotuj je w 2 szklankach wody przez 15 minut. Odcedź. Dodaj 3 łyżeczki białego octu winnego.
5
blado żółto zielone jaja
Blady żółto-zielony

- Skórki z 6 żółtych jabłek gotuj w 1 ½ szklanki wody przez 20 minut. Odcedź. Dodaj 2 łyżeczki białego octu winnego.
- Pół szklanki posiekanego kopru gotuj w 1 ½ szklanki wody przez 20 minut. Odcedź. Dodaj 2 łyżeczki białego octu winnego.
6
pomarańczowy jaja
Pomarańczowy

Skórki z 6 żółtych cebul gotuj przez 15 minut w dwóch szklankach wody. Odcedź. Dodaj 3 łyżeczki octu winnego.
7
czerwono pomarańczowe
Blady czerwono-pomarańczowy

Do 1 szklanki wrzącej wody wrzuć 2 łyżki pokrojonej papryki. Dodaj 2 łyżeczki białego octu.
8
żółte jaja
Żółty

  • intensywny: przez 15 minut gotuj pół szklanki posiekanej natki marchewki w 1 ½ szklanki wody, odcedź, dodaj 2 łyżeczki białego octu winnego.

  • musztardowy: do 1 szklanki wrzącej wody dodaj 2 łyżki kurkumy, a następnie 2 łyżeczki białego octu.

  • różne odcienie: przez 5 minut zaparzaj 4 torebki rumianku lub zielonej herbaty w 1 szklance wrzącej wody.

  • jasnożółty: posiekaj pół szklanki nawłoci i gotuj przez 20 minut w 2 szklankach wody, odcedź, dodaj 2 łyżeczki białego octu winnego.

  • bladożółty: skórki z 6 pomarańczy gotuj przez 20 minut w 1 ½ szklanki wody, odcedź, dodaj 2 łyżeczki octu winnego.

9
brązowo złote jaja
Brązowozłoty

2 łyżki nasion kopru gotuj przez 15 minut w szklance wody. Odcedź. Dodaj 2 łyżeczki białego octu.

10
brązowe jaja
Brązowy

Dodaj 1 łyżkę octu do 1 szklanki mocnej kawy.
11
różowe jaja
Różowy

  • bladoróżowy:
    - Posiekaj pół szklanki kwiatów amarantu i gotuj w 2 szklankach wody. Odcedź. Dodaj 2 łyżeczki białego octu winnego.
    - Skórki 6 awokado gotuj przez 20 minut w 1 ½ szklanki wody. Odcedź. Dodaj 2 łyżeczki białego octu winnego.
    - Zmieszaj 1 szklankę soku z kiszonych buraków i 1 łyżkę octu winnego.

  • ciemny różowy:
    Średnich rozmiarów buraka posiekaj na kawałki i wrzuć do 4 szklanek wrzącej wody. Dodaj 2 łyżki octu winnego i ostudź całość do temperatury pokojowej. Odcedź buraki.

12
lawendowe jaja
Lawendowy

Zmieszaj 1 szklankę soku z winogron z 1 łyżką octu winnego.
Strona 1 z 13

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Ane
31.03.2016
Witam
Chcialam powiedzieic kilka slow odnosnie tego co napisane na temat jajek.Strona jest zrobiona piekna ale dlaczego piszecie tak nie jasne rzeczy.Ja zrobilam jajka jak pisze tutaj i nic nie wyszlo ,dlaczego?dlatego ze kazdy z opisow nie mowi jasno co jak robic i logiczne jest to ze jajka maja byc gotowane w kazdym z tych opisow co nie jest wyjasnione dopiero wtedy wyjda kolory.Bez gotowania kochani zaden kolor nie wyjdzie a opisane jest tak ze rozumie to w taki sposob ze jajka sie nie gotuje tylko moczy w danych kolorach.piszcie dobrze opis rzeczy bo naprawde te sa bardzo zle opisane.
bies iadny
29.03.2016
Ten przepis z papryką sprawdziłem. Jajka wyglądały lepiej przed barwieniem. Autor tego przepisu to skończony bałwan. Zanim jakąś radę umieści niech sam sprawdzi. Naraził mnie na niepotrzebne koszty.