talerze z gliny

Jak zrobić talerz z gliny?
MalwinaMalwina - specjalista Tipy.pl

Ozdobne talerze z gliny to doskonała dekoracja każdego wnętrza. Można podarować je bliskiej osobie lub przechowywać na nich drobiazgi, np. monety, czy klucze. Zdobienie gliny to wciągające zajęcie. Wykonując ten projekt przekonasz się, że i tobie ciężko będzie się od niego uwolnić.
P

* termoutwardzalna masa plastyczna lub glina rzeźbiarska (do kupienia w sklepie hobbystycznym lub na swiatpasji.pl)
* teksturowe arkusze do wytłaczania wzorów w masie plastycznej (kupisz na swiatpasji.pl)
* stemple do zdobienia gliny (można zamówić np. na pozlepiane.blogspot.com)
* papierowa miska
* farba akrylowa

1
Z termoutwardzalnej masy plastycznej uformuj kulkę. Jeśli korzystasz ze zwykłej gliny rzeźbiarskiej, najpierw rozrób ją zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Kulkę rozwałkuj na płaskiej powierzchni na grubość około 0,6 cm, używając w tym celu gładkiego, akrylowego wałka.
2
talerz z gliny - krok 2
Połóż rozwałkowaną glinę na teksturowym, wzorzystym arkuszu (najpierw spryskaj go wodą) i delikatnie rozwałkuj, by odcisnąć wybrany wzór.
3
talerz z gliny - krok 3
Ostrożnie zdejmij glinę z arkusza i umieść na płaskiej powierzchni. Wytnij z niej okrągły kształt, stosując specjalny szablon lub „odcinając” krawędź od talerza. Dla ułatwienia, między szablonem/talerzem, a gliną możesz umieścić arkusz papieru pergaminowego. Glina nie będzie wówczas przywierać.
4
talerz z gliny - krok 4
Umieść gliniane koło na odwróconej do góry dnem papierowej miseczce. Delikatnie dociśnij krawędzie gliny do krawędzi miski (dociskaj tylko brzegi, by nie uszkodzić odbitego w krokach poprzednich wzoru). Talerz powinien mieć lekko uniesione brzegi.
5
Umieść gotowy talerz na wyłożonej papierem pergaminowym blasze do pieczenia i włóż do piekarnika. Piecz według instrukcji podanej na opakowaniu gliny. Masę plastyczną termoutwardzalną wypieka się zazwyczaj przez 20-30 minut w temperaturze 110-130°C.
6
talerz z gliny - krok 6
Wypieczony talerz pozostaw do ostygnięcia. Gdy będzie już całkiem zimny, pomaluj go farbą akrylową w wybranym kolorze. Malując żłobienia, postaraj się usuwać nadmiar farby za pomocą papierowego ręcznika. Dzięki temu lepiej podkreślisz teksturę talerza. Gdy farba wyschnie, pomaluj talerz werniksem, by ochronić kolor i nadać talerzowi połysk.
7
talerz z gliny - krok 7
Możesz wykonać talerze o różnych kształtach i teksturach. Na zdjęciu obok widać talerz, na którym odciśnięto arkusz o nazwie „plastry miodu”. Serce wycięto za pomocą odpowiedniego szablonu.
8
talerz z gliny - krok 8
A oto analogicznie wykonany talerzyk, ale z zastosowaniem innego arkusza z teksturą oraz matowego werniksu.
9
talerz z gliny - krok 9
Jeśli zamiast robić teksturę na całym talerzu, chcesz ozdobić jedynie jego fragment, polecam użycie specjalnych stempli. Masę rozwałkuj na płaskiej powierzchni i wytnij z niej koło. W wybranym miejscu odciśnij stempel. Krawędzie talerza zagnij tak jak poprzednio.
10
talerz z gliny - krok 10
Po wypieczeniu masy i pomalowaniu jej farbą, otrzymasz efekt widoczny na zdjęciu obok.
?

Wskazówki
* Pamiętaj, by wszystkie użyte do formowania gliny narzędzia wyczyścić natychmiast po zastosowaniu.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Dżastinka
02.10.2019
Czy taki talerz zabezpieczony werniksem może mieć kontakt z żywnością, czy może spełnia tylko rolę ozdobną?